16 april 2024, 08:27:34

Valkje wil steeds pap

Gestart door 19visje86, 12 augustus 2010, 16:55:38

« vorige - volgende »

19visje86

12 augustus 2010, 16:55:38 Last Edit: 12 augustus 2010, 16:57:10 by 19visje86
Ik heb nu bijna 2 weken een jong valkparkietje. Het is mijn eerste valkparkietje.
Hij was nog niet helemaal zelfstandig, maar at wel al zaadjes volgens de mevrouw waar hij vanaf komt. Hij kreeg daar 3 keer per dag pap en dat heb ik aangehouden. Hij was toen 7 weken, dus hij is nu bijna 9 weken.
Sinds hij bij mij zit, heb ik hem nog geen zaadjes zien eten. Als hij bij mij zit, dan wil hij trosgierst eten, maar daar stopt hij ook al snel mee.
Hij blijft maar schreeuwen om pap. Als hij zo'n honger heeft dan probeer ik hem zaadjes/trosgierst te geven. Hij is daar gewoon te onrustig voor. Hij pakt soms wel een zaadje, maar dat schiet weer weg tussen zijn snaveltje. Trosgierst probeert hij ook, maar daar stopt hij ook weer net zo snel mee. Het lijkt net of hij daar te onrustig voor is door de honger.
Hij krijgt nu dus nog steeds 3 keer per dag pap en weegt voor de pap zo'n 95 gram.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hij schreeuwt enorm hard tegen de tijd dat het tijd is voor pap.
Alvast bedankt!

Rianne

1 voeding minder geven! 's Ochtends geef je dan pas om een uur of 11 pap en 's avonds voor het slapen gaan. Als je valkje nooit echt honger heeft, zal hij ook niet z'n best doen om zelf te gaan eten. 95 gram is een mooi gewicht, blijf m elke dag wegen en als hij onder de 90 gram komt, kun je altijd weer met 3 voedingen verder en later weer proberen.
Het schreeuwen om pap moet je maar even laten gaan, het is ook je valkje's manier om jou zover te krijgen dat je hem gaat voeren en als je dat blijft doen, kan het nog wel even duren voordat hij zelfstandig is!

19visje86

Vandaag ben ik gestart met 2 keer pap. Ze heeft vanochtend rond 11 uur gehad en dan krijgt ze dat vanavond weer rond 23 uur.
Ben benieuwd hoe dit gaat. Ze is nog rustig...
Heb Polleke nog geen zaadjes zien eten.
Ik hou jullie op de hoogte!

19visje86

Inmiddels zijn we een week verder.
Polleke eet af en toe zaadjes, maar heeft wel weer 3 keer per dag pap omdat ze onder de 90 gram kwam.
Ik merk ook dat ze steeds meer kracht krijgt in haar snaveltje (als ze mijn vinger pakt), waardoor het pellen van de zaadjes ook beter gaat.
Ik vraag me af of ze wel 7 weken was toen ik haar bij die mevrouw gehaald heb, want ze had er zoveel door elkaar zitten... Ze zou nu dan zo'n 10 weken moeten zijn.
Ben echt blij dat ze al wat zaadjes eet, zodat ik de pap ook langzaam af kan bouwen...

19visje86

Hier weer even een update en meteen een vraagje:

Polleke eet inmiddels 2 keer per dag pap. Voor ze pap krijgt, weegt ze zo'n 105 gram.

Ik wil nu terug gaan naar 1 keer per dag, maar ik vraag me af welke voeding ik het beste weg kan laten.
Inmiddels ben ik maandag weer aan het werk, na 7 weken vakantie (onderwijs...) en nu is Polleke overdag alleen.
Als ik thuis kom, zit ze niet meteen te krijsen voor eten. Zodra ze mij in de keuken bezig ziet, begint ze.
Ik zie haar af en toe zaadjes eten, maar ik zie haar kropje nooit vol zitten met zaadjes.
Ze krijgt nu om 7 uur in de ochtend pap en 's avonds rond 19 uur. Ik heb het eivoer al uit haar papje gelaten, omdat ze het eerst niet lustte zonder eivoer. Ze blijft de pap toch nog steeds goed eten zonder eivoer.
Volgende week moet ze bij mijn ouders gaan logeren omdat ik 5 dagen weg ben op schoolreisje. Mijn moeder kan haar gelukkig ook pap geven (vind Polleke allemaal prima, als er maar pap is....)
Wat is jullie advies?

*Yvon

Hoi hoi

Je zou ze 's morgens de helft kunnen geven van wat je normaal geeft.
's Avonds wegen en dan als het nodig is een papje.  ;)

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

19visje86

Vanochtend heb ik Polleke een half papje gegeven.
Ze was het er niet mee eens dat ze niet meer kreeg, maar ik het haar daarna in haar kooi gezet.
Hopelijk eet ze vandaag overdag zaadjes als ik niet thuis ben.
Ze woog vanochtend 102 gram voor de pap.
Hoe kan ik aan haar gewicht zien of ze vanavond nog een beetje pap moet hebben?
Alvast bedankt!

bobbie

Ze moet zich op gewicht eten, oftewel mag 's avonds niet echt afgevallen zijn. Een grammetje maakt niet zoveel uit, maar geen 10 gram.

Als je twijfelt aan haar kunde om de zaadjes te pellen, zou je grasparkietenzaad kunnen geven, dat gaat allemaal wat makkelijker. Als ze dat goed kan, kan je weer overgaan op zaad voor grote parkieten.
Ook kan je een stukje bruin brood bij haar neerleggen, wat eivoer, een stukje trosgierst.

Het klinkt misschien raar, maar je zou zelf ook kunnen doen alsof je de zaadjes eet. Zo heb ik al menigeen opvangvalkparkiet heel snel op de pellets gekregen. ;)

groetjes, Nel :)

19visje86

Polleke kan wel zaadjes pellen, want ik zie haar dat regelmatig doen en ik vind ook opengebroken schilletjes van de zaadjes op de grond.
Als ik iets ga eten, dan gaat Polleke bijna ook altijd zelf zaadjes eten. Echt schattig om te zien.
Alleen eet ze er zo weinig van, dan het niet genoeg is voor haar.
Het is natuurlijk ook erg makkelijk als er steeds pap binnen blijft komen.
Ik ga zo zelf eten en ik hoop dat Polleke ook aan het eten gaat. Ik zal haar voor haar papje nog wegen.
Jullie horen van me.

19visje86

Polleke woog daar straks voor de pap nog maar 99 gram. Ze is dus wel erg veel vandaag afgevallen. Ze was ook uitgehongerd. Ga morgen dus maar weer 2 gewone voedingen geven.
Ik heb gedaan alsof ik zaadjes at, maar ze had er niet veel intresse in.
Zou het nog kunnen liggen aan het merk zaadjes? Polleke krijgt nu zaadjes van Prestige Australische Parkieten Loro Parque Mix. Daarvoor had ze valkparkietzaad van het huismerk van de boerenbond (ook geen succes). De zonnebloempitten zijn erg geliefd bij Polleke en deze kan ze ook pellen, dus ze moet het wel kunnen....
Wat denken jullie?

19visje86

Hier weer een update over Polleke:
Polleke is inmiddels zo'n 14 weken, maar krijgt nog steeds 2 keer per dag pap.
Vandaag heb ik haar 1 papje gegeven (zojuist rond 17.30 uur en vanochtend dus niets) en ze was heel erg uitgehongerd. Ze was ook zo'n 5 gram afgevallen.
Ze viel bijna in het bakje van de pap omdat het haar niet snel genoeg ging. Ze eet dan zo'n 20 gram pap (hoeveel ml dit is, weet ik niet).
Ze pikt wel een beetje aan de zaadjes, maar er echt van eten doet ze niet.
Wat kan ik doen, want ik weet het ondertussen echt niet meer.

hilde

25 september 2010, 19:31:32 #11 Last Edit: 25 september 2010, 22:39:34 by hilde
een sugestie je kan misschien 1ml pap geven en de andere pap op en bordje met parkieteneten mengen en met spuitje opnemen gelijk je met een lepeltje zou doen wat op de punt van het spuitje natuurlijk niet opzuigen of hoe je de pap ook in het spuitje doet .?

♪ Marlies

Je zou ook nog kunnen proberen om wat droog pappoeder over de zaadjes te strooien. De smaak van de pap bevalt blijkbaar goed, misschien dat hij daardoor wel zaadjes gaat eten.

Een collega van m'n man heeft zo z'n grijze roodstaar aan de pellets gekregen.

Succes !!

19visje86

Hier weer even een update:
Aan het begin van de week ben ik brokjes gaan halen van het zelfde merk als de pap. Dit op advies van de vogelarts.
Woensdagochtend had Polleke een erg volle krop, terwijl ze zo'n 12 uur daarvoor gegeten had. Ik had haar op schoot en ineens spuugt ze haar kropinhoud eruit.
Ik ben met haar naar de dierenarts gegaan en daar is ze opgenomen. De dierenarts heeft haar een glucoseoplossing gegeven. Polleke is daar een nachtje moeten blijven. Volgens de dierenarts had ze veel te veel gegeten en zat er pap in haar krop die ingedikt was.
Sinds ze weer thuis is (sinds donderdagavond) eet ze volop brokjes en blijft goed op gewicht. Ze schreeuwt ook niet meer om pap.
Vanochtend heeft ze wel nog overgegeven. (Hing tegen de tralies aan en tegen mijn muur) Ik denk dat ze te gulzig brokjes heeft gegeten en dat haar kropje dat nog niet aan kon.
Heb haar net nog een beetje pap gegeven zodat ze toch wat in haar kropje heeft zitten.
Ze zit nu nog steeds brokjes te eten.
Wordt vervolgd....

Manouk

ik denk dat als ze zo pellets eet als jij beschrijft, zou ik helemaal geen pap meer geven...

je moet dan wel goed het gewicht in de gaten houden, maar ik denk dat ze oud genoeg is en als ze al zoveel pellets eet je haar misschien weer gaat overvoeden...

als ik niet juist ben word ik wel verbeterd..

groetjes
Manouk