6 mei 2025, 16:14:53

Hoeveel mag een valkparkiet eten?

Gestart door M3kker, 12 augustus 2010, 09:55:21

« vorige - volgende »

M3kker

Hoi allemaal,

Ik heb sinds vorige week een Valkparkiet die met de hand is grootgebracht door mijn buurman, Hij is nu 8 weken ( hij ging laat van de pap) en hij eet nu goed zaadjes, alleen als wij het eten geven of in de hand of in zijn bakje, hij blijft eten! hij stopt gewoon niet en zodra we onze hand / bakje weghalen gaat hij bedelen. ( hij zat laatst makkelijke 20 minuten te eten)

Nou is mijn vraag, Hoeveel mag een Valkparkiet eten?

En wat denk ik belangrijker is, als ik overdag werk en hij zit in zijn hok, eet hij zichzelf niet kapot?

En als er regels zijn qua hoeveelheden zou ik die graag horen!.

Alvast bedankt mensen!
Groetjes M3kker, Yoshi - Aga en Nano - Valk

Caroline

12 augustus 2010, 11:30:42 #1 Last Edit: 12 augustus 2010, 11:35:36 by Caroline
Allereerst gefeliciteert met je nieuwe valkje.  :D

Een valkje wat met 7 weken - je hebt het al een week en is nu 8 weken - van de pap af is, is niet laat van de pap maar juist super snel!!  :o

Het blijven bedelen kan hij nog weken tegen je doen, ook als hij geen honger heeft, dit is instinctief en zou het ook tegen zijn ouders doen, nu hij met pap groot is gebracht ziet het de mens als ouders.  ;)

Een valkje zal zich echt niet dood eten als jij naar je werk bent.  :)

De hoeveelheid die een volwassen valkje per dag nodig heeft  buiten wat extraatjes om is een flinke eetlepel zaad, een goed zaadmengsel voor valkparkieten of grote parkietachtige.

Maar .... jouw valkje is nog jong ....

Ik zou zijn bakje gewoon lekker vol doen en hem onbeperkt laten eten.  :D

De reden waarom - het lijkt - dat jouw valkje en alle andere jonge valkjes de hele dag zitten te eten is omdat ze nog niet zo goed zaadjes kunnen pellen, dus ze doen veel langer over het pellen van de zaadjes voor ze iets kunnen eten. En om toch voldoende naar binnen te krijgen zitten ze inderdaad vaak de hele dag zaadjes te pellen. Vaak laat ze er zelf eentje vallen of wegschieten, ze zijn er nog erg onhandig in.  ;D

Je zult zien dat naar mate je valkje ouder wordt het steeds beter gaat  en hij minder vaak en lang op de voerbak zit.  :)

Let wel op!!!!

Valkjes die net zelfstandig zijn zitten soms ook uren op de bak maar krijgen nog niet voldoende zaadjes gepeld en naar binnen daarom is het erg belangrijk dat je je valkje dagelijk weegt op een digitale keukenweegschaal. Dan kun je zien of hij daadwerkelijk goed kan eten, hij mag namelijk niet afvallen, dan moet hij weer pap krijgen.

Heel veel succes en plezier met jet valkje.

Groetjes van Caroline

PS. kom je nog een keer vertellen over je valkje??
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Jel

Zoals Carolien al zecht te veel eten doen ze niet.
En dat hij nog jong en nog moet leren eten zelf is ook zo.

Ik zou je valkje elke dag wegen en dan kijken hoeveel hij weegt hier op de site kun je vast wel ergens iets vinden van wat ongeveer het gewicht hoort te zijn van een valkje van jou leeftijd dit kan echt altijd verschillen sommige valkjes vallen kleiner uit dan de andere en sommige zijn weer groter;)
succes er mee en veel plezier van je valkje

Groetjes Jel
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

M3kker

Jongens, heel erg bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zijn bakje vol gezet en hij eet nu idd zo een minuutje of 20 maar hij stopt er vanzelf mee, en hij wil dan ook geen trosgierst ofzo, dus ik neem aan dat hij vol zit.
Ik zal ook zo snel mogelijk een weegschaaltje kopen en kijken of hij aankomt.

Voor de rest blijf ik graag op het forum hangen, tis me eerste valkparkiet en ik heb nog veel te leren  ;D

nogmaals, bedankt voor de snelle antwoorden.

Maszjol!