19 april 2024, 01:56:35

Auww..scherpe nagels!

Gestart door BIRDIE, 22 januari 2004, 23:01:32

« vorige - volgende »

BIRDIE

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of ik iets kan doen tegen de scherpe nagels van mijn valkje Birdie. Hij krast namelijk mijn hele handen open :(.

Hij mag de hele dag los en zit dan eigenlijk alleen maar op zijn kooi of op zijn speeltouwen. Hij heeft wel een klimboom met wilgentakken, maar dat vind'ie maar niks. Je hebt wel van die kalksteen stokken geloof ik, maar is dat wel goed voor zijn voetjes? Het is natuurlijk maar de vraag of hij erop gaat zitten, maar ja, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

Groetjes,

Annemarie

giovanni

als ze te lang zijn moet je ze knippen. Als je niet weet hoe, moet je eens naar de DA gaan, die zal het wel voordoen, en als er ze weer groeien kan jij het dan doen.

grtjs

BIRDIE

Hmm, ik dacht eigenlijk dat ze niet te lang waren. Misschien moet ik even in mijn boeken snuffelen en hier op de site om te spieken bij andere nageltjes.

Hey, bedankt voor de tip!

Groetjes,

Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

Het heeft inderdaad niet te maken met te lange nagels maar ze zijn gewoon te scherp.
Je kan inderdaad een soort stenen stokjes nemen ik heb zelf die rockstone perches voor die van mij pas gekocht.
Dat is niet slecht voor de pootjes omdat het niet echt heel ruw en scherp is en dat zijn die schuurpapierrollen juist wel.
Dus ik zou het eerst even met die stenen zitstokjes proberen en dan kan je altijd nog iets anders proberen als dat niet werkt.
Hier even een plaatje van degene die ik heb.



Ze zien er nog mooi uit ook :-)

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie en je plaatje, inderdaad ze zien er nog mooi en natuurlijk uit ook. Ik heb ooit wel eens van die stokken gezien die helemaal spierwit waren, die kocht ik voor mijn kaketoes, maar die zagen er al gauw vies uit. Toch werkte ze wel goed, maar ik dacht dat ze misschien niet zo goed waren voor de kleine pootjes van mijn valkje.

En ik heb nog even naar foto's gekeken van andere valkjes, maar de nagels zijn niet te lang naar mijn idee, gewoon ontzettend scherp!

Groetjes,

Annemarie


Lique

Hoi,

Als ze niet te lang zijn, maar wel scherp, kan je er alsnog een klein puntje vanaf halen.
Dan wordt de punt wat stomper, en krast het ook minder snel in je eigen vel.
Ik heb hier ook last van met Sammy.
Haar nagen zijn net scheermesjes.
Als ze ook maar even op mijn hand heeft gezeten, zit ik onder de krassen.
Maar regelmatig ff knippen, en het gaat wel goed.

groetjes lique

Stijn dc

hoi

als je knipt, altijd het nageltje naar het licht houden zodat je een rood bloedvaatje ziet. hier NOOIT in knippen, kan ernstige bloedingen teweegbrengen.

je kan ze ook altijd bijvijlen met een nagelvijltje.

SDC:D

giovanni

hello

heb gisteren een soort van schommel gekocht, die als zitstok een witte, beetje schurende stok heeft. Het is nogal een redelijk brede. Denk wel dat dit ook zal helpen;).

grtn

BIRDIE

Hallo allemaal,

Ik heb nu dus zo'n witte kalksteen stok gekocht (ik kon die mooie bruine stokken nergens vinden helaas) en hoop maar dat Birdie erop gaat zitten. Zo'n schommel is ook leuk ja.

Misschien kan ik ook wel zijn nageltjes knippen, maar waarmee doe je dat? Ik heb wel eens van die knippers gezien bij de dierenwinkels voor konijnen en katten, zijn die ook goed voor valkjes?
En moet je dan je valkje in een handoek 'wikkelen' ofzo? Ik denk namelijk dat Birdie het niet al te leuk zal vinden.

Groetjes,

Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

Ik knipte de nageltjes van een kanarie van een kennis van ons wel eens en ook de nageltjes van een valkje van een vriend.
Dat deed ik met een normaal nagelschaartje.
Ik pakte de vogels alleen met de hand vast maar dat lukt misschien niet bij alle valkjes zo makkelijk.
Maar de nageltjes van die van jou zijn niet echt te lang alleen maar te scherp.
Dus je zou dan alleen de puntjes eraf hoeven knippen.
Maar misschien slijten ze ook het stokje wel iets af zodat ze minder scherp worden.
Maar als je valkje zich echt lastig vast laat pakken ken je er een klein handoekje omheen doen en de pootjes eruit laten steken zodat je bij de nageltjes kan.
Wel oppassen met knippen want ze kunnen ineens een pootje in paniek bewegen en je zou dan verkeerd kunnen knippen.
Dus eerst het schaartje op de nagel zetten en iets dichtknijpen en dan pas knippen als je zeker weet dat je schaartje goed zit.
Je moet zeker zorgen dat je buiten het leven knipt ander kan het heel erg gaan bloeden.

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi Paul,

Dat is dus zeker geen klusje voor deze stresskip :D. Maar gelukkig is mijn vader de rust zelve in dat soort situaties, dus dat gaat wel goed komen als het echt nodig is. Ik denk dat ik even afwacht of dat stokje gaat helpen, hij zit er geregeld op nu.

Toch bedankt!

Groetjes,

Annemarie

ziralioness

Ik heb natuurlijke zittakken in de voliere. Goed reinigen, ergste viezigheid eraf schuren, weer reinigen, laten drogen en dan hup in de voliere ermee. Helpt erg goed! :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

BIRDIE

Hoi Ziralioness,

Ik heb zelf wel een klimboom met natuurlijke takken, maar daar zit mijn valkje helaas nauwelijks op. Het liefst zit hij op zijn kooi, zijn speeltouwen, of op de kast. Dus daar schuren zijn nageltjes helaas niet van af.

Maar bedankt voor je reactie!

Groetjes,

Annemarie