8 mei 2025, 02:24:04

eierschillen....

Gestart door liekje, 25 januari 2004, 18:43:07

« vorige - volgende »

liekje

hoi hoi

Weer een vraagje van mij.
Mijn vriendin heeft vier valkparkietjes en nu zijn 2 daarvan een koppel.Nu heeft ze een broedblok op gehangen en bijna alles gedaan zodat de pop gezond blijft als ze eitjes zou gaan leggen.
Alleen vond ik een ding vreemd.Ik vroeg gister of ze een vitamineblok een kalk blok en sepia had opgehangen.Toen zei ze dat je helemaal niet zo moeilijk hoeft te doen en ook gewoon de schaal van een kippe-ei kan geven.
Nu verschillen onze meningen in het verzorgen van onze valkjes toch wel maar dat van die kippe-eieren vond ik wel erg raar....Daar hebben ze toch nooit genoeg aan of wel??

Is het waar dat een eierschaal van kippe-eieren dus net zo goed is als een sepiaschild en een kalkblok, of is dit onzin??

Alvast bedankt.
Groetjes liekje.

Paul

Hoi Liekje,

Een schil van een kippeei mag je ze gewoon geven alleen wel dat vlies eraf trekken dat is niet goed.
Maar ik ben het zeker met je eens dat het geen vervanging voor een mineraalblok (kalkblok ) is hoor.
Behalve kalk zitten daar nog veel meer mineralen in.
En sepia daar zitten weer andere mineralen in.
Ik heb zelf altijd sepia en een mineraalblok hangen dan weet je zeker dat ze alles krijgen.
Je kan dan alsnog soms een schaal van een kippeei erbij leggen.
Sommige vinden het heerlijk om dat te slopen en andere kijken er niet naar om.
Maar net zo goed is het zeker niet hoor er zit alleen wat kalk in die schaal.
Hier eet de een trouwens van de sepia en andere zitten weer alleen aan het mineraalblok.
Dus ze geven ook vaak nog ergens de voorkeur aan.

Groetjes, Paul

liekje

Hoi hoi...

Dat vond ik dus ook.Maar ze is nogal eigenwijs en wil dus niet aannemen dat ze ook een sepiaschild en een kalk blok en mineralen blok op zou moeten hangen.
Zoals ik al zei verschillen onze meningen nogal op het gebeid van valkjes verzorging.
Ze wilde ze in het begin ook niet aannemen dat eivoer erg goed is.Nadat een kweker het aan haar vertelde is ze dat gelukkig wel gaan geven.
Ze moet het zelf weten maar ik vind het zo zielig voor de vogels.
Ik ben blij dat ik antwoord heb op mijn vraag en dat ik nu weet dat al die kalkblokken enzo dus wel nodig zijn als mijn valkjes ooit eieren gaan leggen.

Groetjes liekje

Paul

Hoi Liekje,

Uit vogelgrit halen ze vaak ook nog kalk en mineralen maar ze hebben eigenlijk alles nodig dan kunnen ze het zelf na behoefte pakken.
Maar sommige mensen zijn nou eenmaal hardleers en geloven niet meteen wat je zegt pas als ze het van anderen horen gaan ze het pas geven :-(
Maar als je van jezelf maar weet dat je eigen valkjes alles goed krijgen :-)
Ze zullen trouwens niet meteen ziek worden hoor als ze geen kalkblok hebben ze kunnen er best oud mee worden maar het is gewoon zonder meer gezonder als ze wel een mineraalblok hebben.
En behalve kalk slijpen ze er ook nog hun snavel aan dat is toch ook heel belangrijk.

Groetjes, Paul

liekje

Hoi hoi...

Ik had  uitgelegd dat als wij ook iedere dag het zelfde zouden eten en sommige voedings stoffen ook niet iedere dag binnen kregen wij ook niet direct gezonder er op worden en dat dat bij haar valkjes ook zo is.
Ze is ze al een stuk beter gaan verzorgen verzorgen omdat ze zag dat die van mij het zo goed naar hun zin hadden en beter in hun veren zaten.Ik ben iig al bij dat ze een betere kooi hebben als eerst (ze had er toen nog twee en die zaten in een kooitje van 40 bij 30 nu heeft ze een grote jock kooi).
Maar ik wind me er toch wel een klein beetje over op.
Die beestjes kunnen niet zelf aangeven of ze het naar hun zin hebben of niet of dat ze dingen willen hebben of niet....
Helaas.

Groetjes liekje.

Inger m

Hoi Liekje,
Ik denk dat je met kippeneieren al een heel eind komt hoor, hieruit bouwt een kip ook haar eischaal en dat betekent dat er dus vanalles inzit. Als je en sepia en mineraalblok en kalkblok geeft ben je wel een beetje dubbelop bezig. Het zijn tenslotte een aantal mineralen die ze echt nodig hebben, andere in veel mindere mate.

Ik heb wel een jodiumblok (roze, voor grasparkieten) sepia en ik geef vogelmineralen, daar komen ze al een eind mee weg.

Ik kwam echter pas een artikel tegen waarin geschreven werd dat calcium uit vast vorm moeilijk opneembaar is voor vogels, die tja.

Maar het is prima dat je het zo goed voor hebt met haar valkparkieten!

succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.