22 mei 2025, 18:25:53

eitje

Gestart door Stella Kraaijenbrink, 20 januari 2004, 01:08:20

« vorige - volgende »

Stella Kraaijenbrink

Wij hebben vanaf juni 2003 een grijze pop en vanaf september een lutino man(?) waarvan ik niet weet hoe oud ie is. Kind was ineens allergisch.
De grijze, Boeffie, is met de hand groot gebracht maar desondanks vreselijk bang en voorzichtig. Ze vliegt wel los door de kamer en gaat vanzelf weer in d'r kooitje. Sinds we Gabbertje erbij hebben is ze een stuk tammer geworden maar wil alleen niet met de hand aangeraakt worden. Prima, hoeft ze ook niet. Gabbertje was gekortwiekt en was al handtam toen we hem(?) kochten. Hartstikke leuk kereltje en lekker eigenwijs alleen ziet ie er een beetje `verkreukeld` uit.
Boeffie daarentegen heeft een prachtig verenkleed en is veel groter als Gabber. Vanaf dag een konden ze heel goed met elkaar opschieten en probeerde Boeffie steeds om Gabbertje het hof te maken, alleen snapt hij er volgens mij niks van want steeds loopt-klimt hij snel weg als zij avances maakt.
Vanaf gisteravond veranderde haar gedrag compleet!!!!
Toen merkte ik al dat ze hem opjoeg en lelijk naar hem beet.
Vandaag liep het echt uit de hand, ze achtervolgde hem gewoon in de kooi en krijste constant naar hem. Omdat ik moest werken en er verder niemand thuis was heb ik Gabber daarom in een ander kooitje gezet.
Bij thuiskomst van de kinderen bleek er om ong. 16.00 uur een eitje te liggen. Wat nu.
Ze zit er netjes op en wiegt een beetje heen en weer maar ´t eitje ligt gewoon op het zand in de kooi. Er ligt geen nestmateriaal omdat we helemaal niet van plan zijn om ermee te kweken! Wat denken jullie, laten liggen, nestmateriaal in de kooi leggen of kan ik het eitje gewoon weghalen zodat ze zich weer `normaal` gaat gedragen zodat ze weer bij elkaar in een kooi kunnen.

heel veel groetjes,

Stella

Kolkkie

20 januari 2004, 01:20:48 #1 Last Edit: 20 januari 2004, 01:21:55 by kolkkie
Hoi Stella,

Je popje jaagt het mannetje achterna omdat ze hem een indringer vind.
Het eitje zal denk ik dan ook waarschijnlijk niet bevrucht zijn.
Het beste is om het popje 21 dagen te laten broeden op het eitje (er zullen denk ik nog wel eitjes volgen na deze). Ze heeft dan het gevoel dat ze gebroed heeft. Als ze dat gevoel niet krijgt kan ze in een legbatterij veranderen.

Ik heb ook een popje gehad die eitjes legde op de bodem. Ik heb toen toch maar een nestkast gehaald om haar het gevoel te geven dat ze echt broedde. Ook heb ik haar in een andere kooi gezet omdat ze het mannetje en het andere popje achterna joeg.
Als je geen zin hebt om een nestkast te halen zou je ook wat nestmateriaal op de bodem kunnen leggen. Als je popje dat niet wil, schuift ze het gewoon aan de kant.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Stella

Hoi Mariska,

bedankt voor je razendsnelle reactie!!!
wat kan ik als beste als nestmateriaal aan haar geven?

groetjes,

Stella

Paul

Hoi Stella,

Als nestmateriaal kan je wat zaagsel in de hoek leggen maar de meeste valkjes hebben liever helemaal geen nestmateriaal en schuiven alles aan de kant wat je neerlegd.
Als ze gepaard hebben kan het eitje bevrucht zijn dat kan je bekijken na 3 dagen maar met een week kan je het zeker zien.
Als je er met een lampje op schijnt zie je dan rode aders in het ei lopen als het bevrucht is.
Je moet ze in elk geval vogelgrit geven en een sepia en een kalkblok moeten ook in de kooi hangen.
Als ze te weinig kalk krijgen komt er geen schaal om het eitje en dit kan dan eerder stuk gaan tijdens het leggen met soms nare gevolgen.
Voor de rest is het gewoon afwachten ze leggen om de dag een eitje erbij tot het er 4 tot 6 zijn.
Je hoeft ze niet precies 21 dagen laten liggen als ze niet bevrucht zijn maar na 2 weken kan je ze al wel weghalen.
Als ze wel bevrucht zijn dan krijg je binnenkort misschien wel een paar kleintjes :-)
Je valkje voelt zich in elk geval op zijn gemak anders leggen ze geen eitjes op de bodem want dat doen ze alleen op een veilig plekje.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Stella,
Wat leuk dat je valkje eitjes legt. Mijn valkjes hebben ook op de bodem een nestje. Ze waren mij voor om een broedhok te gaan kopen. Het popje is namelijk errug bang voor alles wat nieuw is en vind dat dan maar niets. Ik had ook nestmateriaal gekocht, maar dat vond ze ook niets zoals Paul al zei. Ik ben benieuwd of je eitjes bevrucht zijn. Ik kan eind deze week kijken en ben dus ook erg benieuwd. Het eerste nestje wat ze samen hadden is helaas mislukt omdat ze na ong. 2 weken geen zin meer had om te broeden. Ik hoop dat het deze keer goed gaat. Ik herken het gedrag van jouw valkje ook t.o.v. het mannetje. Mijn mannetje mag ook niet in de buurt komen als ze eitjes heeft. Heel af en toe mag het van haar maar dat is pas na een week ofzo. Als ze geen nest hebben zijn ze wel heel leif voor elkaar, dus het zullen haar hormonen wel zijn  :D :D :D :D. Succes met je nestje!!
Groetjes Carolien

Stella

Hallo allemaal,

We zijn weer een poosje verder en ik kan jullie vertellen dat er geen een eitje bevrucht is geweest!
De rust is ook weer teruggekeerd gelukkig en Gabber en Boeffie zitten zoals vanouds weer met elkaar te kroelen en te bekvechten. Gabber heeft ondertussen wel een aangegroeide vleugel en kan nu ook een beetje rond fladderen. Alleen vergeet ie z'n onderstel in te trekken, 't is geen gezicht. Maar goed, 't begin is er. Hopelijk krijgt Boeffie 't niet meer op d'r heupen om een ei te produceren want zo vind ik het veel leuker hoor. Ik hoef niet zonodig kleintjes maar ja of zij het daar mee eens zijn moeten we maar even afwachten he.
Trouwens, ze mogen bij mij (bijna) dagelijks los vliegen maar toch hangen ze soms ondersteboven in hun kooi als een idioot te fladderen. Doen ze dat bij jullie ook?

groetjes,
Stella

Paul

Hoi Stella,

Aan de ene kant jammer dat ze niet bevrucht waren maar als je eigenlijk geen jongen wilt is het toch prima zo.
Dat ondersteboven aan de stok hangen doen ze hier ook wel hoor dan strekken ze de vleugels dus dat is heel normaal gedrag ook al mogen ze los vliegen.

Groetjes, Paul