Dominant pastel Enkel of dubbel factorig?

Gestart door Romke, 3 oktober 2010, 13:12:52

« vorige - volgende »

Romke

Hallo,

Ik heb een koppel valkparkieten en mij is verteld dat de man enkelfactorig is en de pop ook. maar ik heb zo mijn twijfels dat de man wel enkel factorig is. Ook keek ik vandaag in het nestblok en ze hadden hun eerste jong :) Maar die had geel dons wat voor valk kan dat worden?

Mvg,

Romke

Romke

Is er niemand die mij hier uitleg over kan geven? :(

Patrick

Aan de hand van deze foto is er niet te zeggen of 1 of 2 er dominant pastel zijn. De jongen zullen altijd geel dons hebben uit dit koppel of ze moeten alle 2 split witmasker zijn.Bij witmaskers is het dons altijd wit.

Deze vogels heb ik wel eens zien staan op marktplaats en hoop niet dat je enkel van deze foto af ben gegaan dat het werkelijk dominant pastel is. Heb je duidelijk een zooming gezien op de vleugels of is er nog een zooming op de rug te zien of is er een lichte donkere kop zichtbaar (iets donkerder als het lichaam zelf). Als beide enkel factor zijn (dubbel factoor zijn ze in ieder geval niet) heb je 25% kans op een dubbel factor.
Als beide inderdaad dominant pastel zijn krijg je wel mooie donkere dubbel factor vogels waar heel mooi en heel duidelijk de zooming te zien is.

http://i163.photobucket.com/albums/t298/valk1969/witmasker32.jpg
Deze foto is van een jong wat net is uitgevlogen en vermoedelijk een dubbel factor donker type.
Deze komt uit 2 donkere enkel factor valkparkieten.

http://i163.photobucket.com/albums/t298/valk1969/CIMG7297.jpg
Dit is duidelijk een dubbel factor dominant pastel witmasker.
1 van de ouders was een licht type waardoor je grote kans heb op licht type dubbel factor dominant pastel.

http://www.valk1969.nl/attachments/Image/Dominant_Pastel_foto_s/wildkleurenwitmaskerdpef.JPG
Tegen het gaas zie je 2 dominant pastel mannen zitten. Een wildkleur middel licht type en een witmasker donker type. Op beide is wel duidelijk een zooming op de rug te zien en bij de wildkleur ook een lichte kop tekening dat deze iets donkerder is.

http://www.valk1969.nl/attachments/Image/Dominant_Pastel_foto_s/Herschaalde_kopie_van_P1000663.jpg
Hier een licht type wildkleur dubbel factor dominant pastel (jonge vogel nog).

Het lastige bij donkere type's is dat het heel moeilijk te zien is.
http://www.valk1969.nl/attachments/Image/Kweekkoppels/dpkoppel.JPG
De rechter valkparkiet is een donkere pop enkel factor donker type. Aan de hand van deze foto is het ook niet te zien dat deze dominant pastel is. De linker is weer een witmasker enkel factor licht type.

Hoop dat je iets aan deze informatie heb.

Gr,

Patrick

Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Romke

Bedankt voor deze reactie hier heb ik tenmiste iets aan :)

Ik ben niet enkel van deze foto uitgegaan of ze wel dominant pastel zijn. Bij de man kun je duidelijk zien dat de kop donkerder is dan het lichaam, ook heb ik net even in het nestblok gekeken of ik de zooming ook op de rug kon zien bij de man en die was duidelijk aanwezig.Dus dat zou dan een enkel factorige man zijn.

Als ik bij de pop naar de kop kijk kan ik als ik goed kijk een zijn dat de kop iets donkerder is dan het lichaam,en ook dat er heel lichtjes een zooming aanwezig is.

Kan op dit moment geen foto's maken omdat ze in hun nestblok zitten met jongen.

Bedankt voor de informatie :)

Groet,

Romke

*Esther*

8 oktober 2010, 13:23:40 #4 Last Edit: 8 oktober 2010, 13:25:12 by *Esther*
EF dominatpastel bleekmasker

Bij deze twee weet ik het niet zeker. Maar ik denk dat er bij de ene cinnamon doorheen zit ivm de ontzettend gele kop. Beide dominant pastel.

Dubbel factorig dominantpastel witmasker

Patrick

Hallo Esther,
Het masker hoort juist toch geel te zijn met een heel klein wit randje achter de wangvlek  ;)
Denk dat cinnamon er niks mee te maken heeft maar vind je wildkleur dominant pastellen wel heel mooi  :)

Gr,

Patrick

*Esther*

Citaat van: Patrick op  8 oktober 2010, 19:38:27
Hallo Esther,
Het masker hoort juist toch geel te zijn met een heel klein wit randje achter de wangvlek  ;)
Denk dat cinnamon er niks mee te maken heeft maar vind je wildkleur dominant pastellen wel heel mooi  :)

Gr,

Patrick

Als je naar de vierde foto van boven kijkt, zie je twee dom pastellen. De een heeft een lichtere gele kop dan de ander. Dat is wat ik bedoelde.
Ik weet dat ze een gele kop horen te hebben.

gr Esther

Patrick

Kan een verhoging zijn van de geel factor tov de andere die een te grote witte rand heeft in de wangvlek. Blijf erbij dat cinnamon er niks mee te maken heeft want daar zijn de tenen en snavel te donker voor gekleurd  ;)
Als we even de factor dominant pastel nemen zie je dit ook veel bij wildkleuren. De 1 heeft wel een witte rand in het masker en de andere een hele brede witte streep. Net zoals met een geheel geel masker kan het geel ook te ver doorlopen tot zelfs achter de kop.
Naar mijn weten hebben cinnamon's altijd hoorn achtige kleur snavel en vlees kleurige poten. Plus cinnamon laat nooit echt een grijze kleur zien op de rug en split factor van cinnamon is ook niet te zien bij mannen.

Kan er naast zitten maar dit is wat ik ervan weet.

Gr,

Patrick