16 mei 2025, 14:06:03

Valkje minder na veel ruzie

Gestart door Flup, 11 november 2010, 12:03:28

« vorige - volgende »

Flup

Hey iedereen,
Ongeveer een 2 maand geleden besloten we om een valkparkiet in huis te nemen, een jong diertje dat we dan tam zouden maken, Pino genaamd. Alles ging zeer goed met hem, na een week begon hij al tam te worden, ging al op de vinger, fladderde al wat rond.

Omdat het zo vlot ging en we elke dag gaan werken besloten we om gezelschap er bij te halen voor Pino. Bij dezelfde kweker hadden we Ella gehaald, een maand jonger.

Toen is het allemaal een beetje fout beginnen lopen. De vogels maakten veel ruzie. Pino werd niet verder tam omdat Ella het niet kon verdragen dat we even met Pino bezig waren. Want Ella wou ook Pino altijd na doen, ze uit de kooi laten ging niet meer want ze wilden er niet meer terug in, wilden niet meer op de vinger en gingen altijd vliegen.

Daarom hebben we enkele dagen geleden besloten om Ella weg te doen en hebben haar terug naar de kweker gebracht. Het was niet gemakkelijk voor ons maar leek wel het beste want altijd die ruzie...

Voor Pino is het natuurlijk wel wennen om terug alleen te zijn in de kooi, we hebben nu wel enkele dagen verlof en zijn er continu bij maar we kunnen hem geen seconde alleen laten of hij begint te schreeuwen en vertoont veel macho-gedrag.
Hij begint wel terug tammer te worden, gaat terug op de vinger enzo en vliegt wat rond. We zijn er dan ook continu mee bezig! Nu hebben schrik om hem over enkele dagen alleen te laten. We wonen nog enkele maanden in een appartement en ons buren zijn niet gediend met een schreeuwende vogel...

Hopelijk betert dit snel, dat hij terug wat kalmeert zonder dat we er altijd bij moeten zitten...

Hebben jullie tips of dergelijke ervaringen?

Jeroenw

In vervolg pas een ander valkje nemen als de ander al hand tam is
En als je er twee heb. de aandacht aan alle twee valken geven.

En beetje ruzie mag

Kans is dat hij nu gaat schreuwen als jullie er niet zijn .
Je kan dan twee dingen doen neem er weer 1 bij , en verdeel de aandacht goed , doe het met iets minder tamme valken.
Maarja je buren hey.

Of je wacht. je trotseer de buien van je valk en je buren tot hij hand tam is en neem er weer 1 valk bij. Hand tam bedoel ik heel tam dat hij je helemaal vertrouwt

Sorella

Ook ik heb toen we onze valk kochten na een maand een ander er bij gedaan om te voorkomen dat Joep 1 van ons als zijn partner zou gaan zien en we geen zin hadden in de problemen die dat hoogstwaarschijnlijk op zou leveren (na het lezen van alle verhalen hier op het forum)
Het resultaat, twee halftamme valkparkieten die bij je komen als ze zin hebben (meestal als ik met wat interressants bezig ben) 1 wil wel eens kroelen de ander niet, met de volle hand pakken lukt niet, ze gaan makkelijk de kooi in maar pas na 2 tot 3 uur, dus daar moet ik rekening mee houden denk dat dat komt omdat ze met zijn tweeen zijn dus halen ze kattekwaad uit maar het is gewoon leuk om ze bezig te zien.
Jammer genoeg zijn het geen echte maatjes geworden als in met elkaar kroelen en dicht tegen mekaar aanzitten en ook hebben ze nog weleens ruzie in en buiten de kooi.

Achteraf gezien hadden we beter nog een paar maandjes langer moeten wachten maar zo heeft het ook wel zijn charme :)
Ook worden ze redelijk genegeert als ze in de kooi zitten dit om te voorkomen dat het schreeuwers worden.

Ik zou op jeroen zijn advies afgaan en goed nagaan bij jezelf hoe tam je je valk (jes) wilt hebben)

Flup

We zijn nu enkele dagen en even een update van de situatie hier  ;)

De eerste dag dat Pino alleen was heeft hij redelijk wat afgeschreeuwd en was hij moeilijk te sussen dus zoveel mogelijk proberen negeren.

Nu zijn we al enkele dagen verder en het gaat al veel beter. Hij zit ook veel bij ons, als we tv kijken zit hij op de salontafel op zijn speeltuintje of gaat al eens mee aan tafel. Hij vliegt graag rond en stapt redelijk goed op de vinger. Hij roept nog wel regelmatig naar ons voor aandacht maar dat doen de meeste valkjes wel denk ik.

We hebben hem ook een grotere kooi gekocht dus dat geeft weer wat extra afleiding.

Ons plan nu verder is om Pino zo tam mogelijk te maken, tegen februari verhuizen we dus tot dan komt er zeker geen valkje bij. Als we verhuisd zijn en terug volop tijd hebben gaan we overwegen om er eentje bij te nemen. We hebben dan ook een extra kooi en op die mannier kunnen we het nieuwe valkje apart houden en gemakkelijker tam maken of laten wennen aan zijn nieuwe thuis.

Hoe lang duurt het ongeveer voor hij echt naar je schouder of hand toe vliegt?? Buiten zijn kooi kunnen we hem wel al naar verschillende plaatsen lokken met wat trosgierst en daar komt hij op af...schouder, arm of vinger wilt hij nog niet!

Alvast bedankt voor de reacties