6 mei 2025, 19:29:51

hallo + vraagje over nieuw valkje

Gestart door romina_jonathan, 5 september 2010, 14:26:46

« vorige - volgende »

romina_jonathan

Hallo,

Sinds gisteren heeft mijn vrouwtje voor haar verjaardag van haar nicht een valkje cadeau gekregen. We zijn natuurlijk beiden heel blij met de nieuwe aanwinst maar zitten toch nog met een aantal vraagjes.
Het is een valkje die met de hand opgefokt is en 8 weken zou zijn. Ik heb hier wat rondgekeken en heb foto's gezien van valkjes die 42 dagen oud zijn en die hebben op de foto een al wat langere kuif dan de onze.

We hebben hem gehuisvest in een kooitje die voor hem groot genoeg zou moeten zijn, en er een grind/kalksteen in gehangen. Vers water is steeds voorzien en voer ook. Voer in een bakje die naast het stokje hangt die niet te hoog geplaatst is en ook op een schaaltje die op de grond staat in de kooi. We hebben zaad gegeven voor valkparkieten en dat gemengd met nutribird b14.
In de kooi is ook een nog een zitstokje wat hoger met waterbakje er naast. Daarnaast hangt er ook nog een speeltje in voor onze kleine rakker en een versgeplukt en gewassen wilgentakje.

Nu vind ik zelf dat hij nog redelijk wat op de grond in zijn kooi vertoeft, is dit normaal de eerste dagen of niet. Daarnaast heb ik ook de indruk dat het valkje nogal wat slaap nodig heeft. Is dit ook normaal omdat het een jong diertje betreft? Zijn er nog tips of dingen die we kunnen doen om het onze nieuwe huisgenoot zo aangenaam mogelijk te maken? Want we willen hem natuurlijk de beste verzorging geven die we hem kunnen bieden.

Alvast dank bij voorbaat voor de reacties,

Groetjes Romina en Jonathan

hilde

wij hebben in de kooi 1sepia 1mineraalblok 1 piksteen en een bakje grit  af en toe eivoer valkparkieten en ook b14 pellets .

een jong valkje slaapt nog veel en moet ook nog wennen aan de nieuwe omgeving .
ik zou op de bodem een potje eten en drinken zetten .

romina_jonathan

thx voor de raad, schaaltjes op de grond met eten en drinken zijn ondertussen al gebeurd.

Morgen ook  nog wat trosgierst halen.
Momenteel is ons Frietje heel geinteresseerd in het klavier van de pc :-)

Groetjes
Romina en Jonathan

Paula

Een jong valkje wat net nieuw in huis is gehaald, zit vaak op de bodem van de kooi en slaapt ook nog veel. Dat is heel normaal. Het diertje moet nog even wennen.
Hij/zij zal na enige dagen wat meer op zijn gemak zijn. Hij/zij zal dan ook meer geluid maken en meer op stok zitten. Het slapen wordt na verloop van tijd ook minder.
Veel plezier van jullie valkje.  :)
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

romina_jonathan

in ieder geval bedankt voor de reacties, het valkje stelt het momenteel heel goed, eet goed en slaapt goed... ook is hij al heel wat actiever en komt hij 's avonds zelf de kooi uit als we die openzetten (wat hij in het begin niet deed)
een stuk sepia hebben we der nu ook bijgehangen en hij is echt verzot om op zijn wilgentak te knauwen en trosgierst vindt hij een ware lekkernij. Ook zijn kuif is al wat gegroeid en naar mijn mening staat hij ook wat mooier in de veren.

Nogmaals bedankt voor de goeie raad,

Groetjes

Coekiemonster

Gefeliciteerd met de aanwinst :D

Had je ook al eivoer gehaald ?:P
Zover ik weet hebben ze dat echt nodig door het voer heen.

Onze Lou Lou sliep de eerste paar daagjes inderdaad ook op de grond :P
De pupjes met Muffin ons grasparkietje

romina_jonathan

hey coekiemonster,

nee dit hebben we nog niet aangeschaft. Hebben ze dit echt nodig? Met welke frequentie en hoe toedienen? Gewoon door het dagelijkse voer mengen? En last but not least, wat is het nut juist van eivoer bij te geven?

Groetjes

hilde

eivoer zou ik niet teveel geven 1x in de week.

dat geven we meestal als er een valkenkoppel met jongen ligt.

en ze worden en dik van als je het iedere dag zou geven .

er zullen er nog wel antwoorden .

Raf

Eivoer geef ik hier aan de valken buiten de kweek om maar 1x per week. Ik merk ook dat het veel minder gegeten wordt als er geen jongen zijn.

Sepia en grit hebben ze steeds tot hun beschikking.
Beetje minder onkruid wieden en je hebt ook groenvoer tot je beschikking.

Fruit is erg afhankelijk van je valkje. Ik heb er hier 6 en geen ervan eet fruit. Enige fruit wat ze tot nu toe gegeten hebben zijn bramen.