6 mei 2025, 04:58:35

spoed

Gestart door annerijsdijk, 3 oktober 2010, 20:31:58

« vorige - volgende »

annerijsdijk

onze valkjes willen niet meer terug in het nestkastje, er is één jong van 1,5 week oud wat kunnen we doen, het beestje zit al vanaf ong, 15uur zonder voeding, moeten we zelf gaan voeren? we hebben nog opfok voer

Raf

Ik zou kijken of er nog voer in de krop zit. Zo nee zou ik gaan voeren en anders even afwachten.

annerijsdijk

Bedankt voor je reactie
Ik heb het valkje wat bijgevoerd, zijn krop zit nu vol en nu ga ik afwachten wat de ouders doen, ik hou het in de gaten.

Morgen meer dus

ROCKS

Hoi,

Zorg je dat het kleintje warm genoeg zit?
Dat is op die leeftijd erg belangrijk.
En ik zou hem elke dag even wegen, dan weet je of hij bijkomt in gewicht.
Succes!

Rocks

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

annerijsdijk

valkje vanmorgen zelf eten gegeven, 2.5 ml, hij/zij weegt 24 gram.
Vanmiddag zaten de ouders wel steeds voor het broedhok, ze keken ook door het gat maar ze gingen er niet in.
Dus ik ga gewoon door met eten geven, hoop dat ik het valkje in leven kan houden.

Ze vleit zich heerlijk in mijn handen en vooral als ik wat warme lucht op haar blaas, in het broedkastje heb ik een bakje gevuld met lapjes fleesedeken, ze voelt ook weer lekker warm aan, dit in tegenstelling tot vanmiddag.

Ik weet natuurlijk nog niet van welk geslacht het valkje is maar voor het gemak houdt ik het even op een zij, ze zit nl onder de gele veerdonsjes dus misschien dat het een meisje is.

De oogjes zijn vanmiddag een klein stukje opengegaan.

Paula

Veel succes met dit kleintje!
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

annerijsdijk

Vanmorgen was het valkje wat afgevallen, 22 gram, ik moet toch ook werken tussendoor, ik ben hooguit 4 uren weg.

Wel even schrik want er zat nog wat voeding in de krop wat nogal hard aanvoelde en dus heb ik beetje water gegeven (handwarm natuurlijk) en voorzichtig de krop gemasseerd, langzaam ging de krop leeg en zag je ze ook slikken, dus dat ging goed.
Om half 9 was de krop leeg dus heb ik haar papje gegeven, ze moest het uitzingen tot 12.30.

Toen ik thuis kwam zag ik tot mijn verbazing dat de vader in het nestkastje was en toen ik even later ging kijken was het kuiken ook uit mijn provisorisch nestje en dus koud aan het worden. Snel alleen het kruikje erbij gelegd.
Vader geeft ook eten, de krop zit vol met zaadjes.

Mijn volgende vraag, is dit goed en niet te grof?
Van mij kreeg ze natuurlijk pap wat er dan weer heel anders uitziet.
Ook blijft ze de hele tijd hard piepen om voedsel? warmte?
De vader blijft niet op het nest zitten en de moeder komt nog niet het kastje in.

Graag raad/advies

ROCKS

Het jong hoort de ouders rond het blok, dan roept het in de hoop dat ze bij hem komen.
Misschien kan je het bijpappen even op een laag pitje zetten en afwachten of de vader het volledig voert, dat is altijd beter dan papvoeding.
Behalve als het niet genoeg aankomt, dan moet je wel bijpappen.
Het kropje moet leeg zijn voor je een voeding mag geven, anders heb je grote kans op kropverzuring, en dat wil je niet.
Qua warmte kan je misschien iets bij hem in het blok zetten, waar ie lekker tegenaan kan zitten, of een knuffel waar je hem in kan zetten zodat ie rondom zich iets voelt, en natuurlijk nog steeds warm houden.
Ik hoop dat het goed komt met de kleine.

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

annerijsdijk

Vanmorgen het valkje gewogen, het weegt nog steeds 22 gram.
Hoeveel moet hij per dag aankomen?

Om half 9 was de krop leeg, een uur aangezien maar vader kwam niet, toen zelf pap gegeven, daarna kwam vader wel.

In het blok heb ik een kruikje gelegd tussen de fleecedekentjes, dit houdt hem lekker warm.
Het blijft een beetje mijn zorgenkindje.