2 mei 2025, 09:37:46

Jong valkje piept constant

Gestart door Flup, 26 september 2010, 12:12:11

« vorige - volgende »

Flup

Wij hebben sinds vorige week een valkje (Pino) gehaald bij de kweker, is ongeveer drie maand oud en goed op weg om tam te worden. Eet graag trosgierst uit de hand en blijft al flink buiten op zijn kooi zitten, heel soms gaat hij eens op de vinger zitten.

Omdat Pino regelmatig alleen zit en precies nogal eenzaam is (alhoewel hij veel aandacht krijgt) hebben we nog een valkje erbij gezet. Dit is veel jonger, net zelfstandig, eet en drinkt.

Nu is het probleem dat het jonge valkje continu zit te piepen en tegen de tralies op te klimmen, precies op zoek naar iets...

Zou ze problemen hebben met het verlaten van de nest ofzo??? Wij weten het niet goed!

Graag raad aub, moeten we dit negeren of ze extra aandacht geven???

Mvg

bobbie

Hoi hoi,

Weet je heel heel heel zeker dat dit vogeltje zelfstandig is? Eet ie genoeg? Ik zou hem qua gewicht in de gaten houden want zoals je het omschrijft bedelt ie? Is tie bij de kweker gepapt?

Wegen is in deze fase heeeeeeel belangrijk. Klinkt als erg hongerig. Heb je hem al zien eten?

Groetjes, Nel

Raf

Ik zou zeker voedsel en drinken aanbieden op de bodem van de kooi.
Het kan zijn dat hij gewoon niet weet waar hij dit vindt. Volgt dan zijn instinct en gaat op de grond zoeken. Vindt daar niet (of niet genoeg) en roept zijn ouders!

Alleen trosgierst is zeker niet genoeg voor een jong valkje!

Flup

Bedankt voor de informatie!

Ik had alvast wat eten en drinken op de bodem voorzien en hij eet goed hoor! Het piepen is ondertussen gedaan, ja het is allemaal nieuw hé!

Raf

Gelukkig om te horen.
Ondanks dat ik zelf valkparkieten kweek heb ik deze tip ook moeten leren. Ikzelf heb hier nooit problemen mee gehad, maar ik heb dit gehoord van iemand die bij mij een valkparkiet is komen kopen.

Een beetje navraag bleek dat het zelfs bij volwassen vogels kan optreden als ze een nieuwe kooi of voliere krijgen!

Flup

Ella (zo noemt het jongste valkje) eet en drinkt zeer goed uit het potje, ze eet parkietenmengeling waar ik wat eivoer doorgehaald heb. Trosgierst eet ze nog niet goed, onze andere valk Pino at dat van de eerste dag....misschien is ze er minder bekend mee?

Ze is wel nogal schuchter want ze is nog maar net hier, blijven aanbieden hé!

Raf

Als ze geen trosgierst eet is niet zo erg.
Dat moet je zien als een extraatje.

Coekiemonster

bij mij wilde ze eerst ook geen trosgierst :P
Tot na wat aandringen ze toch maar een paar hapjes nam.
Toen ging ze helemaal los hahahaha :P
De pupjes met Muffin ons grasparkietje

Flup

De jongste, Ella, begint trosgierst te eten, nog niet veel maar het is een begin.   :)

Ze is hier nu een week en is al wat meer op haar gemak, ze blaast bijna niet meer en kan al beter verdragen dat er handen in de kooi komen. Sinds gisteren zit ze nu ook graag bovenop de kooi bij Pino. Ze blijven daar ook braaf zitten en hebben geen schrik als we er langs komen.

Het tam maken gaat trager als bij Pino maar die was een maandje ouder en niet meer zo schuchter toen hij net bij ons was.

Geduld....  ;)