5 mei 2025, 13:53:25

Ik heb m'n valkje!!!

Gestart door Robinko, 2 februari 2004, 02:09:28

« vorige - volgende »

Robinko

Hallo allemaal,

Ik heb m'n valkje vandaag opgehaald! Hij/zij is nu 7 weekjes oud. Het is nog wel een ugly hoor. Het is m'n eerste valkje, dus toen ik hem op ging halen schrok ik me rot  :o, dacht minstens dat'ie een rare ziekte had, omdat z'n verenkleed nog niet af is! Maar de kweker verzekerde me dat het verenkleed netjes "aan zou groeien". (hoe je dat dan ook noemt) Hoe lang duurt het eigenlijk voordat het verenkleed van een valkje compleet is? Hij\zij eet al wel zelfstandig. Toen we thuiskwamen en het valkje uit z'n doosje haalde om hem in z'n nieuwe kooi te installeren begon'ie toch wel lelijk te blazen en te krijsen. M'n man had gelukkig een handschoen aangetrokken, want hij beet venijnig en liet niet gelijk los, wat ook gepaard ging met een hoop gekrijs. Het valkje voelt zich nu volgens mij wel op z'n gemak heeft al lekker zitten eten en z'n verenkleed (wat'ie daar dan van heeft) heeft'ie ook al zitten poetsen. In het begin zat'ie ook elke keer te blazen als je met je hoofd bij de kooi kwam, dat doet'ie nu gelukkig bijna niet meer. Mocht wel met m'n hand in de kooi komen, om het water te verversen,  maar hij was er nog wel bang voor.
Ik heb een valkparkietenkooi met een bruine doorzichtige onderbak en daarnet dacht'ie dat'ie er zo doorheen kon lopen, hij zat tegen de bak aan te pikken en te schuren, maar hij was er snel achter dat dat niets uithaalde en stopte ermee.
Ook als ik even de kamer uit ben of uit het zicht begint'ie geluidjes te maken.
Nu zit'ie elke keer een beetje te doezelen, het is natuurlijk een enerverende dag voor hem geweest. Eerst in een donkere doos en daarna in een groot hok in een vreemde omgeving.
Kortom dag 1 is bijna voorbij en ik heb nu al een hoop op te schrijven het lijkt wel een dagboek!
We hebben nog een lange weg om te gaan, vind het toch wel een beetje eng als'ie naar me zit te blazen, maar ja ik moet natuurlijk niet toegeven, want dan heeft'ie z'n zin!

Groetjes Marianne

Paul

Hoi Marianne,

Wat leuk dat je nu je valkje gehaald hebt :-)
Het kan zijn dat je valkje geplukt is door de ouders daar heb ik ook heel veel last van gehad vorig jaar :-(
De veren zullen met een week of 2 al behoorlijk aangegroeid zijn hoor dat gaat heel snel.
Dat blazen en krijsen is normaal hij voelt zich dan niet op zijn gemak maar dat zal zeker weg gaan met een paar dagen hoor.
Dat blazen zal helemaal verdwijnen als ie tam is en dan zal ie zeker heel lief worden.
Gewoon lekker veel aandacht geven des te sneller is ie aan je gewend :-)

Groetjes, Paul

freya

hay,

Ik heb sinds zaterdag ook m´n eerste valkje...!!!
en sweet dat ze is (tenminste ik denk dat het een zij is maar sinds vandaag is ze toch behoorlijk aan het krijsen dus misschien toch een mannetje) naja ze heet Jody en is al flink bezig geweest haar kooitje te verkennen.
ze eet ook al stukjes trosgierst uit m'n hand vanaf de buitenkant van de kooi, want zodra ik m'n hand erin doe is ze nog wat schrikkerig maar er zit al vooruitgang in.

nouwja en toen las ik gister dat er ook grid of maagkiezels in de kooi moesten. (o mijn god) dus ik vandaag na school hals over kop maar de dierenwinkel van die zakjes halen, tja mijn grasparkieten krijgen dat nooit. maargoed alles toch weer goedgekomen en nu maar hopen dat ze volgende week al op m'n hand gaat zitten. Ik doe er in ieder geval wel m''n best voor, kep al hele verhalen tegen haar opgehangen over vanalles en nog wat (op een hoge toon nog wel :P)
nou ik hoop dattik van dit forum een stuk wijzer wordt en iedereen veel succes met zijn of haar valkparkiet(en).

kus Freya

(vanavond een eerste foto denk ik)

Didi

Hoi Marianne,

Gefeliciteerd met je valkje!!!
7 weken is idd wel erg laat om nog een verenkleed te krijen. Mijne kreeg ik ook met 7 weken, hij was toen al helemaal 'beveerd'( :)) alleen zijn langste staartveer moest nog groeien.

Groetjes Diane