19 april 2024, 12:29:30

Paco

Gestart door XxLindaxX, 3 september 2010, 11:14:24

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Ik wil even mn verhaal met jullie delen. Misschien hebben anderen er ook iets aan of is het herkenbaar.
De laatste broedronde was voorbij en ik had inmiddels alle broedblokken opgeruimd. Wel zag ik dat enkele valkjes al zo'n 5 weken in het kwartelhok op de grond met een aantal eitjes in de weer waren. Maar omdat ze er al zolang mee bezig waren en er niet steeds op zaten (dacht ik) was ik ervanuit gegaan dat ze toch niet uitkwamen op de grond.
Nou werd ik 10 juli j.l toch verrast door een lutinojong. Het was schat ik al zo'n dag of 4 oud, maar werd s'nachts niet meer warm gehouden en kreeg later ook geen eten meer.
Het leek me een sterk jong en ik vond het zielig om het jong zo dood te laten gaan.
Dus ging ik toch maar mn gevoel achterna en ben ik begonnen met het handopvoeden van het jong.
Het bleek idd een sterk jong en heb haar maar Paco genoemd.
De eerste week had ik Paco op een warmtekruik in een vervoersmandje zitten, maar gezien ik fulltime werkte, merkte ik dat het toch erg veel energie kostte om er s'nachts ook nog uit te moeten om de kruik te verwisselen.
Gelukkig was een warmtelamp een goede oplossing.
Ik werk wel fulltime, maar mijn werk als verpleegkundige is 3 minuten lopen en kon dus mooi tussen de middag naar huis om Paco te voeren.
Paco kwam wel aan in gewicht, maar het was maar elke dag 1 a 2 gram. Wel bleef paco steeds sterk en energiek.
Zo ben ik op geleide van het gewicht toch elke week een voeding minder gaan geven en heb tussendoor vanaf haar 5e week geoefend met eivoer en trosgierst geven als ze uit de kooi was.
Zoals de meeste handopfokvalkjes kon Paco ook lekker schreeuwen als ze honger had, maar dan gaf ik haar gewoon eivoer uit de hand.
Toen ze rond de 5,5 week goed in de veren zat heb ik de warmtelamp weg gehaald en zit paco in een grote kooi.
Rond deze leeftijd maakte ze ook haar eerste vlucht door de kamer.
Vandaag ik Paco al weer 8 weken oud en weegt nu 76 gram.
Ze krijgt nog 1 voeding, waarbij ze naar een paar hapjes al weg vliegt. Ze eet ook graag trosgierst en nog niet echt parkietenzaadjes, maar dat komt wel.
Het belangrijkste voor mij was dat ze van de pap af gaat, gezien valkjes die te lang pap krijgen het op een gegeven moment niet meer kunnen verteren en dus dood gaan.
Dat was voor mij een belangrijke drive om veel energie in het zelf laten eten te steken.
Nu ze dus zelf veel eet, komt ze ook meer aan in gewicht dan toen ze een alleen pap at.
Inmiddels is het vliegen al stukken beter en begint ze alles te ontdekken en reageert al op haar naam.
Dit was mijn verhaal over Paco wat ik met jullie wilde delen.

carco

Mooi verhaal en wat fijn dat Paco het zo goed doet  :D

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Angelique05

idd erg leuk en mooi verhaal, wat goed zeg dat paco het zo goed doet, en wat een verhaal zit er achter  ::) hihihih nou wens je heel veel plezier met paco.

Lieve groetjes
Angelique
Lieve groetjes
Angelique
http://hobby-angel.blogspot.nl