Waar doe ik het beste aan met mijn valkjes ?

Gestart door Rogér, 25 oktober 2010, 10:52:12

« vorige - volgende »

Rogér

Ik baal er een beetje van dat ik dit bericht moet typen, maar ik vraag mij momenteel af wat het is beste is voor mijn valkjes...

6 jaar geleden is mijn parkiet overleden en omdat ik vogels altijd al leuke dieren heb gevonden heb ik in dezelfde zomer een jong valkje gekocht. Heb hem Buddy genoemd, en gek genoeg zijn we ook echte maatjes geworden. Hij was er bijna altijd uit en zat overal waar ik ook zat. Mocht hem overal aaien en hij sliep ook op de bank, onder m'n bureau en douchte vaak mee.

Echter kreeg Buddy na een aantal jaren wat gedragsproblemen en was ik nog de enigste die iets met hem kon. Daarnaast begon hij steeds meer te zeuren (heb hier wel eerder topics geopend). Omdat ik voor school ook steeds drukker werd en daarnaast wat meer ging werken heb ik 2 jaar terug een vriendinnetje voor hem gekocht. Ze heet Layla, maar helaas wilde hij hier niet zoveel van weten. In het begin was hij echt bang voor haar, maar nu gaat het wel redelijk. Ze doen nog steeds niks samen, maar ze hebben in ieder geval gezelschap /  afleiding van elkaar.

Begin dit jaar ben ik op kamers gaan wonen. De vogels konden helaas niet mee dus die zie ik nu alleen nog in het weekend  :-\. Mis ze op kamers toch wel, maar als ik in het weekend thuis ben lijkt vooral Buddy helemaal knettergek te zijn. Layla is eigenlijk heel rustig en daar kan iedereen wat mee, maar als ik vrijdag thuis kom flipt Buddy eigenlijk t/m zondag door. Of nouja, het is meer dat hij alle aandacht die hij heeft gemist in wil halen, en dat kan ik hem ook eerlijk gezegd niet kwalijk nemen.

Het probleem is alleen dat ik in het weekend ook voor school bezig moet en me dan moet kunnen concentreren. Daarnaast heb ik thuis ook nog vrienden wonen. Op het moment dat ik de vogels er nu uit heb gaat vooral Buddy irritant fluiten, dingen continu slopen of m'n handen of haren "berijden".

Ik gun de vogels het beste, maar ik vraag me op dit moment af of ik ze dat wel kan geven  :-\. Denk er de laatste tijd steeds meer aan om ze naar iemand te doen die alle tijd voor ze heeft, maar ik krijg het aan de ene kant niet over m'n hart. Dit komt eigenlijk vooral omdat ik bang ben dat Buddy zich niet meer kan aanpassen omdat ik hem misschien dusdanig veel verwend heb dat ik hem eigenlijk een beetje heb verpest. Van Layla weet ik zeker dat ze zich ergens anders prima kan vermaken, maar ik ben zo bang dat ik Buddy's leven verpest als ik hem weg doe.

Al met al weet ik het momenteel niet meer. Ik vind het in het weekend niet leuk dat vooral Buddy zo ontzettend druk is, en zij vinden het waarschijnlijk niet leuk dat ze doordeweeks niet zoveel aandacht meer krijgen. Met Layla kan ik eigenlijk alle kanten op, maar ik vraag me echt af wat het beste is voor Buddy  ???.

Alexandra

Schiet me eigenlijk 1 vraag binnen;

Hoe is Buddy's gedrag door de week als jij er niet bent?
Hoe is hij dan samen met Layla? Is hij dan gewoon rustig? niet irritant schreeuwen of wat dan ook?

Ik zou willen dat ik je kon helpen maar helaas heb ik hier ook geen ervaring mee, ik zou niet weten wat je moet doen?

Er zullen ongetwijfeld meer reacties komen van ervaren parkietenhouders  ;)

IIG heel veel succes met je beslissing!

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

Rogér

Doordeweeks schijnt hij wel gewoon redelijk rustig te zijn omdat hij weet dat ik er toch niet ben. Met Layla doet hij dan nog steeds niks, hij slaapt vooral en maakt af en toe wat dingen kapot die in z'n kooi hangen (daar zijn ze voor bedoelt trouwens). Meestal laat m'n zusje de vogels 1 of 2x per week vliegen. Dan vliegt hij naar m'n kamer toe en slaapt hij op m'n bureaustoel.

Sanna

Hallo Rogér,

Doordat Buddy zich door de weeks eigenlijk wel vrij goed gedraagt, denk ik dat het geen enkel probleem geeft om Buddy en Layla naar iemand anders te doen. Zeker als die persoon alle tijd voor ze heeft zullen ze zo gewend zijn. Ik denk wel dat het het beste is om ze samen bij iemand te plaatsen, omdat hij dan z'n vertrouwde maatje nog heeft.

Groetjes, Sanna

Rogér

Wil ze ook graag samen plaatsen, en ook met hun eigen kooi natuurlijk. Zit er alleen zo mee of ze zich echt zo snel aanpassen of niet. Layla moet geen probleem zijn, maar Buddy heeft 6 jaar lang niks anders gekend. Kan me moeilijk indenken dat hij binnen enkele weken zijn nieuwe baasje als maatje ziet, of gaat dit over het algemeen echt zo snel met valkjes ?

Saar

Zelf denk ik dat Buddy jou als partner ziet :-\ En dat hij daarom zo doet als jij thuis bent. Heel veel sterkte met het nemen van een beslissing.

Rogér

25 oktober 2010, 21:26:45 #6 Last Edit: 25 oktober 2010, 21:50:21 by Rogér
Bedankt  :). Denk of weet inderdaad wel bijna zeker dat Buddy me als partner ziet. Zit alleen zo met het probleem dat ik niet weet of hij na 6 jaar nog iemand anders als maatje kan beschouwen. Vandaar dat ik me afvraag wat het beste is. Thuis houden en minder aandacht, maar wel hetzelfde maatje of naar iemand anders toe, (waarschijnlijk/hopelijk) meer aandacht en de gok dat vooral Buddy zich na 6 jaar nog kon omzetten om vriendjes te worden met iemand anders.

Vind het zo moeilijk, helemaal omdat ik een beetje huiverig om ze weg te doen. Het blijven wel je maatjes zegmaar, en ik ben er als de dood voor dat ze bij een handelaar/fokker terecht komen (vooral Buddy omdat dat echt een hele mooie en sterke vogel is (Layla is een klein beetje gehandicapt, maar wel heel lief)).

Caroline 1569

Je kunt ze ook aanbieden voor herplaatsing of zelf een nieuw  baasje zoeken.

Sanna

Hallo Rogér,

Ik snap natuurlijk dat je gek bent op de beestjes. En niemand van ons zou z'n valkjes bij een handelaar terecht willen zien komen. Daarom moet je er ook echt de tijd voor nemen om iemand voor ze te vinden. En als je er geen goed gevoel bij hebt, gewoon niet doen. Maar ik ben er echt van overtuigd dat Buddy weer maatjes met iemand anders kan worden, zeker als hij veel aandacht krijgt. Het is ook helemaal niet erg als hij met z'n nieuwe baasje niet zo close wordt als met jou, want je hebt zelf wel ervaren hoe hinderlijk het kan worden als een valkje geen valken-gedrag (haast) meer vertoont. Ik denk dat hij sterker aan Layla gaat hechten als ze bij iemand anders terecht komen, omdat zij iets bekends is.

Maar voordat je iemand voor ze gaat zoeken moet je er voor jezelf helemaal uit zijn dat je ze echt weg wilt doen en dat dat echt de beste oplossing is. Je moet goed de voors en tegens overwegen. Maak je om de vogels zelf geen zorgen, die vinden hun draai wel weer. Het gaat erom of jíj er vrede mee hebt.

Succes met je besluit.

Groetjes, Sanna

Rogér

Bedankt voor je reacties  :).

Zou ze het liefst zelf houden natuurlijk omdat ik ze gigantisch ga missen (kijkt even naar de vogels die momenteel op m'n benen slapen), maar aangezien ik nu meestal doordeweeks ergens anders woon en eigenlijk alleen in het weekend thuis ben en straks waarschijnlijk ook nog een buitenlandse minor heb denk ik dat het voor de vogels gewoon beter is als ze ergens zijn waar ze meer liefde en aandacht kunnen krijgen. Aangezien ik er geen haast bij heb om ze ergens anders te plaatsen denk ik dat ik gewoon lang de tijd moet nemen om de juiste persoon te zoeken en dat ik ook gewoon veel eisen en afspraken moet gaan maken met de toekomstige verzorger.

Wat voor mij het belangrijkst is om er vrede mee te vinden is dat ik kan zien dat iemand anders beide vogels ook mag aaien (vooral bij Buddy is dat een hele opgave). Als hij of zij dat mag dan geeft mij dat een goed gevoel dat de vogels vertrouwen in hun nieuwe verzorger hebben. Meer heb ik dan ook eigenlijk niet nodig. Mis ze dan natuurlijks alsnog wel, maar het gaat om hun leven en niet om die van mij. Zou dus gewoon moeten afspreken dat ik in het begin om de zoveel weken langskom totdat het echt zo ver is.

Maar goed, zal er nog een paar dagen over na denken. Het is toch wel een rot beslissing.

Sanna

Hoi Rogér,

Natuurlijk is het een rot-beslissing. Iedereen die wel een een valkje heeft moeten herplaatsen weet precies hoe je je voelt. Je kunt in ieder geval een oproepje plaatsen bij Herplaatsing. Je kunt iemand die echt geïnteresseerd is eerst bij jou laten komen, om te zien of het met de vogies klikt, en ik zou zeker adviseren dat je ze zelf wegbrengt zodat je ziet waar ze terechtkomen. Dan kun je het beter een plaatsje geven denk ik. Heel veel succes met de zoektocht en het afscheid.

Groetjes, Sanna

Rogér

Ze staan inmiddels in de herplaatsing sector. Ga gewoon alle tijd nemen om een geschikte verzorger voor ze te vinden waar ik ook nog af en toe langs kan komen om ze te bekijken.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,37277.0.html

Jeroenw

Hoe lang duurt je opleiding nog . Want dit gaat je veel pijn doen,

Want als hij. wel door de weeks goed gaat eet goed pluk zich niet kaal
Alleen als jij er bent schreuwen vragen naar andacht,

Mijn zus haar  valkparkiet pluk zich kaal en eet niet als zij weg gaat
Afgelopen zomer hebben we veel in de tuin gezeten nou me zus heb het geweten toen ze thuis kwam . haar  valkparkiet had  zich kaal geplukt

Kijk het kan erger  ,

Die van jou doet het goed als je er niet bent en je zus pas op hun dadelijk  als je studie voorbij is en heb werk kom thuis dan denkje ja had ik ze nog maar ik heb nu tijd voor ze gehad . Kijk nu is het moelijk
Maar er kunnen betere tijden komen.