12 mei 2025, 19:56:48

kaalheid

Gestart door moos, 24 januari 2004, 18:09:07

« vorige - volgende »

moos

Hallo,

ik heb een poosje geleden een valkparkiet gekregen van een collega.
't is waarschijnlijk een (grijs) popje.
nu was ik een week of 4 geleden bij een collega die ook een valkje had, maar die was van boven aan de borst tot de pootjes kaal en die was blij dat ik hem/haar mee wilde nemen.
volgens haar was ze naar de dierenarts geweest en die had gezegd dat 't verveling was.
nu zitten ze lekker met elkaar te "praten" maar nog wel in aparte kooitjes.
mijn vraag is nu, kan ik niet beter bij mijn eigen dierenarts langs gaan en vragen om een kapje om zijn kopje zodat hij/zij niet meer kan plukken? en hoe kan ik uitsluiten dat het geen mijt of luizen zijn?

groetjes,

Moos

Inger m

24 januari 2004, 18:36:48 #1 Last Edit: 24 januari 2004, 18:41:07 by Cinnamon_valk
Hoi Moos,
Leuk dat je nu twee valkjes hebt!

Plukken kan vele oorzaken hebben, zo kan onder andere verveling een oorzaak zijn, maar ook een voedingste kort (bepaalde vitaminen/ mineralen), ook schimmel en daardoor veroorzaakte jeuk wordt als oorzaak genoemd. Ook de door jouw genoemde parasieten kunnen een oorzaak zijn.
Hoelang doet de vogel dit al? Heeft hij altijd alleen gezeten hiervoor?

Het belangrijkste is om de OORZAAK aan te pakken en niet het SYMPTOOM (het plukken). Een vogel die zichzelf plukt heeft daar een reden voor, zou je deze vogel dit verbieden dan kan de vogel daardoor juist slechter af zijn, bovendien kan het plukgedrag weer terugkomen als het kapje weer af is en bovendien kan de vogel in de tussentijd zijn veren niet verzorgen, wat juist erg belangrijk is.

Ik heb vogels gezien die tijdenlang een kapje droegen tegen verenpikken, maar dit loste uiteindelijk niets op, want de oorzaak is nog (steeds) aanwezig.

Om de oorzaak aan te pakken is het belangrijk om daarover contact op te nemen met een goede vogeldeskundige of een VOGELdierenarts (gewone dierenartsen weten vaak weinig van vogels af en doen daarom plukken af als verveling, terwijl er vaker ook een dieperliggende oorzaak voor is).
De dierenarts zal ook medische oorzaken (als schimmel en parasieten) kunnen uitsluiten.

Zorg voor goede voeding, dus goed valkparkietenzaad, dagelijks groente en fruit, sepia (kalk te kort kan ook een oorzaak zijn), verder kun je de vogel een extra vitaminenpreparaat (ruivitaminen voor aangroei veren) geven.
De bird company heeft enkele preparaten tegen verenplukken, waaronder Calcivet, Feather up en Potent Brew.
Op deze site meer info: http://www.birdcareco.com/Nederlands/Feather_Plucking/feather_plucking.html

Verder zorg voor afleiding voor de vogel, zet ze bv bijelkaar als het goed gaat (en medische oorzaken zijn uitgesloten). Geef de vogel speelgoed en takken (wilg) om aan te knagen en laat ze regelmatig los, indien mogelijk.

Op die manier kun je hopelijk het verenplukken stoppen, want zowel anti-verenpik sprays als hoofdkapjes zijn puur en alleen SYMPTOOMBESTRIJDING en doen helemaal niets aan de OORZAAK, dus probeer eerst achter de oorzaak te komen en dit te verhelpen (Dan heb je dit nog achter de hand ???)

Veel succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

25 januari 2004, 05:06:32 #2 Last Edit: 25 januari 2004, 05:08:57 by Paul
Hoi Inger en Moos

Ik heb hier 3 kale valkjes en een echte oorzaak is er niet het komt allemaal door pikken.
Bij twee worden ze door de partner gepikt.
Bij de ene pikt het mannetje het popje kaal en bij de ander het popje het mannetje.
Dus deze doen het dan niet bij zichzelf.
Twee andere plukken zichzelf helaas en we zijn er al mee naar de dierenarts geweest ook maar ze mankeerde niks.
Het mannetje is het langste kaal alleen op zijn rugje je ziet het alleen als ie vliegt.
Vandaag zag ik trouwens dat het veel minder kaal was als een maand geleden dus misschien gaat het nu beter.
Het popje is helemaal verschrikkelijk die heeft echt een deel van het buikje kaal en onder de vleugels ook heel erg :-(
Die is het gaan doen na een onbevrucht nestje en nooit meer gestopt :-(
We hebben wel eens met spray geprobeerd maar dat moet je blijven doen want zogauw je stopt gaan ze meteen weer pikken :-(
Ik ga binnenkort weer over op ander voer misschien dat dat gaat helpen en anders ga ik toch weer naar de dierenarts vragen of er toch niet iets anders aan te doen is.
Maar bij die van jou kan het best verbeteren als ze bij je andere valkje komt Moos en dan gaat ze misschien veel minder plukken.
Je kan in de avond een velletje papier onder de plek waar ze slapen leggen en de volgende ochtend kijken als ze dan luis hebben zie je wel vreemde zwarte dingetjes liggen op het vel papier.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi paul,
plukken bij vogels is een behoorlijk complex probleem, en er is vaak ook geen duidelijke oorzaak te vinden (die is er wel). Echter vogels schijnen de veren ook lekker te vinden, waardoor ze het blijven doen.
Heb je ook op de genoemde site gekeken, Paul, misschien is dat eens het proberen waard? Op internet ben ik al hele stukken tegengekomen over dit probleem en er is ook best wat onderzoek naar gedaan. Onder andere bleek de voeding een oorzaak te zijn.

Ook wordt bij veel vogels die plukken vaak een schimmelinfectie gevonden, het is niet bekend of de schimmelinfectie het plukken veroorzaakt of andersom, dit heeft dr Feld in een lezing verteld.

Ik ben er zelf inderdaad ook niet zo voor om allerlei sprays te gebruiken, omdat dan totaal voorbij gegaan wordt aan de oorzaak, (tenzij er echt niets anders mogelijk is).

Het verenplukken van de jongen is ook zoiets, daarover ben ik nog minder tegengekomen, maar is een heel vervelend probleem...

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Inger,

Die van mij hadden een jaar geleden een schimmelinfectie toen dr Feld de veren had onderzocht en daar heb ik ze voor behandeld.
Van dat spul waar je ze mee in moest spuiten hadden ze meer last dan van die schimmels ze waren dagen lang van streek als ik ze had bespoten :-(
Maar stress hebben ze hier niet hoor wat dat betreft.
Ik heb wel het idee dat Taco nu weer minder last heeft want hij is iets minder kaal geworden nu ik ander voer gebruik.
Ik ga nu weer ander voer proberen waar nog meer dingen in zitten zoals mineralen, aminozuren en vitamines.
Misschien een idee om ze calcium te geven ik zal daar eens achteraan gaan.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Succes daarmee! Ik ben benieuwd!
Overigens schijnt het voor vogels moeilijk te zijn om calcium op te nemen via een vaste vorm (sepia). Calci vet is vgl mij vloeibaar.

gr Inger
problem.

moos

hallo inger en paul .

bedankt voor jullie reaktie , ik heb nu een paar ideeen welke kant ik op moet gaan . ik maak eerst een afspraak bij een dierenarts die verstand heeft van valkparkietjes. ik kijk wat hij te zeggen heeft en van daar uit ga ik verder. zodra ik wat meer weet . geef ik het weer aan jullie door.

groetjes moos