hulp gezocht! voor het eerst een valkje in huis!

Gestart door m-a-r-i-e24, 5 augustus 2010, 16:52:22

« vorige - volgende »

m-a-r-i-e24

Hallo allemaal,

sinds afgelopen vrijdag hebben wij een valkparkietje in huis. Het is een vrouwtje en volgens Ranzijn Tuin en Dier ongeveer 5 maanden oud.(al wisten ze het niet zeker). De vogel is echter ontzettend bang voor ons en als je te dicht bij het hok komt blaast ze en spert ze haar bekje open. Ook lust ze geen trosgierst. Overdag krijst ze van half 10 's morgens tot kwart voor 4 's middags. Ik denk dat ze zich verveelt, maar omdat ze zo bang is en agressief durven wij onze handen ook niet in de kooi te doen.
Nu heeft ze wel verenmijt en wordt ze morgen voor behandeld. Zou het kunnen dat ze hierdoor zo agressief is? ook zit ze vaak lange tijd op de voerbak en als we de hand in het hok doen laat ze zich naar beneden vallen (ze is gekortwiekt)

Verder eet en drinkt ze wel goed!

Kan iemand zeggen of dit normaal is en of we moeten blijven proberen?

p.s. ze heeft wel een ring, maar geen gesloten om haar pootje. Ik ben bang dat die haar verwond, is het verstandig om die weg te laten halen? en zou dat kunnen betekenen dat de parkiet van iemand thuis is geweest en misschien een trauma heeft?

Kaatje

Hallo Marie,

Ik denk dat je met heel erg veel geduld, dit valkje best nog wel tam kan krijgen, maar uit je verhaal is het haast wel duidelijk dat dit valkje erg bang en of getraumatiseerd is.

Het zou heel erg goed kunnen dat dit een valkje is, wat men heeft terug gebracht, tenminste .... hier zou ik niet van opkijken. Dit zijn erg droevige dingen en helaas lezen wij deze dingen met regelmaat hier.

Het feit dat dit valkje gewiekt is, is vaak ook zo'n bekend teken. Hierdoor kan de eigenaar ( in dit geval Ranzijn Tuin en Dier ) de vogel nog een beetje fatsoenlijk pakken zonder dat dit valkje de 'benen' neemt.

Ga, rustig naast de kooi zitten en blijf rustig tegen dit valkje praten, probeer haar vertrouwen te winnen. Doe dit elke dag en het liefst op zo een beetje dezelfde tijdstippen. Negeer haar negatieve gedrag,  ( het schreeuwen ) hoe gek je er ook van wordt.

Hoe rustiger jij blijft, hoe rustiger dit valkje op een gegeven moment zal worden, dit gaat wel veel tijd en energie kosten, maar voor het valkje en voor jullie is dit absoluut de moeite waard, je geeft haar een normaal leven terug.

Ik wens je heel erg veel succes en ik neem me petje voor je af!

Als je denkt dat dit ringetje haar verwond kan je het laten verwijderen door een dierenarts, of zoals wij het hier zeggen een VA.  ( vogelarts ) Wie gaat haar morgen behandelen tegen verdermijt als ik vragen mag !?

Groetjes, Karin

m-a-r-i-e24

Hoi Karin,

bedankt voor je reactie! In ranzijn zit een dierenarts. daar ga ik met haar naar toe, omdat er nog 'garantie' op de vogel zit en ze met vedermijt daarvandaan gekomen is. Wel laat ik haar in haar kooi zitten en ga met kooi en al naar de dierenarts. Ik krijg haar er niet uit en wil niet dat ze nog banger van me wordt. Wel denk ik dat ze dan misschien bang wordt in haar eigen omgeving ( de kooi dus ) dus dat is ook niet echt handig maar weet even geen betere oplossing... :(
Had nu druppels tegen vedermijt meegekregen van 'Beaphar' anti parasiet 10 voor vogels van 20-50 gram.. nou is dit volgensmij al verkeerd want volgensmij zijn valkparkieten rond de 90 gram...
ook zeiden ze dat de vedermijt geen kwaad kon, nou heb ik op internet gelezen over de veren en dat ze niet meer terug groeien dus vind het nu al een slechte zaak...

groetjes, Marie

Kaatje

Hoi Marie,

Ik vind dat je het heel erg goed doet met je valkje  :D

Persoonlijk denk ik niet dat je valkje bang zal worden van haar eigen omgeving, het enige van wie ze bang zal worden is degene die haar gaat behandelen, dus wees eigenlijk maar blij dat je dit niet zelf hoeft te doen.

Vedermijt kan wel degelijk kwaad, ook in de zin dat het helemaal niet fijn is voor je valkje want het jeukt en daarom zal ze best wel met haar pootje krabben. Als je hier niks aan zou doen omdat je het niet zou weten dan kan je valkje er uiteindelijk kale plekken door krijgen en bestaat de kans dat de veren niet meer terug groeien,

Dit is inderdaad een slechte zaak. Fijn om te lezen dat dit valkje bij jou terecht is gekomen en ik heb er wel vertrouwen in dat uiteindelijk alles goed komt met haar. Laat haar na het bezoekje aan de dierenarts maar weer even bekomen, maar blijf gewoon naast de kooi heel rustig met haar praten zodat ze je stem gaat herkennen. Dit zal ze zeker fijn vinden.

Succes morgen!

Groetjes, Karin

Sanna

Citaat van: m-a-r-i-e24 op  5 augustus 2010, 16:52:22
p.s. ze heeft wel een ring, maar geen gesloten om haar pootje. Ik ben bang dat die haar verwond, is het verstandig om die weg te laten halen?


Hoi Marie,

Ik denk dat dit een knijpringetje is en geen vaste voetring. Kwekers gebruiken het wel om de jongen in het nest uit elkaar te kunnen houden. Dit ringetje moet bij verkoop verwijderd worden, want het kan het pootje wel degelijk verwonden. Maar dat kan de dierenarts wel doen waar je morgen heen gaan. Dierenartsen met verstand van vogels hebben daar een speciaal tangetje voor. Ik hoop tenminste dat de dierenarts van Ranzijn verstand van vogels heeft.....

Heel goed hoor. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen! Zij moeten een gezond valkje afleveren. Als je het oordeel van die dierenarts niet vertrouwt kun je anders ook een van deze vogelartsen bellen voor advies:

http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Voor zover het door de telefoon natuurlijk mogelijk is zijn zij altijd wel bereid een gratis advies te geven. Ik kan uit persoonlijke ervaring de vogelarts uit Driebergen en de Universiteit van Utrecht aanbevelen.

Kun je morgen niet eens vragen of je valkje al van iemand anders geweest is? Is natuurlijk geen garantie dat je een eerlijk antwoord krijgt...

Succes morgen!

Groetjes, Sanna

Kaatje

Hoi Marie,

Ik kom je nog even succes wensen voor vandaag als je met je valkje naar Ranzijn Tuin en Dier gaat.

Groetjes, Karin

Immie

Goedemiddag,

Mischien een hele domme vraag...
WIj hebben dus sinds anderhalve week een valk van nu plus/minus 14 weken oud ook aangeschaft bij Ranzijn.

Het gaat gelukkig goed met Mickey maar ik vraag me af hoe herken je verenmijt en hoe komen ze eraan?

En Marie:...super dat je er zo goed mee omgaat om ipv vele mensen een diertje meteen weer retour te doen of nog erger te dumpen!!

Gr Immie
Immie

*Manon*

6 augustus 2010, 14:15:29 #7 Last Edit: 6 augustus 2010, 14:21:38 by *Manon*
Hoi hoi,

Vedermijt zijn heel kleine langwerpige bruin/zwarte diertjes van 0,4 mm die op de veren kruipen..
Ze bijten de veren aan en daardoor krijgt het verenpakje een heel rommelig gezicht, omdat er hele stukken veer verdwijnen.

Je vogels moet je hiervoor behandelen en de kooien / volieres ontsmetten met dettol of hamamid of een ander goedje!
Het is een hele klus.
De vedermijt ontstaat door vocht en warmte... je moet je het zo voorstellen als je houtkrullen in je kooi hebt, je besproeit je valkjes en de krullen worden nat... als je dit keer op keer doen en de kooi of  voliere niet geregeld schoonmaakt en alle houtkrullen ververst, onstaat er een stof die op de vogels terecht komen en op de ene of andere manier ontstaan er dus van alles wat je niet graag op je vogel wilt aantreffen.

Groetjes Manon




Immie

Hoi Manon,

Thanks voor je reactie.
Ik heb Beukensnippers in de kooi.
Kan het daarbij ook ontstaan?

Ik maak de kooi nu 1x per week helemaal schoon? Is dat afdoende? Of moet het vaker?

Gr Immie
Immie

m-a-r-i-e24

hey,

bedankt voor de reacties. Afgelopen vrijdag dus bij de dierenarts geweest en de behandeling is goed verlopen. Wel had de dierenarts moeite om hem te pakken te krijgen en hij krijste er dan ook lustig op los. Thuis aangekomen dacht ik dat het een drama zou worden met een overstuurde vogel, maar gelukkig deed ie net alsof er niets veranderd was. Laatst at ie zelfs wat trosgierst, wat ik door de tralies gaf en ook de kooi schoonmaken vond ie erg interessant. (niet wegvliegen etc.)

Helaas blaast ie nog wel steeds en gilt ie van half 10 's morgens elke tien seconden tot 5 uur 's middags... Denk dat het een soort enthousiastme gefluit is.

Helaas mag ik nog steeds niet met mn hand in zn buurt komen, wat ik erg jammer vind. Maar hoop dat mijn geduld beloond wordt..