11 mei 2025, 09:45:20

Planten giftig of niet

Gestart door PeterT, 1 november 2010, 21:22:42

« vorige - volgende »

PeterT

1 november 2010, 21:22:42 Last Edit: 1 november 2010, 21:27:13 by PeterT
Hallo,

Ik had een vraagje over mijn huiskamer planten wilde weten of ze giftig zijn of niet.

Hij wil maar al te graag op de grote plant landen, dus pak ik hem maar steeds eraf.

Als deze giftig zijn verwijder ik de planten liever.

Heb geen id wat de benaming voor deze planten is.

Sanna

Hallo Peter,

Wat je het beste nu kunt doen is zowiezo de planten verwijderen. Zolang je niet weet of ze giftig zijn wil je het risico gewoon niet lopen. Want valkjes kunnen verrot snel zijn. En sommige planten zijn extreem giftig/dodelijk voor valkjes.

De bovenste foto ziet eruit als een grasplant, dus ik verwacht eigenlijk niet dat die giftig is. De andere twee zijn te groen en vettig naar mijn smaak. Maar ik zou van iedere plant een blad nemen en daarmee naar een plantencentrum of bloemist gaan om de naam te achterhalen. Vervolgens google je de naam van de plant + giftig. Als je dan nog geen antwoord kunt vinden (of alleen maar over konijnen ofzo), kun je er eventueel ook het zoekwoord vogel of parkiet aan toevoegen. Verder kun je hier op de website ook nog een lijst met giftige planten vinden:

http://www.valkparkiet.com/nl/files/planten.htm

Groetjes, Sanna

Mooszy

de onderste plant is een philondendron soort ( ik geloof scandens) en die is dus giftig. de andere 2 zou ik niet weten uit mijn hoofd

mariannenl

de  middelste is een croton en giftig !
Dit geldt vooral voor de sappen die deze plant af kan geven

Marianne

PeterT

Bedankt voor de reacties.

Ik zal in vervolg de planten uit de kamer zetten zodra het kooitje open gaat.

Groetjes Peter