5 september 2025, 02:06:07

hellluuupppp

Gestart door cleo, 27 augustus 2010, 14:04:32

« vorige - volgende »

Caroline

Gisterenavond

Vanvond ...

Fleurtje is er nog lang niet maar ... ze is 5 gram aangekomen en ziet er een stuk beter uit, Jolanda, je bent goed bezig.  ;)

Een fijne zondag en een klein kusje voor Fleur.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

adnaloj

Hi caroline,

Nee ze is er nog lang niet..
Maar ik hoop dat ik over 4 weken een gezond valkje
Ik zal vanavond nog een foto plaatsen. Dan kunnen jullie ook zien hoe het gaat.

Groetjes Jolanda

adnaloj

ik heb eigenlijk nog een aantal vraagjes,

* er staat dat je een valkparkiet nooit meer als 13% aan voeding mag geven, maar ik kreeg het advies om hem 5 tot 7 ml te geven
maar hij weegt nu 32 gram, is dat niet gevaarlijk???

* ik zie dat je nooit meer als 7 ml mag geven,
ook als je valk 80 gram is, maar ik lees tegelijk dat er valken zijn die 120 ml krijgen.... hoe kan dat???

groetjes jolanda

hilde

je bedoelt zeker weer 12ml ipv 120 ml niet  ;D

Caroline

29 augustus 2010, 20:38:44 #34 Last Edit: 29 augustus 2010, 20:44:05 by Caroline
Mij is geleerd minimaal 10 %, maximaal 13 % van het lichaamsgewicht.

Maximaal 7 ml. heb ik nog nooit van gehoord en me nog nooit aangehouden.

Het advies om Fleur meer de geven dan de 10 % heb ik je gegeven en daarbij ook geschreven waarom.  ;)

Ik schreef je dit:

Misschien is het jong wel wat ouder dan 2 weken maar heel erg mager voor zijn leeftijd.

Stel normaal weegt een valkje van 3 weken 50-70 gram, dan mag het 10-13 % van het lichaamsgewicht hebben wat betekend ongeveer 13 x 0.60 ml. = 7,8 ml. maximaal. Even uitgaande van een lichaamsgewicht van 60 gram.  ;)

Nu is het broodmager en weegt maar 27 gram, je geeft 2,7 ml. Natuurlijk zie je dit in het kropje bijna niet zitten als het eigenlijk 7,8 ml mag.

Naar aanleiding van je foto schreef ik: je valkje is inderdaad broodmager en heeft een behoorlijke achterstand.

Als ik kijk naar de vleugelveertjes (op de rest van zijn lijfje is het of geplukt of nog niet goed doorgegroeid door de achterstand) is je valkje zeker 3 weken. Een valkje van 2 weken heeft nog geen veertjes maar allemaal pennetjes.

Dit verklaart dus ook dat 2,7 ml. per maaltijd bijna niet zichtbaar is in de krop en dat de krop snel leegt.

Ik zou langzaam - dus niet ineens - de hoeveelheid pap gaan opvoeren naar ongeveer 7-8 ml. Dus de komende dagen elke maaltijd een ml. erbij bijvoorbeeld.

Goed in de gaten houden dat het kropje leegt en vooral ook goed warm houden zolang het nog geen veertjes heeft.  Voor de warmte zou ik wel de leeftijd van 2 weken aanhouden want zo ziet hij/zij er wel uit.

Succes/sterkte.

Nu je valkje zo broodmager is moet je even kijken naar zijn leeftijd en niet naar zijn gewicht, het is van belang dat het aankomt, en zijn eigen gewichtje gaat krijgen. Met 2.7 ml. gaat dit niet gebeuren, dan krijgt hij veel te weinig.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

adnaloj

hmhmm okej,

ik maak me wel een beetje zorgen hoor,
hij heeft niet echt zin om te eten, ik moet bijna dwangvoeren ookal is zijn kropje leeg, zo zielig!
maar hij moet wel eten, hij heeft net 5 ml gehad....
ik doe dat trouwens via de weegschaal, ik zet hem dr op voor de voeding en dan na de voeding weer, als hij dan nog geen 5 gram is aangekomen, krijgt hij weer wat van me.
is dat een goede methode? want als ik op de ml doe en ik klieder nogal dan heb ik heel erg het idee dat ik niet genoeg geef,
geef hem nog 5 keer voeding op een dag,

ps caroline, t lijkt net of je de enigste actieve lid ben whahhahahahaha :D
ben blij met je adviezen hoor dank je wel :D

groetjes jolanda

adnaloj

o jah,
als ik hem trg leg in zijn mandje,
dan gaat ie ook niet "liggen" hij staat alleen maar,
met een hele lange nek,..................

als we hem op de tafel zetten dan zit ie wel normaal  ???

sorry voor de vele vragen, ben echt een newbie op dit gebied :(

Caroline

29 augustus 2010, 23:18:56 #37 Last Edit: 29 augustus 2010, 23:24:18 by Caroline
Ja, ik snap je onzekerheid ook wel hoor.  ;)

Hou het voorlopig nog even op 5 ml. en dan inderdaad 5 x per dag.

ALs je merkt dat ze echt niet wil kan je desnoods over gaan op 4 x per dag dus een langere tijd er tussen laten.

Leegt de krop nog steeds wel goed??

Je doet ontzettend goed je best, meer dan nu kun je niet doen maar hou wel voor je zelf in de gaten dat een valkje vanaf deze leeftijd handopfok al niet zo veel kansen heeft en met zo'n grote achterstand worden de kansen nog wat kleiner.  :-\

Door de verwaarlozing heeft zij niet voldoende voedingsstoffen binnen gekregen, hierdoor is zij qua uiterlijk afwijkend (groei-achterstand) van een jong van haar leeftijd maar ook aan de binnenkant kan het niet helemaal goed bij haar zitten.  ::)

Daarnaast voelen ouders vaak als er iets met een jong is en verlaten het daarom, het kan zomaar zijn dat Fleur wat mankeert en daarom een achterstand heeft en door de ouders verlaten/verwaarloosd is.

Ik ga heel hard voor haar duimen en hoop echt voor je dat kleine Fleur het gaat redden.

Kop op!!   :-*

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

adnaloj

Hi caroline,

Dank weer voor je snelle antwoord.
Ja de krop leegt heel goed! Ik voer dr om de 3,5 uur
Maar na een 3 uur is dr krop leeg, gaat ze geluiden maken
En kijkt ze of ik eraan kom.

Is het niet gek dat ze zichzelf helemaal uittrekt ?
En is dat van de weegschaal  een goed idee?

Ik weet dat ze weinig kansen heeft. Ook omdat ze bij een onervaren voerder zit.
En ik zou zo graag willen dat ze het haalt.

Groeten Jolanda

Caroline

Hoi hoi!!

Je doet het goed hoor, zo met de weegschaal.

En onervaren .... och, het was voor ons allemaal een keer de eerste keer. Je doet je best, je vraagt adviezen en het allerbelangrijkste, je doet ook wat met die adviezen. Op die manier wordt jij ook een ervaren voedster.  :D

Dat haar kropje goed leegt is al een goed teken, verder blijft ze allert en vraagt om eten, allemaal positief, toch??

Het strekken .... ik herken het wel als jongen in het blok zitten bij hun ouders, ze bij elke beweging zich ook gaan strekken om op die manier zo dicht mogelijk bij hun ouders te komen. Degene die het dichtst bij is krijgt als eerste eten.  ;)

Met name omdat Fleur het alleen in het mandje doet en niet bij jou op de tafel zou ik me er niet zo'n zorgen over maken.

Welterusten voor straks en kusje voor Fleurtje.

Tot morgen!!  ;)

PS. zo zag ons Fleurtje eruit ....

toen ze bij ons kwam, inmiddels is ze een teckeltje van een jaar alweer.  :D

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

adnaloj

Ohhhh, wat een schatje!
Hihi dat koppie :) 

Dank je wel,...

Groetjes Jolanda

Sanna

Citaat van: adnaloj op 29 augustus 2010, 22:33:24
ps caroline, t lijkt net of je de enigste actieve lid ben whahhahahahaha :D

In ieder geval wel een van degenen met de veel kweek-ervaring, en daar heb jij op dit moment nu eenmaal het meeste aan. Maar dat betekent niet dat anderen niet meelezen en meeleven hoor ;).

Nog even ter aanvulling: die regel ongeveer 10% van het lichaamsgewicht is voornamelijk erg belangrijk om te zorgen dat het onvolgroeide kropje van de vogel niet te ver uitrekt. Gebeurt dat wel, dan raakt het onherstelbaar beschadigt. Het kropje kan dan niet goed genoeg meer legen en het vogeltje zal het uiteindelijk sterven. Maar omdat jouw valkje al ouder is, is ook haar kropje al verder ontwikkeld en kan dus meer voer aan.

Groetjes, Sanna

adnaloj

Oké help

Het gaat niet goed.
Wil   niet eten ademt zwaar en woog weer 27 gram
Kan wel janken!

Wat kan ik doen?

Sanna

Ik zou zeggen, bel zo snel mogelijk een vogelarts: http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Misschien dat hij pap in zijn luchtpijp heeft gekregen.

Sterkte!

Groetjes, Sanna

adnaloj

Pap in zijn luchtwegen kan niet.
Ik had hen nog niet gevoerd
Kwam vanmorgen bij hem en toen deed hij het al.
Nu eten geven geeft wel stress
Mag ik hem ook elke keer kleine beetjes te eten.geven  ?
Hij moet 25 gram hebben totaal op een dag.
Mag hij dan ook verdeelt over de dag rdie 25 gram hebben?
Zodat ie alles   wel binnen krijgt maar in een wat rustiger tempo ?