19 mei 2024, 04:53:25

Valkparkiet heeft ruzie gehad en nu pijn

Gestart door Lentemorgen, 5 augustus 2010, 12:23:58

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Ik weet niet zeker of het spoed is, maar ik maak me toch wel zorgen.

Mijn driejarige Saffier heeft vanmorgen ruzie gemaakt met zijn kooigenoot en zit nu op 1 poot. Er zitten geen wondjes aan en het is volgens mij ook niet gebroken (gezien ie hem wel gebruikt om in de tralies te klimmen), maar het pootje is wel warm en hij gebruikt hem ook liever niet. Hij zit nu rustig op zijn stokje en ontlast hem.

Wat is wijsheid? Ik ben zelf iemand die voor ieder klein dingetje het liefst naar de dierenarts zou rennen, maar daar bezorg ik hem ook stress mee en ik vermoed dat een dierenarts nu ook niet zoveel kan uitrichten.

Is het verstandig om het even af te wachten?
Overigens maak ik me ook zorgen om zijn gedrag naar andere vogels toe. De ruzie was dit keer niet zijn schuld, maar hij is verder wel volkomen asociaal naar andere valkjes toe, en wil alleen maar bij mij zijn. Ik doe hem met een kooigenoot echt geen plezier, maar het andere valkje heeft er op deze manier natuurlijk ook niets aan  :-\

Rianne

Misschien is hij in zijn teentje gebeten, dat doen ze hier ook wel eens en dan met name in de broedperiode. Dit laat ik altijd even, vaak bloed het wel maar nooit heftig. Hier ga ik niet mee naar de DA, want de volgende dag gebeurd het toch wel weer.
Ik zou het even in de gaten houden, en omdat hij toch graag bij jou zit, zou ik vanavond nog even kijken of het warm is en of hij het wel of niet gebruikt. Dan kun je altijd nog beslissen om naar een DA te gaan voor het avondspreekuur :)

Lentemorgen

Bedankt voor je reactie, Rianne!
Hij heeft alleen helemaal geen wondje, maar hij zou idd best gebeten kunnen zijn. Ik wacht het nog even af. Hij zit zich nu te wassen dus hij voelt zich gelukkig niet zo heel beroerd.

Verder moet ik maar eens gaan overdenken wat handig is, want dit is nu al het vierde valkje waar het niet mee klikt. (Al loopt Lotus wel heel erg achter hem aan en gunt hem geen minuut rust, dus ik kan me wel voorstellen dat ie het even zat is  ::) )

Sanna

Het kan zijn dat hij tijdens het vechten z'n pootje wat geforceerd heeft. Gebroken denk ik ook niet, want dan kon hij er niet meer mee klimmen. Het warm zijn is te verklaren door het feit dat hij het pootje optrekt in zijn veren. Daar wordt het heel warm. Waarschijnlijk is die warmte ook wel goed voor het genezingsproces.

Hoe oud is Saffier? Als hij een maand of 9 ofzo is, kan hij wat vechtlustiger zijn omdat hij aan het puberen is. Is hij soms met pap grootgebracht dat hij zo aan mensen hangt? Pappen geeft vaak wel onnatuurlijker gedrag.

Groetjes, Sanna

Lentemorgen

Hoi Sanna, bedankt voor je reactie!

Saffier is 3 jaar en inderdaad een papvalkje. Dat is gekomen omdat hij door zijn ouders tot bloedens toe kaal werd geplukt. Ik heb hem van 5 weken oud tot 12 weken oud moeten voeren. Daardoor is ie nogal asociaal. Hij doet valkjes verder eigenlijk niets, maar hij wil verder ook niets te maken hebben met ze.
Het andere valkje dat bij hem zit is nu bijna 8 maanden oud en huppelt de hele dag achter hem aan, en dat begint Saffier volgens mij zat te worden. Wanneer hij niet op haar reageert, begint ze hem te bijten, en dat resulteerde vanmorgen dus in vechten.

Ik zit op dit moment sowieso met m'n handen in het haar. Dit is al het vierde valkje dat ik bij hem probeer te zetten, maar het klikt gewoon niet  :-\ en Saffier wil ik echt niet kwijt (en hij mij ook niet, ben laatst op vakantie geweest en toen had ie zulk heimwee dat hij ook niet meer at).

Dat het pootje warm kan zijn omdat ie hem optrekt vind ik een goeie! Daar had ik nog niet aan gedacht. Hij wil er inderdaad niet op staan.

Sanna

Mijn Belle (in mijn handtekening) had ook niks met vogels. Zij was geen papvalkje, maar ze had 3 jaar alleen bij mensen gewoond voordat ze bij me kwam. Ik heb er 1 keer een mannetje bijgezet dat haar achterna liep (werd ook erg agressief omdat ze niet op hem reageerde) en daar werd ze vreselijk gestresst van. Toen ze later met meerdere valkjes in een kooi zat, die geen aandacht aan haar schonken maar wel aan elkaar, ging het hardstikke goed. Misschien is dat voor jou een optie? Nog 1 valkje erbij voor dat valkje van 8 maanden zodat ze Saffier een beetje met rust laten? En misschien dan in het begin in aparte kooien, zodat die andere twee een band met elkaar krijgen. Als dat goed gelukt is kan denk ik de hele bups weer in dezelfde kooi.

Groetjes, Sanna

Lentemorgen

Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht. Ze zitten nu met z'n tweeen in een redelijke papegaaienkooi, maar voor 3 valkjes zal ik dan wel een grotere kooi nodig hebben. Dat vind ik niet erg (staat toch al in de planning), maar wil wel zeker weten of Saffier dat gaat accepteren  ;)

Ik heb een filmpje gemaakt voor de duidelijkheid!
Je ziet dat hij er last van heeft en zich zelfs bij het omdraaien al moet ondersteunen met zijn snavel (doet ie normaal niet). Hij houd hem ook omhoog maar trekt hem niet helemaal in zijn veren.
Je ziet ook dat hij boos wordt wanneer Lotus te dicht in de buurt komt (en dat doet ze dus ook de hele dag door  :-\ )

http://www.youtube.com/watch?v=lNI3oxyD4OQ

Paauwtje

Wij hebben dit met Snow gehad, het pootje had een kneuzing opgelopen.
Door de kneuzing kan het pootje warm worden.
Hier zal ze natuurlijk even last van hebben.
Bij Snow werd het pootje na een dag een beetje blauw later geel en nu is het al weer een paar jaar mooi roze..

Ik zou het even aankijken..

Groet,

Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

*Manon*

Hoi,

Jeetje wat vervelend dat hij geen vriendje wil en de anderen niet zo accepteerd  ;)
Ik denk dat hij al vind dat hij een vriendje heeft.... JIJ  ;D ;D

Het kan zoals de anderen al zeggen heel goed gekneusd zijn of iets dergelijks.

Wat je eventueel zou kunnen doen is gel van de VSM erop doen, deze gel heet vallen en stoten en werkt kalmerend.
Het is een homeopatische gel, maar dit mag alleen gebruikt worden indien er geen wondjes zijn.

Ik hoop dat het meevalt met het pootje van Saffier!

Groetjes Manon

Lentemorgen

Het pootje doet nog wel zeer, maar hij durft hem al ietsje meer te gebruiken  :) Ik wacht het nog even tot maandag af. Mocht het dan nog niet goed zijn, ga ik toch nadenken over een dierenarts.

Hij eet goed en heeft nog steeds veel praatjes, dus ik denk dat het wel goed komt.

Paauwtje

Wanneer je af en toe die praatjes vervelend vindt ben je vaak blij als ze na zoiets toch de praatjes nog hebben..

Succes
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Lentemorgen

7 augustus 2010, 21:29:06 #11 Last Edit: 7 augustus 2010, 21:30:47 by Lentemorgen
Haha, ja, maar Saffier praat letterlijk de oren van je hoofd af. Hij kan hele zinnen spreken  ;D
Hij loopt weer ietsje beter als gisteren, maar ben er nog steeds niet gerust op. Hij zit nu bij me en heeft er toch nog duidelijk veel last van  :-\ Ik maak me toch wel zorgen...

Sanna

Ja, een kneuzing duurt nou eenmaal een behoorlijke tijd om goed te genezen. Zolang het maar iedere keer ietsje beter gaat, gaat het goed. Als je er niet gerust op bent kan een belletje naar een vogelarts natuurlijk nooit kwaad.

Groetjes, Sanna