2 mei 2025, 14:29:00

Parkieten en jongen

Gestart door ReneLammers, 6 augustus 2010, 12:48:12

« vorige - volgende »

ReneLammers

Ik had een koppeltje parkieten. Twee weken geleden zijn de eerste jonge uitgevlogen en vorige week de laatste, totaal vijf stuks. Helaas lag gisterenmorgen de man van het koppeltje plotseling dood. Worden de jongen door de pop nu groot gebracht of moet ik er een oudere man bijzetten? De kans bestaat dat de oude pop opnieuw eitjes gaat leggen en nog een nieuw nest gaat maken, want zij waren regelmatig aan het paren. Kan de pop nu alleen een nestje uitbroeien en groot brengen?

*Manon*

Hallo,

Aangezien de jongen al bijna zelfstandig zijn denk ik dat het wel goed gaat...
Houdt haar wel goed in de gaten, want het is natuurlijk zwaar werken voor haar. vooral omdat de zij de jongen nu alleen moet leren eten!

Toch zijn de jongen wel al zo groot, dat ze al snel zelf zullen gaan eten, als ze dat al niet doen... je zou de jongen savonds en smorgens kunnen wegen en ik denk dat je ze haast al wel apart zou kunnen zetten van de moeder, want als de eersten 2 weken geleden al zijn uitgevlogen, moeten ze toch haast al wel zelfstandig kunnen eten.. Worden ze nog veel gevoerd door moeder?

Ik zou je adviseren om grasparkietenzaadjes overal in de kooi te hangen, daarnaast valkparkietenzaad, eivoer, trostierst, brood en gekookte macaroni en/of rijst.

Moeder gaat eten, de jongen kijken hoe ze het doet en zo nemen ze het over, ook zullen ze blijven bedelen, maar krijgen steeds minder van moeder te eten, omdat ook zij wil dat ze zelfstandig worden.

Mocht moeder nu drukker zijn met het nestje wat ze wil gaan maken, wordt het lastiger, want dan heb je kans dat ze niet meer naar haar jongen omkijkt... in dat geval moet je de jongen smorgens en savonds wegen, zodat je het duidelijk krijgt of ze aankomen!

Mocht de moeder nu eitjes gaan leggen, zou ik er neppers voor in de plaats leggen, om haar nu nog een nestje te laten beginnen vind ik teveel van het goede, het kost al veel energie om een nestje groot te brengen, als ze er nu ook nog eens eentje achteraan moet doen in haar eentje.... nee vind ik geen optie, want het gaat ten koste van je valkjesmoeder.

Succes!

Groetjes Manon

Peggel

heb je enig idee waardoor de man is overleden?

Caroline

Jeetje, wat balen dat je mannetje is overleden.

Sterkte met dit verlies.

In principe kan de pop nu de jongen nog wel alleen verder groot brengen maar mogelijk treurt ze ook om haar partner dus ik zou haar en de jongen goed in de gaten houden, zowieso om te kijken of zij niet ook ziek worden.

De pop nu alleen nog een nestje groot te laten brengen is geen goed idee.

Daarom zou ik, zoals Manon al adviseerde, mocht ze eitjes gaan leggen, deze omruilen voor nepeitjes.

Sowieso zou ik het blok weghalen.

Succes met je kleintjes.

Groetjes van Caroline

PS. hou je ons op de hoogte hoe het met ze gaat.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

ReneLammers

hallo caroline

Het gaat goed. de oudste eten al goed mee, zet deze over enkele dagen apart met twee tegelijk,dan heeft moeder het wat rustiger,heb er inmiddels wel een andere man bij gevonden (09) deze past zich prima aan wat ook wat af lijding geeft voor de pop

Groeten Rene

ReneLammers

hallo peggel.geen idee waar hij aan gestorven is.

rene

ReneLammers

hallo manon

Het gaat goed ,heb een andere man (09) gevonden en erbij gezet,over enkele dagen gaan de oudste 2 apart

Rene