1 Valkparkiet van Koppel overleden,.wat nu

Gestart door daniellespring, 10 november 2010, 09:51:41

« vorige - volgende »

daniellespring

10 november 2010, 09:51:41 Last Edit: 10 november 2010, 11:06:29 by daniellespring
Beste Allemaal,

Vanmorgen is één van onze twee valkparkietjes dood in hun buitenverblijf gevonden. De ander zat te krijsen en naar beneden te kijken waar Dana lag..Gister was ze nog topfit en zingen en
schreeuwen en opeens gebeurd dit..Nu is Dizzy helemaal overstuur en zit helemaal alleen in een grote buitenvoiliere
met een groot binnenhok.

Wat raden jullie aan? Is het verstandig om zsm een nieuw vriendinnetje voor hem erbij te kopen? Rouwen vogels?
En heeft hij nu geen territorium afgebakend, kan er dan wel een ander vogeltje bij. Of is het misschien beter om er meerdere valkjes bij te kopen?
Beide dieren zijn gekocht in dierenwinkels. Nu lijkt het ons verstandig om er een te kopen bij een kweker. Wij wonen in Harderwijk, weet er iemand  een kweker in de buurt te zitten?

Ontzettend bedankt!

Inmiddels hebben we Dizzy weer naar binnen in huis gehaald en in zijn oude binnenverblijf geplaatst.

Dafrinja

Hoi!

Wat verdrietig van Dana  :'(
Sterkte ermee.
Ik weet verder geen oplossing voor je probleem, ik weet alleen wel dat Esther, hier van t forum, in Biddinghuizen woont en zij kweekt valkparkieten. Ik kom zelf uit Zeewolde en ben al een paar keer bij haar geweest.
Dit is haar website:
www.flevovalkenhof.eu
punt EU dus.

Succes,
Groeten van Dafrinja

Agnes

Hoi Danielle,

Wat sneu van Dana.

Nu je Dizzy weer naar binnen hebt gehaald, moet je er wel rekening mee houden dat hij weer went aan de temperatuur van binnen.
Je zult hem dan tot in het voorjaar binnen moeten houden, omdat anders de temperatuurverschillen te groot voor hem zijn.

Neem je er een andere valkparkiet bij, dan zullen ze beiden binnen 'moeten' blijven.

Als Dizzy genoeg aandacht van jou krijgt dan zou je kunnen wachten met het aanschaffen van een vriendinnetje tot het voorjaar, maar aan de andere kant: valkjes zijn het liefst met 2 of meer ;D

En of het klikt met een ander valkje is toch altijd afwachten.
Ik heb er nu 8 in een buitenvoliëre, en hier is er nog nooit ruzie geweest.

Snuffel eens rustig rond hier op het forum, er zijn genoeg topics die over het aanschaffen van een tweede valkje gaan.

Je moet voor jezelf overwegen of je een jong wilt, of een valkje dat wat ouder is.
Dan zou je kunnen overwegen om een herplaatser te nemen.

Succes!

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Sanna

Hallo Daniëlle,

Denk ook even aan quarantaine wanneer je weer valkjes erbij neemt. Vooral in tijden van stress (verhuizen, ineens partner verliezen, nieuwe erbij) zijn valkjes erg vatbaar voor ziektes. Ook kunnen ziektes ineens openbaar worden door stress. Over het algemeen raden vogelartsen een quarantaine-periode van 3 maanden aan waarin de vogels absoluut geen contact met elkaar mogen hebben en in aparte ruimtes moeten staan. Als je zeker weet dat je eigen valkje gezond is en je haalt nieuwe valkjes bij een vertrouwde kweker kun je een kortere quarantaine-periode overwegen. Maar dat kan altijd een bepaald risico met zich meebrengen. Houd al je vogels zowiezo goed in de gaten wanneer je nieuwe gehaald hebt, en bij het eerste teken van ziekte even overleggen met een vogelarts.

Groetjes, Sanna

daniellespring

Hai Allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen.
De planning is nu inderdaad om Dizzy binnen te houden tot aan het voorjaar en er dan in het nieuwe buitenverblijf, kunnen we er gelijk wat aan verbouwen, een vriendinnetje bij te doen.
Overdag ben ik eigenlijk altijd thuis, ik werk altijd 's avonds, en de rest van de familie is 's avonds altijd thuis. We hebben een gezin met 6 mensen dus aandacht zal hij niet te kort komen.

Nogmaals erg bedankt!

Liefs
Daniëlle

daniellespring

Daar ben ik weer..

Met dizzy gaat het opzich wel aardig goed.
's avonds vanaf 5 uur zijn er altijd elke dag mensen thuis, maar overdag ivm met werk/school niet altijd.

Nu krijst hij zo ontzettend veel, dat heeft hij nooit gedaan. Hij
'roept' zelfs zo hard dat hij 's morgens min of meer mijn wekker is die ik niet wilde zetten. Voor mij is het vervelend maar ik ben ook bang dat de buren gaan klagen straks.

Nu heb ik gelezen dat er een nieuwe partner bij zetten kan helpen, dat denk ik wel want toen Dana er nog was krijste hij ook weleens maar niet uren achter elkaar.
Maar hierboven wordt verteld dat hij eigenlijk in quarantaine moet voor een bepaalde periode.

Het liefst zou ik zo snel mogelijk weer een maatje voor Dizzy willen, maar de quarantaine periode spreekt dit voor mij tegen.

Wat zouden jullie doen?

animallovertje

ik denk dat ze zich gewoon verveeld. de hele dag tot 5 uur alleen zitten is ook wel erg lang!!! ik zou er wel een maatje bij doen.. maar ik ben ook niet voor het houden van een valkparkiet alleen...
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Sanna

Als je je valkje bij een echt vertrouwd adres haalt kun je een kortere periode van bijvoorbeeld een week aanhouden. Zet de nieuwe dan in een aparte kooi aan de andere kant van de kamer. Houd zowel de nieuwe vogel als je eigen vogel gedurende deze week goed in de gaten. Beter een keertje te veel de dierenarts gebeld als een keertje te weinig.

Groetjes, Sanna

Agnes

Net wat Sanna zegt  ;) 

Als je zeker weet dat het valkje dat je erbij plaatst gezond is, kun je de quarantaineperiode verkorten.
Maar alleen als je het zeker weet..........

Dat is de keuze die je moet maken, want je riskeert er de gezondheid van Dizzy mee.
Stel dat het andere valkje wel wat onder de leden heeft, en Dizzy wordt ook ziek  :-\ Zou je je hetzelf dan vergeven?

Ik heb nieuwe valkjes wel meteen samen geplaatst, (ik heb een buitenvoliëre), en ik heb mijn valkjes weg hier van iemand op het forum :D

Ik zou in ieder geval niet het eerste beste valkje wat je tegenkomt op Marktplaats nemen, maar verdiep je in het vinden van een betrouwbare kweker.

Sterkte met het maken van een beslissing!

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.