Japie's valkenfeestje **21-7**update en foto's**

Gestart door Caroline 1569, 24 oktober 2010, 16:05:28

« vorige - volgende »

Caroline 1569

Tja wat ga je dan doen?

Ik red het niet om ze 6 a 7 keer per dag te voeren dit ivm werk en ook nog het kermisseizoen dat in volle gang is nu.
Dus dan maar bij de ouders gelaten.
Ayko en Zelda hebben nu pas eieren dus die nemen de rol als pleegouder nog niet op..

Maar hoe zorg je dan dat een donsje gaat eten als hij geen pap wil uit een spuit.Dan ga je dwangvoederen.Waar haal je op zaterdagmiddag 16.00 een krobnaald vandaan?In ieder geval niet bij de Jumper of de boerenbond.

Gelukkig ben ik erg inventief en had bedacht dat ik met een stukje ventielslang een soort verlenging aan de spuit kon maken en zo proberen om wat pap in de krob te krijgen of in ieder geval ver genoeg in hun bekje.
Gelukkig zitten de Gamma en de Praxis dichtbij en zo gezegd zo gehaald.
Weer een nieuw papje gemaakt en die 2 gevoerd en ja ik zag de pap in hun krobje komen.Niet te veel want dat durf ik ook nog niet.En ze lekker weer terug gelegd.

Ben ik de voliere aan het schoonmaken hoor ik me toch een voedergeluidjes....
Ik weer gekeken en ja hoor 1 van de 2 was gevoerd.
De kleinste nog niet dus die nog een klein beetje pap  gegeven.
Ik heb me voorgenomen om wel regelmatig te kijken en dan maar de pap meenemen voor het geval dat.

Dus ik net om 20.45 weer naar de voliere met de pap en jawel hoor ook de kleinste zie ik nu weer zwarte puntjes van het eivoer in de krob zitten :).En ze zitten alle vier weer keurig rechtop en houden hun hoofdje omhoog.Bij de ene zijn zelfs zijn oogjes open gegaan...

Straks om 23.00 nog een keer kijken met pap en hopelijk was het alleen omdat ze zo verzwakt waren dat ze niet bedelden.
Of er was iets mis met hun voer ofzo.Alles is nu weer extra schoongemaakt en ontsmet dus hopelijk...

Het enige wat nu anders is is dat ze vandaag eivoer kant en klaar hebben gehad omdat ik nog eitjes moet koken.Gijs en Sophie eten nl. altijd vers eivoer als ze donsjes heben.Zou het kunnen dat de eieren niet goed waren?

Blijven jullie nog even een paar daagjes mee duimen? :-\ :).
Caroline 1569

Serita

Wat een moeilijke keuzes allemaal hoor!! Maar wat goed dat ze nu gevoerd worden. Ik ga enorm voor je duimen hoor!!

TheaV

Elke dag samen met onze dieren, is een dag genieten.
....http://www.vandelotnins.nl        en ook
http://www.everyoneweb.com/VrolijkeValkjes/

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Caroline 1569

Helaas heeft het kleinste donsje het niet gehaald. :'(.

Ook hebben de andere 2 lutino's weer weinig te eten gehad.
Het rare is dat de wildkleur wel goed gevoerd wordt.
Vandaag maar weer afwachten en bijvoeren.

Ook valt het op dat er bij een donsje nog eten in het snaveltje blijft hangen.Net of hij het niet weg slikt.

We zien wel meer kan ik niet doen.
Caroline 1569

Caroline

Is dat toevallig deze??

Gisteren opperde ik al, het lijkt wel of ze iets mankeren omdat geen enkele ouder/pleegouder er wat in krijgt.

Dit smoeltje herkende ik van mijn 5 zieke kaboutertjes, besmet door 2 pleegdonsje van iemand anders die ik op had gevangen bij een koppel van me ...

De pleegdonsjes stierven dezelfde nacht nog, van de honger zo bleek uit de sectie van mijn kleinste eigen donsje wat een paar dagen later overleed met dezelfde symptomen.

Om een lang verhaal kort te maken, ze konden door een bacterie niet meer slikken met als resultaat inderdaad voer in de snaveltjes want ze bedelde omdat ze honger hadden en de ouders ze gewoon voerde maar omdat ze niet meer konden slikken kwam er niks naar binnen wat resulteerde in uitdroging en verhongering met de dood als gevolg.  :'(

Al voor ik de uitslag van de sectie had ben ik gestart met antibiotica en Nystatine Labaz, ook heb ik dezelfde dag nog met kropnaald moeten leren voeren omdat dit de enige manier was dat ze eten binnen kregen en uiteraard moest ook de medicatie via de kropnaald.

De 2 pleegdonsjes, ik schreef het al, stierven en ook mijn eigen jongste jong, waar meteen sectie op is verricht. De 4 overige eigen donsjes heb ik kunnen redden. Ik liet ze bij de ouders zitten en heb ze bijna 2 weken met de kropnaald gevoerd, toen namen langzaam de ouders de zorg weer van me over en ben ik gestopt met de pap. De ouders hebben hun taak daarna keurig afgemaakt.  :)

Ik ben echt bang dat er bij jou ook iets aan de hand is ... er klopt gewoon iets niet.

Persoonlijk zou ik de jongen niet meer over blijven leggen en de jongen waar over je twijfelt niet bij de goeie jong(en) leggen, zoals je leest is het erg besmettelijk, bij mij hebben de pleegdonsjes via de oudersnavels tijdens het voeren mijn 5 eigen jongen besmet ...

Sterkte.  :-*

PS. ik zal even kijken of ik nog een foto van de pleegdonsjes kan vinden.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Caroline

Hier de 2 pleegdonsjes, als je goed kijkt zie je dat ze zo'n zelfde "onderkin" hebben als het donsje op jouw foto.

En de ouders hebben de bekkies helemaal volgestopt met eten want ze bedelde van de honger.  :-\

Beide stierven na een dag ...  :'(

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Caroline 1569

26 juni 2011, 22:25:48 #307 Last Edit: 10 juli 2011, 10:44:41 by Caroline 1569
Het slechte donsje is inderdaad degene die je aan wees Caroline.

Maar zoals ik al zei het gekke is dat alleen de lutino's slecht
gevoerd worden.

Nu heb ik ook ontdekt dat pa wel voert en ma niet of heel slecht  (denk ik) want als pa in het blok gaat hoor ik voeder geluidjes en als ik dan kijk zijn de donsjes goed gevoerd.Als ma in het blok zit dan hoor ik niks en zijn de kropjes erg leeg.Nu zit pa wel vooral overdag en ma vooral s'nachts dus dan voert ze vanzelf minder.
Morgen maar even naar een D.A en een antibiotica kuurtje ofzo vragen misschien is het inderdaad wel hetzelfde als de kaboutertjes van Caroline.

Hier zijn de foto's van vandaag 21.30 nadat pa ze om 20.00 nog heeft gevoerd.

Dotje doet het prima zoals je ziet.

een goed gevuld kropje.

Dusty,heeft dus af en toe wat voer in het bekje geplakt zitten,niet dat het helemaal dichtzit maar er blijft gewoon wat hangen.

En ook nog erg klein en iel.

Dari wordt wel gevoerd maar af en toe gewoon overgeslagen denk ik.Heeft wel een schoon bekje.

Blijven duimen hoor.
Morgen even naar d.a met ze.
Caroline 1569

Cherro

Wat lastig joh dat het niet zo heel lekker loopt.
Hoop dat het ABkuurtje helpen gaat, en dat ze snel allemaal krijgen wat ze nodig hebben en het gaan redden.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Caroline

Mijn duimen blijven draaien!!!

KNuffel voor jou, dit is zo triest om mee te maken.  :-\

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Caroline 1569

De kleintjes zijn er nog steeds , s'morgens tot een uur of 17.00 niet/slecht gevoerd daarna een lekker vol kropje.
Ben bij mijn D.A geweest en die heeft ze wel vast een injectie gegeven met AB,maar morgen ga ik even naar een vogelkliniek want die hebben AB special voor kleine vogeltjes.Deze kliniek wist ik niet dat die hier in de buurt zit.Als ik er morgen tevreden over ben zal ik hem jullie ook vertellen.
Tot morgen hopelijk met beter nieuws.
Caroline 1569

Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

TheaV

:-*
Hoop dat het goed mag zijn/blijven met sucses vandaag!

Elke dag samen met onze dieren, is een dag genieten.
....http://www.vandelotnins.nl        en ook
http://www.everyoneweb.com/VrolijkeValkjes/

Caroline 1569

Vandaag was voor het eerst een kropje gevuld in de ochtend.
Ook met pap geven ging het al veel beter.
Dat heb ik altijd :-\ga je eindelijk naar de dierenarts zijn ze alweer stukken beter.
Maar ik ben toch maar even gegaan..... nou ja even en dat met 34 graden (scheelt alleen een kruik bij de kleintjes).
Naar de vogel kliniek in Geldrop.
Moet zeggen dat het wel een goede indruk maakte zoals ik er behandeld ben.
Maar over de vogeltjes...
Hij heeft een swabje gedaan van de kropjes en deze onder de microscoop gelegd en onderzocht op schimmel en /of bacterieen.
En wat schetst mijn verbazing geen schimmels geen gisten en geen bacterieen. :D.
Oftewel niets mis mee.Hij kon wel zien dat ze slecht gevoerd waren en nog wel moesten herstellen maar ze zijn niet uitgedroogd en niet ziek.Ook het donsje met de etensresten was nu mooi schoon.Ook de longetjes waren goed dus eigenlijk.....
En zelfs de ontlasting zag er goed uit.

Wat kan het dan geweest zijn.
Waarschijnlijk is ma niet lekker geweest en heeft ze om de kleintjes te beschermen niet gevoerd.Omdat pa het dan alleen moet doen kan hij het niet af en voert dan eens te snel of te grof of zo.
Dus wat ik had gedaan gewoon bij pappen totdat ma weer mee voert was goed.
Nu hadden ze allebei om 13.00 al een lekker vol kropje zonder pap en ze krijgen straks gewoon nog wat extra pap.(wel het advies gekregen om die wat dunner als normaal te maken ook ivm het warme weer)
Dus eigenlijk alleen maar positief nieuws maar we zijn er nog niet ,pas als ik zeker weet dat ze weer goed gevoerd worden ben ik weer blij.

Oja ook nog een nieuwe spuit gekregen en een hulpstukje voor het voeren omdat ze geen kropnaalden meer hadden.Van de week een kijken of ik er ergens een kan kopen .
Groetjes Caroline 1569

*Manon*

Wat een verhaal Caroline!

Gelukkig is er niks ernstigs gevonden... nu kunnen ze hopelijk zonder zorgen groot worden  :D

Groetjes manon