23 april 2024, 19:46:47

9/10 weken en nog niet zelf eten

Gestart door Sjors, 8 augustus 2010, 16:22:14

« vorige - volgende »

Sjors

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag aan jullie, mijn valkje is nu 9/10 weken oud. Ik geef hem nu 2x per dag pap, zo'n 12 cc per keer. Vorige week proberen af te bouwen naar 1x per week maar toen viel hij af en ik heb hem nog niet zelfstandig zien eten. Wel af en toe met zaadjes spelen tussen zijn snavel en een beetje pikken van trostgierst maar verder niet. Hij weegt nu 's ochtends en 's avonds voor zijn pap 80 gr. Op het randje dus. Toen ik vorige week wilde afbouwen naar 1x per dag viel hij af naar 75 gr, dus vandaar dat ik hem weer op 2x per dag gezet heb. Een valkje van 9/10 weken moet toch onderhand zelf gaan leren eten? En tot hoeveel mag hij afvallen als ik nu weer ga proberen af te bouwen naar 1x per dag? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes Sjors

Paauwtje

Hoi Sjors,

Ik weet dat veel mensen zaad voor grasparkieten gebruiken bij het zelfstandig maken van een hand gevoed valkje.
Zeker omdat hij of zij al wel wat eet van het trosgierst.
Dit zaad is iets fijner wanneer het valkje met dit zaad goed op gewicht blijft zou je dit langzaam aan kunnen vermengen met het gewone zaad..

Over het afvallen.. Ik hoop dat iemand anders je hier mee kan helpen.

Groet,

Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Sjors

Hoi Erik,

ik geef hem inderdaad al parkietenzaad, maar hij rolt alleen de zaadjes tussen zijn snavel. Vandaag de eerste dag dat ik hem 1x per dag eten geef. Ben benieuwd naar zijn gewicht deze dagen.
Bedankt voor je reactie!

Groet Sjors

Caroline

Hoe laat geef je hem te eten??

Ik geef ze als ze 2 x per dag krijgen 's morgens rond 11 uur,  11.30 uur. En 's avonds rond 22.00 uur.

Op die manier krijgen ze eerst even flink honger en gaan ze op zoek naar eten.

Als jij 's morgens de eerste keer al rond 7 of 8 uur geeft heeft ie voorlopig geen honger.  ;) En iemand die een honger heeft gaat niet eten.

ALs ze overstappen op 1 x per dag, geef ik alleen die maaltijd van 22.00 uur. Dan kunnen ze de hele dag oefenen en zaadjes pellen en gaat het nog niet zo goed, en vallen ze een beetje af, hoeven ze niet met een leeg maagje te gaan eten.

DUs vergeet nooit, een valkje wat geen honger heeft gaat niet zelf eten. Eerst honger laten lijden. Klinkt hard, maar zo doen de ouders het ook. DIe laten hun jongen net zo makkelijk 10 gram afvallen.  ;)

Succes!!

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Sjors

Bedankt voor je reactie caroline! Ik gaf mijn valkje ook meestal rond 10.00 's morgens eten, en 's avonds rond 20.30. Vandaag heb ik hem 's morgens geen eten gegeven. Krijsen dat hij deed vanmorgen!! maar ik heb hem niets gegeven en hem op het aanrecht gezet met wat parkietenzaad en wat brood enzo. Hij heeft daarvan wat zitten plukken, en was toen wel stil. Vanavond woog hij voor zijn pap 81 gr. Ik denk dat hij vandaag toch wel wat binnen heeft gekregen van zaadjes of brood. Normaal bij 2x daags pappen woog hij ook altijd voor het pappen rond de 80 gr. Waar ik me wel zorgen om maak is het drinken. Ik heb hem vanmorgen met het spuitje wel een klein beetje water gegeven, ben zo bang dat hij uitdroogt! Ik zie hem ook nooit drinken nl.
Dus in principe kan het geen kwaad als hij 10 gr zou afvallen? Ik vind hem dan zo ontzettend weinig wegen, dan zou hij nog maar 70 gr wegen! J hebt wel gelijk dat je hard moet zijn, uiteindelijk zal hij toch moeten gaan eten.
Nogmaals bedankt voor je reacti!
groet Sjors


Paauwtje

Hoi Sjors,

Een valkje drinkt doorgaans niet zo veel misschien dat je het daarom net gemist hebt. Zou dat kunnen?

Groet,

Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Sjors

Hoi!

Gisteren was mijn valkje afgevallen, maar wat zie ik nu tot mijn verbazing? Ik haal hem eruit, zet hem op het aanrecht met voer, en hij blijft maar eten!! Geweldig. Weten jullie wanneer ik helemaal kan gaan stoppen met de pap?

Groet Sjors

*Yvon

Hoi hoi

Je kan stoppen met pappen als het op 1 dag eits van 5 tot meer grammen aankomt.
Dus 's morgens even op de weegschaal en dan 's avonds wanneer je pap zou willen gaan geven ook weer wegen.  :)
Is het tussen 5 tot 10 gram aangekomen kan je stoppen.
Daarna nog wel de aankomende dagen 's morgens en 's avonds even wegen.
Dan heb je meer zekerheid dat het genoeg zelf eet.  :D

Groetjessssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >