15 mei 2025, 18:39:57

valk waar poot van mist

Gestart door momo, 7 november 2010, 13:35:18

« vorige - volgende »

momo

hoi ik ben nieuw hier en heb een dringende vraag.

gister hebben we onze voliere verhuist en de vogels. niks aan de hand alles mooi een voor een in de verhuis kist en mee in de auto en weer los gelaten op hun nieuwe adres.

vanmorgen bij de voliere aan gekomen 1 gras parkiet dood op de gront en een valk parkiet die niet meer vloog die hebben we net even binnen gezet en wat blijkt hij mist gewoon een poot. er ligt ook wel bloed in de voliere trouwens. gister na het verhuizen waren ze wel wat wilder maar ja dat mag na een verhuizing. maar nu die valk met een poot.

op het moment bloed het niet. maar hij kan niet op een stok zitten wat kunnen we het beste doen.
de valk in huis laten aan sterken en genezen dan weer in de viliere of valk altijd in huis houden nu,.....

Manouk

Oooow dit klinkt niet best :S:S

heb je de voliere zo gebouwd dat er geen muizen, ratten of weet ik veel wat voor een dieren bij kunnen....
dot klinkt alsof ze zijn aangevallen...
Of ze hebben het bij elkaar gedaan, maar dat lijkt me sterk...
Wat voor een vogels heb je allemaal bij elkaar in de voliere??

ik denk niet dat deze vogel nog een waardig bestaan zal hebben in de voliere...
Als hij alleen maar op de grond kan zitten...

Ik zou hem mee nemen naar een va.....
voor na laten kijken

succes

momo

er zitten 3 valk parkieten en een stuk of 8 gras parkieten in. ze zitten al 3 jaar in de volliere en nog niet zo iets mee gemaakt ze staan op klinkers muizen zouden er bij kunnen via de gaas gaatjes maar meer ook niet maar voliere is 4 meter lang dan zouden ze gemakklelijk weg kunnen vliegen.... ik denk dat het misschien de stress is van het verhuizen want een witte grasparkiet is niet gewond maar zit wel onder het bloed en ik denk van de valk.

ik denk idd ook dat de valk geen waardig bestaan heeft in de voliere maar dan moet ik hem in huis houden is ook geen probleem maar nu zit hij in een te kleine kooi waar je normaal wel grasjes in kan houden.

een valk kan toch ook wel met een poot leven ik hoop dat hij nu eerst in huis kan aansterken en dan als nog de voliere in kan.

Sanna

Hallo Momo,

Wat erg zeg! Maar een valkje kan inderdaad op 1 pootje ook overleven. Hij zal er vanzelf weer mee leren klimmen en klauteren. Maar toch moet je eerst met hem naar een vogelarts. Zoals je zelf al aangeeft kan hij nu niet op stok zitten. De kans is groot dat de boel gaat ontsteken als je er niks aan doet. Wanneer je hem laat behandelen maakt hij tenminste nog een goede kans.

Groetjes, Sanna

momo

dat was ik ook zeker even vanplan morgen.

de valk slaapt nu lekker in de keuken in zijn kooitje heb net een andere kooi(papagaaienkooi) geleend van een kennis morgen even grondig schoonmaken en na een DA bezoek is zijn nieuwe huisje.

hij zat in de voliere ook zoo zielig op de grond te bibberen. het vriest nu hier blij dat ik het andere kooitje nog op zolder had na de verhuizing.....

Sanna

Nee tuurlijk, binnen is altijd beter dan buiten in zo'n geval. Succes vanmorgen bij de dierenarts. Ik hoop dat je valkje snel opknapt en dat hij van het voorjaar weer lekker naar buiten kan.

Groetjes, Sanna

Rianne

Inderdaad, even mee naar de vogelarts. Voor ontstekingsgevaar maar ook voor pijnbestrijding. Doe je daar niks aan kunnen ze in een shock raken door de pijn en alsnog overlijden. Ik zou m van de winter lekker binnen houden en als het weer warmer wordt buiten, lekker weer in de voliere laten vliegen :)

Saar

Ik denk zelf dat er een kat of roofvogel verantwoordelijk is :-\
Hoe groot is de maasgrote van het gaas? En aan t grasje was niks te zien? En met 1 pootje moet hij het makkelijk kunnen redden hoor :) Heb zelf ook een valkje met 1 pootje.

Edit: Even een foto er bij van het valkje waar ik het over heb ;)

momo

de dieren arts had zelf niet vaak vogels om te verzorgen. maar hij heeft een spuitje gekregen voor dat het niet gaat ontsteken het ziet er heel mooi uit en moet het alleen even elke dag spoelen dat het schoon blijft.

aan het gaas was niks te zien maaswijte weet ik zo niet maar ik kan er met mijn wijsvinger niet door in elk geval.

met de valk gaat het verder goed hij reageerd ook al weer op de vogels buiten. gelukkig maar......

mariannenl

...ik hoop voor je dat het geen ratten zijn, die kunnen door de smalste kiertjes en zullen wel aanvallen maar lang niet altijd de hele vogel meenemen
Wij hebben hele erge ellende achter de rug, gewoon echt vogels vermist zonder maar een veertje te vinden, die slepen ze blijkbaar een heel eind mee

Ben op je hoede kijk naar uitwerpselen die veel groter zijn dan die van een muis en meer gerond, sleepsporen ( ze lopen meestal via dezelfde weg en hun huid geeft af, dus je ziet en ruikt waarlangs ze altijd lopen ) en eventueel graafsporen in zand en knaagsporen aan het hout.

Vallen zetten heeft geen zin ze zijn ontzettend slim en nemen niks van valletjes of die zijn helemaal verdwenen, dat gebeurde ons ook een paar keer.

als je net zoals ons tempex of  glaswol-isolatie boven de kooien hebt doe het weg want het is een fijn schuilnestje , of maak het echt zo dat er NIKS tussen kan, ook niet door knagen.

Heel veel sterkte

Marianne

momo

graven kunnen ze niet het zijn van voor tot achter allemaal klinkers.

ik zal zeker morgen overdag eens kijken.......of er ratten zijn.......
de valk zit nu in een groote kooi en klimt al mooi heen en weer. gelukkig. ik heb geen losse bodem bedekking op de bodem om vuil in de wond te voorkomen.

ik hou jullie op de hoogte.
als het wel ratten zijn wat is er dan wel aan te doen????

Coekiemonster

toevallig de kweker waar ik breeze heb opgehaald had precies hetzelfde!

Ze had een valkje in de kooi en kwam boven kijken na een hoop geschreeuw.
er zat overal bloed....
Ze dacht dat er 1 vermoord was hahaha.
toen zag ze het valkje op de grond zitten :( met 1 bungeld pootje eraan.
Hij zat met een heeeel klein beetje huid nog vast.
Klinkt heel vies... maar ze heeft dat kleine draadje doorgeknipt.
Het pootje had ze nog steeds .... :o
Het valkje is er helemaal bovenop gekomen.
Kostte wat tijd om er mee om te gaan maar het kan wel ;)

Ohja betadine smeren op het pootje/beentje kan nooit kwaad!! ;)
Is goed voor de ontsmetting
De pupjes met Muffin ons grasparkietje

Sanna

Is betadine niet erg pijnlijk in een open wond?? :o

mariannenl

waar ik ineens aan zit te denken...

wat voor zitstokken heb je buiten , natuur zitstokken ?
ik vraag het hierom want wij hadden dus ook natuurzitstokken van verschillende diktes, goed voor de  nagels en pootspieren,  maar aan  het gaas bevestigd met van die aluminium dingen waar de stok dan inpast
Bleken deze randen zeer scherp te zijn want ik vond dus ook bloed op de zitstokken en heb naderhand alles vervangen door touw of speeltjes aan het einde en nu gaat het wel goed

Dus... het hoeft helemaal geen ongedierte te zijn
en als je niet alleen op de bodem maar ook rondom de kooi tegels hebt en het gaas is niet al te groot van mazen kan er geen  ongedierte in, al hoewel die zich door hele kleine openingen kunnen wringen maar dat moet je dan zien, door wat ik al eerder aangaf huid/haren sporen , en een beetje afwijkende kleur door vettigheid van hun vachtje.
(want ze hebben wel de gewoonte steeds hetzelfde pad te gebruiken en wijken daar niet graag van af )

Ik heb een zeer sterke reuk en ruik ze ook als ze er zijn

En ik heb hier twee kneusjes, een met een hangende vleugel en een met maar één  pootje en die overleven net zo goed in de voliere helemaal geen probleem
Marianne

mariannenl

ps :

die verwondingen zag ik bij de kakarikis , die zaten in dezelfde voliere als mijn valkjes, die zijn heel nieuwsgierig en proberen alles uit, bij  de valkjes heb ik dat niet gezien maar ik wilde niks riskeren