7 mei 2025, 07:15:49

Lust niets

Gestart door Roy, 28 september 2010, 17:53:25

« vorige - volgende »

Roy

Hoi allemaal,

Sinds een week ben ik de blije bezitter van een valkenvriendje. Sam/sammy is nu 8 weken oud. Hij is inmiddels al erg tam. Hij springt vlot op mijn handKlimt spontaan op mijn schouder als ik naast de kooi ga staan, waar hij vervolgens een uur wil bijven zitten..

Nu wil ik hem af en toe eens een stukje groenvoer geven. Wanneer ik hem een stukje appel, wortel, blaadje sla aanbied, loopt hij er steeds van weg. Hij lijkt er ronduit bang van. Wanneer ik het tussen de trali's steek kijkt hij er niet naar om.
Zou hij dat nu allemaal niet lusten? Of zou ik het gewoon nu en dan moeten aanbieden omdat hij over een tijd wellicht wel interessant vindt?

*Manon*

Hoi Roy,

dit komt vaker voor en in de meeste gevallen is het ook goed gekomen. Kan me voorstellen dat je je valkje graag een gezond tussendoortje wil geven.

Wat je zou kunnen doen, is een bakje vullen met wat groente, eivoer, gekookte macaroni evt en dan wat valkparkietenzaad erover strooien.
Hij zal er niet direct naar toe gaan om te gaan eten, maar hij wordt wel nieuwschierig en dat moet je nu juist hebben.

als je dit blijft aanbieden, wel elke dag even verversen, dan heb je grote kans dat ie er na een tijdje van gaat eten en ook als je hem nieuwe dingen wil leren eten, kun je dat op deze manier aanbieden en zo leert hij ongemerkt nieuwe dingen eten.

Succes!!

Groetjes Manon

Roy

Ok bedankt voor de tip. Zal t eens proberen.
Wat hij wel lust is trosgierst.  Belachelijk gewoon. Binnen 1-2 dagen vreet hij een hele stengel kaal. Dan moet hij de rest van de week zonder...

*Manon*

Heej,

Nou dat is een leuke inkopper om hem daarmee naar het nieuwe eten te lokken...
Gewoon even een paar stukjes in dat bakje erbij leggen en grote kans dat hij ook van het andere voer gaat eten!   ;D ;D