26 april 2024, 00:12:31

Eerste valkparkiet tam maken

Gestart door Flup, 25 september 2010, 11:00:10

« vorige - volgende »

Flup

Hey iedereen, wij hebben sinds vorige week ons eerste valkparkietje Pino, hij is nu ongeveer 2 maand en hebben hem gekocht toen hij goed zelfstandig kon eten. Voorlopig zit hij nog alleen maar als het ons lukt om hem goed tam te maken krijgt hij zeker gezelschap!

-Pino is al verzot op trosgierst, hij eet goed uit de hand maar in de kooi wil hij nog niet uit zichzelf opstappen.
-We zetten zijn kooi vanboven open en dan komt hij er van boven opzitten want dan heeft hij een mooi uitzicht...hij knabbelt wat aan de kooi, eet trosgierst of zit soms lichtjes te fluiten.
-In de kooi zit hij meestal rustig op zijn stokje maar soms krijgt hij het zot en begint dan te klauteren als een gek.
-Hij reageert al goed op zijn naam want als we thuis zijn geven we hem veel aandacht en spreken er veel tegen.
-Hij is al één keer de kooi uitgevlogen en toen wou hij wel op de vinger opstappen, misschien was dit eerder uit angst?

Toch blaast hij soms nog, wilt zo precies bijten maar doet het dan toch niet, we proberen dit gedrag te negeren zodat hij leert dan het niet baat.

Is dit alles normaal gedrag voor een valkje van die ouderdom die nu een week bij ons is?

Mvg

2 valkjes

Hoi,

Zoals ik het lees zijn jullie al aardig goed op weg hoor. Zeker omdat je hem nog maar een week hebt! Er is heel veel veranderd voor Pino dus is het logisch dat hij nog een beetje de kat uit de boom kijkt.
Wat ik mijn eigen valkjes heb geleerd is dat ze altijd moeten opstappen voor ze de kooi uit gaan. Om hem te leren opstappen kun je hem misschien uitdagen door de trosgierst zo te houden dat hij steeds dichter naar je hand toe moet als dat goed gaat houd je het zo dat hij moet opstappen om er bij te kunnen. Dan leert hij dat opstappen leuk is en niet eng.

Verder lees ik dat hij er ws. een vriendje bij krijgt. Super! Als tip wil ik je mee geven om daar niet super lang mee te wachten. Als Pino eenmaal goed tam is gauw opzoek naar een maatje. Het gebeurt namelijk wel is dat valkjes alleen zo gefixeerd op hun baasje raken dat ze bijv. gaan schreeuwen als die persoon weg is. En dat is beter te voorkomen dan genezen want dat moet je altijd maar afwachten of dat lukt.

Veel succes met Pino en hopelijk krijg je nog wat reacties.

Groetjes,

Agnes

coolsille2

ik denk als je zo verder gaat zal je valkje toch heel snel tam zijn dit is zeker normaal gedrag. ;)

veel plezier ermee

Flup

Pino heeft sinds zaterdag een nieuw valkje erbij, we denken dat het een popje is, nl Ella.

Zo heeft onze Pino wat gezelschap als we gaan werken zijn. Het was wel even wennen voor de valkjes, Ella is wat jonger en nog zeer schuchter maar dat komt wel in orde....


Coekiemonster

hoi hoi,

Klinkt helemaal super dat Pino snel tam zal worden ;)

Een valkje erbij is ook erg leuk voor Pino :D
Het zal alleen denk ik met het tam maken eens stuk moeilijker worden :(
De valkjes trekken dan naar elkaar toe en zullen elkaar als partner gaan kiezen.
En jou dus niet meer ;)
Dit hadden wij ook met Silver die we toen voor onze Lou Lou erbij hadden gehaald.
Helaas kregen wij Silver niet meer tam...:S
Veel aandacht geven werkt altijd nog het beste :D
De pupjes met Muffin ons grasparkietje

Flup

Pino zit nu dolgraag op de kooi en heeft vandaag zijn eerste "gecontroleerde" vlucht gemaakt  ;D

Van zijn kooi naar m'n hangverlichting, beetje blijven zitten en dan mooi terug naar zijn kooi. Hij vindt het dolle pret heb ik de indruk!

Opstappen gaat ook al redelijk, met trosgierst gaat het vlotter en hij blijft lang zitten, ik kan hem ook mooi terug naar zijn kooi brengen zonder dat hij gaat vliegen of in paniek raakt. In de kooi opstappen doet hij niet graag maar als hij er boven op zit gaat het eenvoudiger.

Super diertjes die valkparkieten!  ;) ;D

Coekiemonster

leuk om te horen dat eht steeds beter de goede kant op gaat :D:D

Een vriend voor het leven ;)
De pupjes met Muffin ons grasparkietje

huupie95

7 oktober 2010, 16:07:46 #7 Last Edit: 7 oktober 2010, 16:32:55 by huupie95
hallo,

ik heb sinds 4 dagen een valkparkiet en toen ik hem bij de verkoper kocht at hij lief uit mijn hand nu doet hij dat ook nog wel en als ik mijn vinger voor hem hou klimt hij er op maar als ik hem dan probeer te kroelen gaat hij mij bijten wat kan ik hier tegen doen??

Flup

Niet alle valkjes hebben dit graag...
Onze valkjes hebben dit ook (nog) niet graag, ze zijn nog niet tam genoeg.

Beetje geduld en af en toe eens proberen!

huupie95