16 juni 2024, 09:06:50

hellluuupppp

Gestart door cleo, 27 augustus 2010, 14:04:32

« vorige - volgende »

Sanna


Caroline

31 augustus 2010, 14:46:38 #61 Last Edit: 31 augustus 2010, 14:48:09 by Caroline
Klopt Sanna, de eerste keer was ontzettend eng, ik wilde het ook helemaal niet maar ik had geen keuze ....

Ik had 2 donsjes(1-2 dagen oud) opgevangen van iemand en bij een koppeltje van mezelf neer gelegd met 5 donsjes/stekeltjes. PLeegdonsjes werden niet gevoerd dachten we ...

Beide donsjes stierven snel en een weekje later ook mijn eigen jongste donsje.  :'(

Deze laatste stuurde ik op voor sectie.

Helaas konden ze niet gevoerd worden, ze droegen een bacterie en een schimmel bij zich en konden niet meer slikken, door een verlamming.  :'( De pleegdonsjes hadden mijn eigen 5 donsjes/stekeltjes besmet.

Ik moest binnen een paar uur een kropnaald halen en er mee leren om gaan, dit was de eneige kans die mijn overgebleven 4 donsjes hadden. Ze kregen 3 soorten medicatie en pap rechtstreeks in de krop d.m.v. een kropnaald.

Na een week waren ze allemaal genezen en hebben de ouders het voeren weer zelf over genomen, ik had ze namelijk gewoon bij de ouders gelaten.  ;) De jongste was pas 9 dagen.

Nu ben ik blij dat ik het moest leren, het is net als fietsen, je verleerd het nooit meer maar de eerste keer .... ja die was doodeng.  :o

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

adnaloj

JA het ziet er idd erg eng uit,
Is een sonde of een krop naald niet verschillend van elkaar?

Dank voor de goede uitleg

Groetjes jolanda

Caroline

Je vraag of kropnaald en zonde verschillend zijn ....

Ik weet het niet.

Heb je al wat gehoord van de dierenarts??

Hoe is het nu met Fleurtje??
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

bobbie

In de mensenwereld is een sonde een flexibel slangetje.

Ik denk dat in de dierenwereld een sonde ook flexibel is.
Een kropnaald geeft niet mee, is van metaal als ik het goed heb.

Groetjes, Nel

Caroline

31 augustus 2010, 16:54:21 #65 Last Edit: 31 augustus 2010, 16:56:28 by Caroline
Klopt Nel, een kropnaald is gewoon van staal, een naald met een knop erop die je op een wegwerkspuitje bevestigd.

Deze breng je dus per maaltijd eventjes via de snavel, bij de krop naar binnen.

Bij een sonde denk ik inderdaad aan een dun flexibel slangetje wat niet eventjes maar voor langere periode blijft zitten om steeds een voeding door gegeven te worden.

Misschien zou je deze vraag ook bij je dierenarts kunnen vragen, Jolanda.

PS. nu bedenk ik me wel .... volgens mij kun je bij een jong valkje geen "sonde" in de krop laten zitten want dit sluit niet en dan loopt de pap terug lijkt mij. ??? 
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

bobbie

31 augustus 2010, 17:02:42 #66 Last Edit: 31 augustus 2010, 17:04:13 by bobbie
Bij mensen blijft het zitten, bij vogels wordt deze methode wel gebruikt om te voorkomen dat er iets beschadigd wordt met de harde naald.

Bij het inbrengen van de sonde wordt normaal gesproken met een leeg spuitje iets terug gezogen om te kijken of je wel goed zit, dus niet in de longetjes. Als er wat troep omhoog komt in het spuitje bij het terugzuigen, dan zit je goed.
Maar dit zijn echt dingen die je van een vogelarts moet horen hoor. Als ik iets verkeerd vertel heb je de poppen aan het dansen.

Als 1 van deze methodes toegepast moet worden, is het van belang dat je dit leert van een dierenarts of een ervaren iemand. Nooit zomaar alleen gaan klooien. ;)

Nel :)

adnaloj

HI allemaal.

IK heb heel slecht nieuws!
Fleur is er niet meer.
Ben zo verdrietig.

Het ging vandaag een stuk beter met haar ze wou weer wat eten.
Ze voelde lekker warm. Was ook niet meer benauwd.

Vanavond ik kijk in het mandje (deed ik heel vaak om te kijken hoe het met er ging )
En ze valt zo om! Kon niet goed staan begon ongecontroleerd te trillen.
En ze gaf over.
Ik heb er uit dr mmandje gepakt en heb de da gebeld die gaf haar geen kansen meer....
Ze hebben haar met tranen inn onze ogen uit haar lijden verlost.
Ze verdiende beter als die pijn. En we wilden haar niet langer laten lijden.

Ze had geen voeding gehad via de sonde omdat ze weer van het spuitje ging eten.

Toen ik haar gewikkelde in een zacht handdoekje om haar te begraven zag ik dat haar darmen helemaal gezwollen waren
Zo zielig.

We hebben haar een mooi plekje in de tuin gegeven.

Bedankt iedereen voor al jullie hulp en goede zorgen.

Groetjes van een heel verdrietig Jolanda.

carco

Ah wat erg :'(
Sterkte.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Caroline

 :'( :'( :'(

Sterkte ....
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

bobbie

 :'( :'( :'(

Je hebt alles op alles gezet, ze had geen beter adresje kunnen hebben.

Heel veel sterkte, Nel :'(

Sanna

Ach arme Jolanda.... Het zat er zo dik in dat het zo zou aflopen, maar toch hoop je altijd met heel je hart dat het toch goedkomt. Je hebt alles voor haar gegeven, meer kon je niet doen. Rust zacht kleintje....

adnaloj

ik vind het zo sneu voor fleurtje,
ze had t gewoon zo verdient om een groot valkje te worden,
en zoals het vanmiddag ging ging het prima,

en ik wou dat ik meer ervaren was geweest met handopfok
dan had ze een nog grotere kans gehad,

voelde me ook zo gefrustreerd, dat ik niets meer voor dr kon doen,
een ritje drachten had ze niet gehaald in deze toestand, en ik wou zo graag wat doen zodat ze zich beter zou voelen, en dat lukte gewoon niet,

ga dr missen,....

heb net dr kraammandje, met de nieuwe lamp, de nieuwe flessenwarmer en de kruiken opgeruimd, ik had zoveel hoop........

dit doe ik nooit weer,.......... gewoon weg omdat ik niet ervaren genoeg ben, en ik voel me ook best schuldig, dat ik niet een ervaren verzorgster ben.....misschien had ze dan meer kansen gehad.
als ik nog zoiets meemaak dan hoop ik dat er iemand op het forum hem/haar kan groot brengen.....


dank jullie wel voor al jullie lieve woorden,...
groetjes jolanda

Sanna

Hallo Jolanda,

Je moet jezelf niet zoveel verwijten maken. Ik denk dat een ervaren iemand het er niet beter afgebracht had. Dat Fleurtje zo'n moeite had met ademen was een ontzettend slecht teken. Ik ben bang dat er al gewoon iets met haar aan de hand was, daarom heb je haar toen stijf en koud gevonden. Ouder-vogels voelen dat aan en verspillen dan geen energie meer aan zo'n jong. Ik denk niet dat iemand haar groot had gekregen hoor. Ga jezelf nou geen schuldgevoel aanpraten, want dat heb je absoluut niet verdiend!

Sterkt meid.

Groetjes, Sanna

Paula

Wat ontzettend jammer, Jolanda. Je hebt zo hard ervoor gevochten en gedaan wat je kon. Meer kon je niet doen, dus maak jezelf geen verwijten.
Eerder heeft iemand in dit topic al gezegd:
Daarnaast voelen ouders vaak als er iets met een jong is en verlaten het daarom, het kan zomaar zijn dat Fleur wat mankeert en daarom een achterstand heeft en door de ouders verlaten/verwaarloosd is.

Dus al zou je de beste geweest zijn op het gebied van handopfok, is de kans groot dat Fleurtje het niet gered zou hebben.
Wat jij hebt gedaan is al jouw liefde, zorg en aandacht aan Fleurtje geven. Fleurtje had haar laatste dagen niet op een betere plek kunnen zijn.

Sterkte!
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)