de groei van de kuif hoe zit dat ?

Gestart door Jeroenw, 7 augustus 2010, 02:38:08

« vorige - volgende »

Jeroenw

hallo goede nacht/ ochtend /middag avond.

na een lange tijd prince  mijn lutino valkparkiet onder mijn hoede
heb genomen.als een alleen staand valkparkiet heb ik een maatje voor hem aangeschaft. 4 weken ouden wild-kleur-parel moet nog met de hand gevoerd worden . inmiddels is hij nu vijfweken . het gaat  heel goed.
geen problemen .  maar in de normale omstandigheden is wel  wijzer om er een van 8 weken aan te schaffen .
maar ik heb hem gered van iemand die er niks van af zal weten  hoe je met hand op fok  moet beginnen .en ik heb  hem inmiddels een naam gegeven tarkan . laat maar zeggen ik heb hem een noodlottig lot bespaart . en  hij heb het nu goed . een ouder parkiet prince. die hem leert hoe hij een parkiet moet zijn .ook kwa verzorging van zijn eigen veren pak tot het leren eten van zaden. ze zijn al dikke maatjes met elkaar.
en hier komt mijn vraag gaat over de kuif toen ik hem kocht was hij vierweken . had nog geen kuif helemaal geen.zijn veren pak was compleet hier en daar wat pennen waar later veren uit zullen komen.de pennen  van de kuif is nu pas door gekomen nu zo vijf weken oud.
als ik de foto s vergelijk van deze site van kippen die jonger waren dan tarkan hadden ze al een kuif . hoe kan dat ?
vanaf welke leeftijd begint de kuif normaal te groeien?
groei achterstand heb hij niet lichaam is al bijna net zo groot als prince en is goed op gewicht. alleen die kijf is laat of niet?
en van veren pikken was geen spraken van.
mijn vraag is dan vanaf welke leeftijd begint de kuif te groeien ?
de groei van de kuif hoe zit dat ?
ik vroeg  me  dat ineens af . ::)

gr jeroen

*Manon*

Hoi Jeroen,

Het eerste wat eigenlijk begint te groeien bij een jong valkje is het kuifje!
Dit zal gaan groeien als het jong zo'n 2-3 weken is!
Dat jouw valkje met 5 weken dus nog niet echt een kuif heeft, is niet gewoon!
Ik zou dan ook zeggen dat een ander valkje het kuifje toch geplukt heeft.

Maar goed, fijn dat nu toch zijn kuifje begint te groeien!

Groetjes Manon

Caroline

Ik ben het helemaal met Manon eens hoor, als jouw valkje met 5 weken nog geen kuifje heeft, is het er afgeknabbeld door waarschijnlijk één of beide ouders.

Maar gelukkig groeit het alweer aan.

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Jeroenw

Oké de eerste veertjes die groeien is de kuif
Pas bij twee à drie weken jonger dan vier lijk mijn onwaarschijnlijk wanneer ik hem kocht
Zag er niet uit dat hij gepikt was volgens mij
Maar het kan .leuk weer wat geleert gelukkig .
Komt het goed

Paula

Daar het hier over de groei van de kuif gaat, dan van mij ook nog een vraagje hierover: hoe lang gaat de groei van de kuif door?
Het viel mij namelijk op dat het bij Chicco lijkt of er nog kuifveertjes bij komen? Aan de achterkant van zijn kuif. Kan dat?
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Jeroenw

toen ik mijn lutino een anderen  dan die ik nu heb . met 7 weken in huis haalde groeide de kuif ook een lange tijd door de kuif werd dikker. prince de lutino die ik nu heb was een half jaar oud en de kuif was al volgroeit. hoe oud is hij ?
een goede vraag ben er nu ook benieuwd naar de antwoord
van hoe lang het door groeit als ik zo naar me ervaring kijk in de half jaar voor de eerste rui groeit het door maar dat is mijn inschatting iemand met meer kennnis weet meschien wel een beter antwoord.

Caroline

Citaat van: Paula op  8 augustus 2010, 00:22:13
Daar het hier over de groei van de kuif gaat, dan van mij ook nog een vraagje hierover: hoe lang gaat de groei van de kuif door?
Het viel mij namelijk op dat het bij Chicco lijkt of er nog kuifveertjes bij komen? Aan de achterkant van zijn kuif. Kan dat?

Hoelang de groei van de kuif door gaat weet ik niet precies.

De kuif groeit inderdaad nog wel wat door, hij wordt voller en zeker in Chicco zijn geval - hij was geplukt - kan de kuif nog heel erg veranderen als de afgeknabbelde veertjes (waarvan wel de stompjes zijn blijven zitten) allemaal vervangen gaan worden door de rui.

Daarnaast zal na de eerste grote rui zijn jeugdkostuum vervangen worden door de echte veren en kan hij een nog langere vollere kuif krijgen.

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Paula

Dan ben ik toch wel benieuwd. Zijn kuif is al aardig om te zien en best wel lang (vind ik dan toch) maar ik voel, als ik hem kroel, toch nog jonge veerschachten zitten.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Jeroenw

Een update

de kuif van tarzan is goed gegroeid .geen probleem
de oorzaak kan inderdaad .dat hij kaal geplukt was op zijn koppie
kan niet anders. het is nog geen volle kuif maar dat komt met de tijd wel.

groet jeroen ; :)