28 maart 2024, 13:37:26

Zouden ze dan toch groente eten?

Gestart door Paul, 24 januari 2004, 14:14:08

« vorige - volgende »

Paul

Hallo,

Mijn valkjes eten eigenlijk nooit sla als je wat in de kooi legt en daarom krijgen ze het niet veel.
Van de week heb ik een bak rauwkostsalade bij de aldi gehaald om weer eens te proberen.
Behalve sla zit er ook wortel en paprika in dus allemaal heel gezond.
Een paar begonnen er gelijk aan te eten en daarna volgde er meer.
Zelfs mijn rosella zit er aan te eten.
Ze pakken ook die reepjes wortel misschien dat dat toch aanlokkelijker is dan een stuk wortel wat we voorheen probeerde.
Het is zeker voor herhaling vatbaar nu ik weet dat ze er toch interesse in hebben.
Waarom eten ze niet van de sla als ik er alleen slablaadjes in leg en nu het gemengd is eten ze er wel van.
Vreemde vogels die valkjes  :D

Groetjes, Paul

giovanni

 :Djah, vreemde vogels...

Je kan anders ook eens slablaadjes in zo'n vogelbadje leggen, dan is het net of ze baden in dauwbladeren 's morgens vroeg in australië :D. Had dit gelezen in een van de valkparkietboeken, en hier werkt het hoor, ze beginnen er dan ook aan te eten ;)

grtn

carco

Mogen valken wel sla hebben? Voor de meeste dieren is dit nl erg slecht:ik weet het niet hoor?
Weet je waar ze wel dol op zijn: op maiskolven!!Vinden ze heerlijk, moet je eens proberen!
Klik op het plaatje voor onze site!




Lique

Hoi Paul,

Klopt, dat vinden ez heel erg lekker.
Daarom zorg ik er ook altijd voor dat ik wortel helemaal verschil voor ze, zodat er allemaal dunne draden overblijven.
Dat vinden ze het het smakelijkst.

Groetjes Lique

Paul

Hoi Giovanni,

Baden in zo'n vogelbadje doen ze hier helaas niet ze durven er gewoon niet in lijkt wel.
Dus ik denk dat ze er dan ook niet in gaan baden.
Ik leg de sla in een appart bakje op de bodem en ze zijn er nu wel regelmatig mee bezig.

Groetjes, Paul

Karin

Hoi Paul,

Probeer eens voorgesneden andijvie en witlof. Bij mij eten ze ook van die reepjes wortel, maar ik hoef echt niet aan te komen met een heel blad andijvie of een hele wortel  ;D Soepgroente vinden ze bij mij ook lekker, maar daar vind ik te veel prei in zitten.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Carco,

Valkjes mogen gewoon sla hebben alleen niet te veel en het mag niet nat zijn.
Ze krijgen anders te dunnen ontlasting maar eens per week mag je het gewoon geven het is heel gezond.
Van mais heb ik alleen gehoord dat je het gekookt nooit mag geven dat ze er dan wel ziek van worden.
Rauw is geen probleem.
Of dat waar is weet ik niet maar ik las het ergens.

Hoi Karin,

Daarom heb ik ook die rauwkostsalade genomen want ze hadden ook soepgroente maar daar zat zoveel prij in dat durfde ik niet aan.
En hier zitten allemaal dingen in die ze wel mogen hebben.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ik denk ook dat je mais alleen rauw kunt geven, want gekookte groente wordt sowieso af geraden om aan dieren te geven (tenzij ze in beperkte mate van je avondmaaltijd meespullen :)?) maar dat doen die van mij niet...

Mais bevat wel veel energie (koolhydraten), dus te veel is net als zonnepitten niet goed, maar de mijne zijn ook gek op maiskolven.

Overigens baden mijn valkparkieten ook bijna nooit, alleen in de zomer als ze broeden, baadt het popje nog wel eens, maar ik heb wel gelezen dat valkparkieten de voorkeur hebben boven een regenbui (plantenspuit/ douche) dan dat ze in een bak baden (in de natuur zijn ze dan veel kwetsbaarder).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

suus

hoi,
De wortelstrookjes worden meestal in een waterachtige substantie verkocht (in potten e.d.) Ik weet niet wat er allemaal in dat waterspul zit en of het slecht is voor de valkjes. weet iemand dat?
Zouden fabrikanten van kant en klare slamixen dit dan ook gebruiken?
suzanne(1)
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Suzanne,

Die wortel die je kant en klaar koopt zit meestal en een soort azijn om het bederf tegen te gaan.
Misschien heb je het ook wel in andere vloeistof met iets tegen het bederven en natuurlijk is het ook nog vacuum verpakt in een potje.
Maar vers is altijd nog het beste wat in die rauwkostsalade zat was echt vers gesneden dat kon je zien, proeven en voelen.
Ik weet niet of het goed is maar vers is altijd beter voor ze dan zitten al die chemische stoffen om de houdbaarheid te verlengen er niet in.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hallo,
Paul misschien een domme opmerking van mij maar ik ga het toch even vermelden voor diegene die het niet weten:
als je van die kant en klaar verpakte rauwkostsalade koopt: altijd zeer goed spoelen, bij ons hier in België is het een tijdje geleden nog op tv geweest dat daar zeer veel bacteriën inzitten en dat je moet opletten voor voedselvergiftiging met die slaatjes enzo.  Dit wou ik even kwijt.
Groetjes.

Paul

Hoi Chewbakka,

Soepgroente en voorgesneden sla en rauwkostsalade is toch al van te voren gewassen lijkt me?
Het zit er in elk geval heel schoon uit en er zit bijvoorbeeld ook geen zand in wat je in gewone sla wel altijd vind.
Dus volgens mij moet dat al wel gewassen zijn ???
Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Ik vind het wel een goeie opmerking want ik was dat namelijk nooit.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi Paul,

als dat nu al gewassen is of niet, het lijkt me toch beter die altijd nog eens te wassen, zo veel werk is dat nu ook niet he ;)

Wij wassen onze sla in ieder geval altijd (nouja, mijn ma dan)

Groetjes Tara

Annouschka

Hallo,

ja Tara, dat is waar, ik heb zelf in verschillende voedingsbedrijven gewerkt en weet hoe het er soms aan toe gaat.  Die sla is verpakt en ziet er schoon uit maar er zijn toch mensenhanden aangeweest he en je weet nooit waar die overal nog aan geweest zijn.

Mijn vriend heeft op zijn werk(ook voeding) een opleiding over hygiëne gekregen en die mensen hadden eens testen gedaan op aperitiefnootjes die je op terasjes krijgt.  Op 6 van de 10 onderzochte café's hadden ze in de nootjes 4 verschillende urinezuren en 2 verschillende soorten sperma gevonden!!
Waarschijnlijk afkomstig van obers of van mensen die voor jou dat schaaltje gekregen hadden.  

Daar ik hygiëne enorm belangrijk vind (ben zelf kwaliteitscontroleur in een voedingsbedrijf) let ik ook altijd op wat ik geef en serveer zowel aan de dieren als aan de mensen die hier op bezoek komen.

Dit wou ik nog even kwijt.

Groetjes van Annouschka en Chewy

Rene

CitaatHallo,

Mijn valkjes eten eigenlijk nooit sla als je wat in de kooi legt en daarom krijgen ze het niet veel.
Van de week heb ik een bak rauwkostsalade bij de aldi gehaald om weer eens te proberen.
Behalve sla zit er ook wortel en paprika in dus allemaal heel gezond.
Een paar begonnen er gelijk aan te eten en daarna volgde er meer.
Zelfs mijn rosella zit er aan te eten.
Ze pakken ook die reepjes wortel misschien dat dat toch aanlokkelijker is dan een stuk wortel wat we voorheen probeerde.
Het is zeker voor herhaling vatbaar nu ik weet dat ze er toch interesse in hebben.
Waarom eten ze niet van de sla als ik er alleen slablaadjes in leg en nu het gemengd is eten ze er wel van.
Vreemde vogels die valkjes  :D

Groetjes, Paul

Hoi Paul,

De wonderen zijn de wereld nog niet uit he? eerst eten ze helemaal geen groenvoer bij jou, en nu zitten ze al aan de sla, wortel en (zoals je elders schreef) sperziebonen en spruitjes :)

Wat ze bij mij ook lekker vinden is een blaadje andijvie, vooral als het nog vers en stevig is. Opgehangen in de kooi (of erop gelegd als ze eruit zijn) wordt dat binnen no time helemaal aan stukken gescheurd ;D

stukjes wortel zijn tot nu toe geen succes, maar ik zal het eens geraspt proberen!

Groetjes,

-- Rene