25 april 2024, 06:02:26

Ziek?

Gestart door ErikNAnn, 29 augustus 2010, 15:58:57

« vorige - volgende »

ErikNAnn

Hallo

Wij zijn nieuwe valkparkieten eigenaars uit Belgiƫ. Wij hebben 2 valkjes van ongeveer 15 weken. Ze zitten nu 6 weken bij ons in een vrij grote kooi. Ze zijn handtam maar verschillen enorm wat betreft hun gedrag. De ene (Gimli) is ontstuimig en wilt altijd maar spelen. Hij zit nooit stil (denk dat ie A.D.H.D. heeft) en piept ons nu al de oren van het hoofd. De andere (Frodo) zit altijd heel stil en maakt amper geluid. Zijn uitwerpselen zijn naar de donker groen en hij is snel moe (hij hijgt als hij heeft gevlogen). Hij eet (parkieten mengeling en eivoer) en drinkt normaal. Zou hij ziek zijn?

De vogels zijn zo verschillend en toch zijn het volgens de kweker allebei mannetjes.

Van links naar rechts: Erik Gimli Frodo

bobbie

Zou het niet zomaar zo kunnen zijn dat Frodo een popje is?

Het hijgen na een vliegsessie kan een kwestie van conditie opbouwen zijn, maar als ie daarbij ook piept is het niet goed.

groetjes, Nel

ErikNAnn

Daar heb ik ook al aan gedacht. Maar zoals je kan zien is Frodo een Lutino. Hoe kan ik nu al zijn geslacht zeker weten?

bobbie

29 augustus 2010, 18:22:17 #3 Last Edit: 29 augustus 2010, 18:26:17 by bobbie
Nu heeft ze iets donkerder gele streepjes op de staart en iets donkerdere  gele spots op de vleugelveren.

Als ze door haar eerste rui heen is (leeftijd tussen de 6 en 8 maanden) en de spots en streepjes komen terug, dan is het een pop. Als de spots en streepjes niet meer terug komen, dus er komen effen veren door, dan is het een man.

Bij de bonte kunnen de streepjes en spots tot de leeftijd van 4 jaar terug komen na de rui, ook al is het een man. Dat ligt aan de factor bont. ;)

Nog even een opmerking: lutino's hebben rode ogen en zijn daardoor nachtblind. Het is raadzaam een nachtlampje aan te laten om paniekgefladder te voorkomen.

Groetjes, Nel :)

ErikNAnn

Zal hem/haar eens in de gaten moeten houden.

Bedankt voor die tip  :D Ik wist wel dat ze slechter kunnen zien maar nachtblind ...  :-\


Marloes468

Hoi :)

Ik heb ook een lutino mannetje met donker rode oogjes. Hij is 4 maanden jong nu en ik heb hem 2 maanden.

Tot nu toe is hij alle nachten zonder nachtlampje doorgekomen. Hij krijgt sinds een paar weken ook een handdoek over de bovenkant van de kooi zodat hij in de schaduw zit om te slapen. (Dit omdat hij ons dagelijks rond half 7 al wakker floot).
Geen last gehad van zijn nachtblindheid of paniek :)

Succes!