15 mei 2025, 11:18:06

voorkoming van kaalplukken

Gestart door ella.jacobs@gmail, 26 augustus 2010, 22:54:13

« vorige - volgende »

ella.jacobs@gmail

Wie heeft er een oplossing voor het kaal plukken bij de vleugels. Bestaat er een nek kraagje?
En kan dit zelf gemaakt worden, want het valkje moet wel verder goed kunnen eten en drinken. groeten ella j

Sanna

Hallo Ella,

Heb je al medische oorzaken uitgesloten? Plukken onder de vleugels wordt ook nog wel eens uit stress gedaan. Ook zou de oorzaak parasieten kunnen zijn. Je zou het beste eens een bezoek aan een vogelarts kunnen brengen om medische oorzaken uit te sluiten (adressen vind je hier). Als dat is uitgesloten kun je verder op zoek gaan naar oplossingen.

Groetjes, Sanna

bobbie

27 augustus 2010, 11:47:02 #2 Last Edit: 27 augustus 2010, 11:49:38 by bobbie
Hoi hoi,

Zoals Sanna zegt: eerst moet de reden van plukken achterhaalt worden. Heel belangrijk.

Ik heb een meyer papegaai die zich ook ineens ging plukken, had alleen nog veren op haar koppie, vleugels en staart. Op een gegeven moment ging ze zelfs een gaatje in haar buik bijten. Dan had ik wel een kraagje om kunnen doen, maar dan blijft de oorzaak bestaan. JIJ hebt er moeite mee dat je vogel plukt en daarom wil je een kraagje om doen. Dat is zielig voor je vogel. Misschien staat de kooi wel verkeerd of zit er een vogel in haar buurt waar ze helemaal nerveus van wordt. Dat was bij mijn meyer het geval. Door de andere meyer werd ze doodongelukkig.

Door logeerpartijen etc kwam ik achter deze reden (eerst uitgebreid door een vogelarts laten onderzoeken uiteraard).
De meyer man heb ik weg moeten doen, omwille van deze meyer. Nu zit ze weer in de veren omdat de OORZAAK weg is.

Ik heb hier een opvangvogel, een plukker. De vorige eigenaresse liep vogelartsen af, kraagje om, Haldol toediening (gebruiken ze in de mensenwereld voor psychopaten etc om duf te maken).

Nu ze hier woont: geen kraagje meer, geen Haldol.
Ze zit lekker in haar vel en plukt nu alleen als er iets veranderd hier, of als ze in de rui is. Daarna blijft ze er weer vanaf.

Dus, ik zou haar eerst goed na laten kijken door een vogelarts, voeding onder de loep nemen, of ze alle stoffen wel krijgt, poepje na laten kijken, plaats van de kooi kritisch bekijken, omgeving van de vogel goed bekijken. Sproei je haar voldoende met lauw water? Verveelt ze zich niet? Etc etc.

Een kraagje is zielig en beslist niet de oplossing (alleen voor 6 weken).

Succes, Nel :)

Peggel

hoi Bobbie, maar hoe was de Meyer pop als ze bij die man zat?
zaten ze wel gewoon bij elkaar enzo, of probeerde ze hem toch te ontwijken?

ik heb nml een Pyrrhura die zich al een poos plukt, en heb haar nu samen met d'r mannetje apart in een kooi gezet om te kijken of het veranderd, destijds had ik alles hier al behandeld tegen luizen ook met roofmijten enzo.
heb ook een spray met aloe vera van de VA gekregen, en F10.

tegenwoordig kom ik er steeds vaker achter dat ze ook andere dingen willen eten zoals pellets en soms vers voer.
maar ze lijken aardig onafscheidelijk ::)

ella.jacobs@gmail

Hoi wij zijn naar de dierenarts geweest, deze constateerde
een te grote lever, oorzaak is nog onduidelijk, zij zit namelijk al een paar jaar met biekie deze is zes jaar in de kooi en die
twee hebben elkaar geaccepteerd. Dus wij vinden haar niet gestrest.  Maar het baat mijn zorgen. Kiki is erg lief maar zins een korte tijd roept zij niet meer, dat deed zij iedere ochtend.
Verder is zij erg gek op mijn man. en fluit hij haar en fluit ze nu heel zachtjes terug. Ik vind dat ze wel speelt met haar spiegeltje en eet en drink goed.  Wij hopen dat de antibiotica snel aan slaat. Bedankt voor jullie reakties. Ik begrijp dat een
nekkraagje niks wordt.  gr. Ella

bobbie

29 augustus 2010, 09:20:10 #5 Last Edit: 29 augustus 2010, 10:33:28 by bobbie
Hallo Ella,

Dat wordt al een heel ander verhaal. :-\ Een vergrote lever is niet best. Dit kan dodelijk worden. Ik weet dat bij mensen die wat aan hun lever mankeren, die hele erge jeuk kunnen krijgen. Misschien vogels ook?

Ik zou het voorleggen aan die arts waar je geweest bent en vragen of dit inderdaad een neveneffect kan zijn. Dat kan je uiteraard gewoon telefonisch doen.

Sterkte ermee. Ik ken iemand die heeft ook een vogel met een vergrote lever, slaapt meer etc etc. Die is hem een natuurprodukt gaan geven, ik ben de naam daarvan vergeten en de site is al een tijdje uit de lucht. Ik zal contact met hem zoeken en navragen hoe dat produkt heet. Als ik het weet zet ik het hier gelijk neer. Het begint ietsje pietsje te helpen, is minder duf en zo. Je hoort nog van me.

En Peggel, de meyertjes konden niet met en niet zonder elkaar. Ze poetsten elkaar (zij hem tenminste, hij deed het niet terug), maar zij ging ook vaak voor hem 'op de vlucht'.
Hij kon behoorlijk agressief doen naar haar, ineens. Als hij gepoetst wilde worden en zij deed dat niet dan werd ie flink boos op haar. Als hij richting haar kwam, vertoonde ze behoorlijk nerveus gedrag (dit is maar een voorbeeldje van de vele).

Groetjes, Nel

Sanna