2 mei 2025, 13:50:26

SPOED!!Help Jongen verstoten

Gestart door Lian02, 10 december 2010, 17:42:52

« vorige - volgende »

Lian02

Hallo allemaal ik ben Lian en nieuw hier.
Sinds gister ben k in het bezit gekomen van een koppel valkparkieten die op dat moment 2 pasgeboren jongen hadden, gisteravond laat en vannacht zijn nog 2 jongen uitgekomen. De jongen waren vanmorgen ijskoud en de ouders zaten niet in het blok, ik heb het nog even aangekeken, ouders donker gezet, stille ruimte en zo maar nog gingen ze het blok niet in. Ik heb de jongen, die al bijna net meer bewogen er uit gehaald en op een warm waterzak gelegd op een handdoekje  De jongen zijn nu weer erg levendig. Dat de vogels weg gingen was door omstandigheden dit even ter info. Nu moet ik de jongen zelf gaan voeden en dat heb ik nooit eerder gedaan. Wel heb ik een pot nutribird a21 gekocht en spuitjes bij de apotheek. De jongen hebben een hele dikke buik en een soort geel zakje erboven wat vrij bol staat.
Ik heb nu wel enkele vragen.
Waarom is het buikje zo dik en wanneer moet ik beginnen met pap en hoe zie ik wanneer de krop leeg is. Ik heb nog geprobeerd de jongen terug te zetten maar ze werden weer koud en de ouders kijken er niet naar om. Het is wel een bewezen koppel maar ik denk dat stress de oorzaak is dat ze de jongen hebben verstoten.
Kunnen jullie mij helpen want ik wil de kleintjes graag groot zien worden.

Groetjes Lian

*Manon*

Hoi Lian,

Wat onzettend balen dat de ouders niet naar de jonkies omkijken.
Je schrijft dat ze een bol zakje hadden..
Dat bolle zakje is waarschijnlijk de krop, deze zit onder de snavel. Als die bol staat, lijkt het erop dat de ouders ze wel voeren.
Misschien voeren ze dus wel, maar houden ze ze verder niet warm.
In dat geval kun je de jongen bij de ouders zetten om ze te laten eten en naderhand weer apart zetten zodat ze niet teveel afkoelen.

Jongen van deze leeftijd hebben erg weinig overlevingskans.. het betekent ook nog, dat als de ouders niet of niet genoeg voeren, dat je er om de twee uur uit moet om de jongen te voeren... ook snachts..
Nu is dat misschien het probleem niet voor je, zou ik er ook voor over hebben, maar houdt er wel rekening mee dat de kans dat ze overleven erg klein is, maar wie weet gaat het goed.

Je moet de jongen warm houden onder een warmte lamp en de jongen moeten dus onder een bepaalde temperatuur warm gehouden worden, het schemaatje staat hier op de site maar ik zal zo even kijken voor de link.

De pap die je geeft mag 10% van het lichaamsgewicht zijn... ik hoop dat je erg kleine spuitjes hebt die zulke kleine grammen aangeven... want een jong donsje van een dag oud weegt iets van 6 gram.

Ik hoop voor je dat je ze kunt redden en voor vragen gewoon vragen hier hoor!
Ik ga even kijken voor dat schemaatje

Heel veel succes!

Groetjes Manon

*Manon*

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

even doorscrollen naar beneden en dan kom je de hoeveelheid pap en om de hoeveel uur tegen en ook de temperaturen waaronder de jongen moeten zitten.

Groetjes Manon

Lian02

Dank je wel voor je antwoord, 1 van de vogeltjes , de jongste heeft het al niet gered, van een andere betwijfel ik dat ook, De 2 oudste kuikentjes hebben nu door hoe ze van een spuitje moeten eten. De kropjes waren toch leeg want na de voeding waren ze een stuk groter. Bij het ene kuikentje blijf ik het proberen het lijkt wel of hij nog niet door heeft hoe hij van een spuitje moet eten. Ik heb ze nu gewoon onder mijn shirt en ze hebben het lekker warm en bewegen veel. Ik hou ze gewoon bij me en hopelijk gaat het lukken.

Lian02

Ook het ander ekuikentje is nu gelukkig gaan eten  ze hebben alle 3 een volle krop en krijgen nu door hoe ze van een spuitje moeten eten. Wat zijn ze lief zeg

christel

ik heb geen ervaring in handopfok, dus ik kan je geen raad geven maar ik hoop dat het lukt ;) zo te lezen zal je weinig slapen de komende dagen. veel sucses

Epco

Hallo Lian,

Handopfok is moeilijk.. Ik heb het zelf geprobeerd bij onze eerste, maar die was niet helemaal in orde.
Ik heb slechts 2 tips voor je:

Veel ervaring heb ik dus ook nog niet, maar wat mijn DA adviseerde is om bij handopfok ook bepaalde bacillen voeren. Deze had hij in kleine tubes: iedere dag een klein beetje in het bekje geven (niet erg makkelijk om te doen, maar lukte uiteindelijk wel met veel geduld  ;)) Ik denk dat anderen yakult gebruiken, maar doe ik zelf liever niet ivm de suikers die er in zitten. Normaliter geven de ouders dit door aan de donsjes.

Over de temperatuur voor de donsjes. Wat ik bij onze eerste heb gedaan is het volgende (en dat is best goed bevallen):
een klein aquarium gekocht, thermometer en een elektrisch kussen bij de Blokker. Eerst het dekentje in het aquarium gehad met een handdoek eromheen en de temperatuur blijven controleren (warmte hoeveelheid is afhankelijk van de grootte van het aquarium, de dikte van de handdoek etc, dus experimenteer eerst een beetje). Stand 2 samen met een knuffel bleek goed te werken  voor de eerste paar dagen. Toen later naar stand 1 gegaan. (verder ging niet daar de kleine toen overleden was). Is het daarna nog te warm, kan je het elektrisch kussentje  onder het aquarium leggen en dan even kijken hoe het dan gaat met de temperatuur (desnoods de afstand tussen kussentje en aquarium verhogen).
Alles bij elkaar was ik rond de 45 Euro kwijt, waarbij het
kussentje het duurste was.
Het is maar een ideetje :)

Verder heel veel succes!

Epco