28 maart 2024, 13:10:53

<3 Spaubeekse Valkjes: Spickey & Speedy

Gestart door Dobske, 15 augustus 2010, 22:29:43

« vorige - volgende »

Dobske

Hallo Allemaal,

Na verschillende dagboeken te hebben gezien begon het bij mij toch ook te kriebelen om een dagboekje aan te maken.

Voor degene die me nog niet kennen zal ik mij eerst even voorstellen:

Ik ben Debbie, 21 jaar oud en woon pas samen met mijn vriend Tom, 23 jaar oud.
Bij mijn ouders thuis heb ik altijd dieren gehad. (Duiven eenden, ganzen, konijnen kippen, honden, katten, hamsters en grasparkietjes.) Aangezien wij in een huis wonen waar wij de 2 bovenste verdiepingen hebben en me oma de onderste verdieping heeft is het wat moeilijk om een aantal dieren in huis te nemen.

Maar aangezien ik toch graag een diertje wou wat zich aan je hecht heb ik van begin af aan gezegd dat ik een valkparkietje wilde.
Toen wij dus goed en wel in huis zaten kreeg ik van mijn ouders mijn eerste huisdiertje, jawel hoor daar was Spickey een wildkleur valkparkiet.

Spickey:


Na een week wennen en te hebben geoefend met tam krijgen was de hele woonkamer al zijn terrein.
Ik vond wel dat het tijd werd voor een groter hok want ik wilde er in de toekomst een tweede valkje bij maar dan een witmasker.

10 augustus 2010 was het dan zover. Ik en mijn vriend waren gaan kijken voor een groter hok, nadat we al lange tijd op internet hadden rondgesnuffeld naar wat we wilde, liepen we tegen een ruime kooi aan. Aangezien ze deze puur gebruiken voor te slapen en te eten hebben we gekozen voor een kooi en niet voor een buiten voilere. Diezelfde dag liepen we tegen een 3 maanden oude witmasker aan. We besloten deze mee te nemen nu we vakantie hadden dan hebben we tenminste ruim de tijd om deze tam te krijgen. En daar is Speedy een witmasker.

Speedy:


De eerste dag heb ik haar rustig in een tijdelijke kooi gezet en laten wennen. De tweede dag wilde ik eens bekijken hoe ze ieder buiten het hok op elkaar reageerde. Maar Speedy was niet gewend ooit rond te vliegen dus viel me na 1 minuut naar beneden. ik wilde Speedy oppakken en dit lied ze gewoon toe. Ik stom verbaasd ze was al tam?!

Speedy liet zich keer na keer gewoon oppakken, alleen was Speedy niet gewend op te stappen maar dat had die dan wel vlug door. Wel is ze nog een beetje schrikachtig.

Vandaag hebben we de valkjes voor de eerste keer samen meegenomen om lekker in de douche mee te badderen. Als Spickey blijft zitten dan blijft Speedy ook zitten. Maar Spickey kan meestal nog geen 2 min stilzitten dus dan vliegen ze weer met zijn tweetjes door de kamer. Maar als ze dan eenmaal onder de sproeier zitten blijven ze beide lekker meebadderen.

Caroline

Leuk dat je nu een boekje bent begonnen.  :D

Welkom hier en heel veel schrijfplezier.

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Dobske

Hoi hoi,

Sinds gisteravond begint Spickey in de rui te komen. Dus dan gaan we er eindelijk achterkomen of het een mannetje of vrouwtje is. Ben er best benieuwd naar.
Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat het een mannetje is, omdat hij heel ruig met zijn vleugels uit mekaar een mooi liedje gaat fluiten en ook echt veel fluit en ook melodietjes leert. Maar over een tijdje weet ik het tenminste zeker.

Speedy is langzamerhand aan Spickey aan het wennen. Van Speedy heb ik echt nog geen idee of het nu een vrouwtje of mannetje is.  maar ook dat zal de toekomst uitwijzen;)

Ik heb wat nieuwe foto's gemaakt van de twee. Maar spickey had niet veel zin stil te blijven zitten.





samantha21

hey!
wat leuk dat je ook een dagboekje hebt gemaakt!
mooie valkjes hor!

heel veel plezier hier! :D


Caroline

Leuke foto's hoor!!

Hoe is het nu het gewicht van Spickey??

Fijn weekend, groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Jel

Heee
leuk dat je een dagboekje bent begonnen ;)
leuke valkjes heb je trouwens ;D
Groetjes Jel
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Dobske

@ caroline

Met spickeys gewicht gaat het steeds beter, heb ander normaal voer nu en laatste keer gewogen woog hij 79 gram :D

@ jel

Dankje wel!

Dobske

22 - 8

vandaag was er in ene keer om 6 uur smorgens paniek in de kooi. Spickey zat vollop te krijsen op de bodem. Later op de dag bleek pas waarom.
Ik ze rustig gekalmeerd en toen bleef het de rest van de morgen stil.

Tegen 2 uur smiddags begint spickey ineens te slapen en zelfs tijdens het eten met zijn vleugels van zijn lijfje en ogen dicht in slaap aan het vallen. Ik weet dat het voor een valkje best intensief kan zijn als hij in de rui is maar voor de zekerheid toch maar het forum geraadpleegd.

Ik heb wat druivensuiker liggen maar dit is met vitamine C weet nog steeds niet of dat goed is om te gebruiken. Dus toch maar steeds gewoon gevoerd. Spickey was op de momenten dat hij wakker was gewoon zichzelf maar viel daarna weer gewoon in slapen wat hij dan ook aan het doen was.

Op een gegeven moment loopt mijn vriend (Tom) naar de eetkamer. Spickey wil erachter aan maar kan niet meer vliegen. komt net over de bankleuning maar beland dan ook op de grond. (Toch echt te weinig energie) Vervolgens rond etenstijd. Speedy en Spickey vollop aan het eten. En Spickey begint te hoesten, en ineens een druppel bloed op me hand. Helder dus het was vers.

VA gebeld die nog bereikbaar was op zondag.
Ze gaf twee opties:
1) door de rui, dat hij teveel jeuk heeft en daardoor snachts niet slaapt.
2) bloedluis, deze zouden alleen snachts actief zijn en daardoor ook de vogel uit zijn slaap houden.

advies: kooi schoonmaken.
Als hij erg achteruit gaat dan zou ik moeten komen.

Nu zit speedy lekker volop te fluiten, maar spickey blijft moe.
Even afwachten dan maar.



Dobske

vanavond is spickey alweer wat levendiger. Maakt eindelijk weer een beetje geluid en kijkt rond. Hij is echt wat suf, heeft echt heel wat te verduren nu met de rui.

Speedy vond het daardoor blijkbaar te stil in huis en heeft voor de eerste keer uit Volle borst zitten fluiten. Normaal floot zij heel zachtjes. Speedy begint wel steeds meer te wennen aan ons. Zij is nu toch al bijna twee weken bij ons. vind kroelen fijn, maar is redelijk schrikachtig. Maar denk dat dat vanzelf bij draait.

(ben steeds benieuwder naar het geslacht van beide valkjes)

Dobske

24 augustus 2010, 00:21:16 #9 Last Edit: 24 augustus 2010, 19:18:29 by Dobske
23-8

Spickey heeft zijn momenten dat hij erg moe is. Soms denk ik echt even kijken of hij nog actief is als hij wakker is. Maar dan begint hij weer volop kattekwaad uit te halen.

Het enige verschil dat blijft is het niet fluiten en niet kunnen vliegen.

Heb hem net een snoepstok gegeven die met eiwitten en gedroogd fruit. En daar viel die echt op aan en begon volop te eten :D Dit heeft hij toch zo'n 20 min volgehouden. toen ging hij er maar met de potlood vandoor. Dus heel wat levendiger dan gisteravond. wel hoeste hij nog een keer.

Speedy is er zo van onder de indruk dat spickey zich stil houd dat zij maar vollop begint te fluiten, ook vliegt ze steeds naar het kooi van spickey (zitten op het moment appart) om maar zo dichtbij mogelijk te zijn. Nu hebben we spickey op de etage lager gezet zodat we hem beter in de gaten kunnen houden 's nachts. En dan zitten ze echt steeds om en om naar elkaar te roepen. Vooral 's morgens.

Heb een aantal nieuwe speeltjes gehaald voor de twee die ze in het kooi krijgen als spickey weer helemaal is opgeknapt. Ik ben bang dat Speedy tegen die tijd kooi als HAAR kooi gaat zien en daarom wil ik het dan gaan herinrichten.

Ben in ieder geval blij dat Spickey weer langzaam aan het opknappen is, maar we gaan voor de zekerheid morgen even naar de VA.

Enige wat ik dan moeilijk vind is vasthouden aan dat het beter gaat en dat dat positief is. want stel... dat de dieren arts wat vind. stel.. dat hij daar moet blijven. (bloed spugen van gisteren heeft hij niet meer gedaan dus dat vind ik ook geruststellend.)

wat dat betreft ga ik te snel twijfelen ;) ik zie me vogeltje steeds meer actief worden. Dus hoop blijft. Hij zit niet doodziek, hij is nog echt actief, alleen slaapt hij meer en dat word nu dan langzaam aan minder.

Dobske

24 -8

Vandaag met spickey naar de dierenarts geweest, hij is alweer minder aan het slapen, wel is hij wat veel aan het niezen en soms hoesten.
Deze heeft ons baytril 10% meegegeven en doordat hij erg licht is mag hij maar 2ml op 1 liter. Hij zou door verminderde weerstand door de rui, wat verkouden zijn geworden. De longen klonken wel goed, dus er was geen vocht of evt bloed in de longen weer te geven.

Eenmaal terug van de dierenarts zetten we Spickey in zijn kooi en laten we Speedy los. Die is zo enthousiast in het vliegen dat hij zo volop tegen de muur en plafond aanvliegt en bloed aan de bolling bij de vleugel. Na met een vochtig wattestaafje de wond schoongemaakt te hebben zit ook hij weer rustig in de kamer. Ze is er toch wel flink van geschrokken.
Wij ook natuurlijk!

Ben nu wel rondom Spickey wat meer opgelucht aangezien er nu een deskundig iemand naar heeft gekeken.

Dobske

26-8

Vandaag gaat het een stuk beter met Spickey hij is zeer druk en ondeugend, vliegen en fluiten doet hij nog steeds niet (miss door rui?) En hij niest een stuk minder.
Speedy blijft zolang de dagelijkse concerten van spickey vervangen. Nog 3 dagen te gaan, dan moet het van Spickey over zijn anders moet ik met hem terug.

Speedy wordt steeds tammer, vind het niet leuk als je te vlug naar hem/haar toe reageert. maar vind het wel fijn om geaaid te worden.
Heeft een paar speeltjes in der kooi hangen maar heeft een nieuw speeltje. Aan de buiten kant van de kooi knabbelt hij/zij steeds aan de draatjes waarmee de sepia/mineraalblok is bevestigd. lol. Speedy heeft trouwens een heel aparte manier van krappen, weet niet of iemand er ervaring mee heeft: met haar poot achter de vleugel langs krapt ze haar hoofd, lol.



Caroline

Beterschap voor Spickey.

FIjn weekend, groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Dobske

1-9

Spickey heeft voor de eerste keer weer echt gevlogen, hij is heel goed opgeknapt. Wat was ik blij toen ik hem weer voor het eerst om 7 uur 's morgens een serenade hoorde opvoeren. ik kijk het nog een paar dagen aan nu hij van de antibiotica af is en dan kunnen ze weer samen de nacht doorbrengen.

Speedy blijft vollop fluiten dus waarschijnlijk is het een hij;) ik verwacht het iig aangezien hij ook graag met zijn kop op voorwerpen trommelt. Of zijn er toch dames die dit ook doen?! Maar ik ga er vanuit dat het een mannetje is ondanks dat ik verder geen macho gedrag terug zie.
Speedy begint ook eindelijk uit zichzelf bij ons te landen. Hij vind het ook heerlijk om gekroeld te worden!

Wel ben ik nog even bang geweest dat Spickey Speedy had aangestoken omdat deze ook begon te niezen, maar wat bleek? Hij had een veertje in de neus en komt ook in de rui.

Oh ja, Spickey krijgt mooi donker grijzen veren op zijn rug geen stipjes dus verwacht dat het echt een kereltje is! Begint iig goed op te schieten. Heb wat nieuwe foto's gemaakt. Die ik vanavond hier wel plaats!

Dobske

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, Vakantie, ziek en druk met verbouwen. Maar bij deze,

Speedy is al goed gewend word ook met de dag tammer alleen is hij nog steeds lekker rustig. Ik ben erachter dat Speedy een streepje in zijn nek heeft dat wss inhoud dat hij (een) bonte ouder(s) heeft. Dus ben benieuwd wanneer hij kleur verwisseld. Is nog niet zo in de rui, maar ben er van overtuigd dat het een kereltje is.

Spickey is op de helft van zijn rui. Weer helemaal de oude en begint vollop donker en gelere kop te krijgen.

Ik merk dat Speedy veel beter is in het overnemen van melodiën dan spickey maar Spickey leert er weer van. Zo fluiten ze samen soms alle twee tegelijk 10 minuten lang hetzelfde. Net alsof ze een volgorde van liedjes fluiten hebben ingestudeerd.

Zal deze week een aantal foto's plaatsen.