7 mei 2025, 01:39:38

tweede valkje

Gestart door Doudou, 4 september 2010, 21:44:12

« vorige - volgende »

Doudou

Ik heb zojuist een tweede valkje gekocht en nu vraag ik me af of ik hem bij mijn eerste mag zetten.De eerste is nu 10 maand oud en is reeds goed handtam.

Sanna

Hallo Doudou,

Het beste is het altijd om een nieuw gekocht valkje in quarantaine te houden. Door de stress van de verhuizing gaat de weerstand van een valkje omlaag. Mocht hij een ziekte onder de leden hebben, dan zal dat nu zichtbaar worden. En je wilt natuurlijk niet dat je eerste valkje dan ook ziek wordt. Zorg dat ze niet te dicht bij elkaar in de buurt staan (bijvoorbeeld het andere eind van de kamer of liever nog in een andere kamer) en verzorg eerst je eerste valke voordat je je nieuwe valkje verzorgt. Als iedereen goed gezond blijft kan hij na een week erbij.

Eigenljik adviseren vogelartsen om een nieuwe vogel 3 maanden in quarantaine te houden in een andere ruimte dan waar je andere vogel(s) staat(n), om echt uit te sluiten dat de nieuwe vogel ziek is. Maar de meeste mensen kunnen dat zelf niet aan ;). Ze willen de nieuwe vogel het liefst zo gauw mogelijk bij de andere(n) zetten. Dus je moet zelf beslissen wat je doet.

Groetjes, Sanna