28 maart 2024, 23:25:03

Doek over kooi

Gestart door Immie, 8 augustus 2010, 00:21:17

« vorige - volgende »

Immie

Goedemorgen allemaal,

Ik wil graag jullie mening weten over een doek over de kooi s'avonds en s'nachts.

Mijn man en ik verschillen van mening daarover!

Wat vinden jullie?

Gr Immie
Immie

Kimm

hoi,

ik doe het nooit, aangezien het s'nachts donker is en de valkjes sávonds ook rustig zijn.

waarom willen jullie het ( jij of je man)?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Paauwtje

Hallo,

Dit is een beetje een oud gebruik toch word het nog wel gedaan.
Het is echter wel af te raden omdat het veel stres met zich mee brengt..
Wanneer de vogels onder een doek zitten kunnen ze niet zien wat er om hun heen gebeurd.
Ze horen het wel maar zien het dus niet dit kan erg bedreigend zijn..

Wanneer dit van jongs af aan gebeurd zou het nog wel kunnen misschien, maar ik zou het persoonlijk niet doen..

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groet,

Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Immie

8 augustus 2010, 11:21:12 #3 Last Edit: 8 augustus 2010, 11:46:34 by Immie
Hallo Kimm en Erik,


Dank voor jullie reacties.
Ik ben zelf ook van mening dat het niet nodig is...Mickey is s'avonds ook rustig.
En kan dan ook idd niet zien wat er om hem heen gebeurt.
En ik vind het zielig...ben ik een vrouw voor denk ik!  ::)

Mijn man daarin tegen zegt dat het beter is voor de rust.

Gr Imelda
Immie

Gerda

Toen ik mijn valkjes net had (tien jaar geleden), had ik een doek over de helft van de kooi. Ze gingen dan elke keer in het donkerste hoekje onder de doek zitten, dat vonden ze prettig. Dus nu gaat 's avonds de doek over het grootste gedeelte van de kooi.

Ik moet wel zeggen dat mijn valkjes en grasjes de hele dag vrij rondvliegen en alleen in de kooi gaan om te slapen. Maar dan willen ze wel graag onder de doek. Aan de open kant van de kooi (zijkant) heb ik een nachtlampje. Dus licht genoeg in geval van paniek. En ook 's ochtends niet met het eerste licht geroep en gefluit  ;D ;D

Gerda

Paula

Mijn ervaring met Chicco is dat voor de rust de kooi niet afgedekt hoeft te worden. Integendeel zelfs.
Overdag slaapt Chicco regelmatig (ff dutje doen  :) ). Hij zit dan geheel ontspannen met zijn kop in de veren. De kooi staat voor het raam, dus volop licht.
Echter, 's avonds als het donker wordt, zit Chicco meestal te slapen met zijn kop vooruit. Van buiten uit komt het licht van een straatlamp door de ruit, dus er is wel wat licht.
Maar blijkbaar voelt hij zich met meer licht beter op zijn gemak.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Gwen

Ik heb ook sinds 3 dagen een valkparkiet gekocht, hij is al heel erg tam en super lief!
Ik ben zelf een student en zit dus op kamers, vandaag moest ik werken en ik kwam dus ook laat terug.. ik vind het dan vervelend om hem wakker te maken aangezien die nog jong is en zijn slaap ook nodig heeft.. als ik thuiskom wil ik wel graag nog even achter de computer of tv kijken of iets.. dus was kan ik het beste doen, een deken over zijn kooi zodat die geen last heeft van het licht en niet zo op mij zit te letten, of het gewoon open laten??

toen ik net thuiskwam volgde hij me wel in de kooi en gaf af en toe een fluitje dus ik dacht dat hij er uit wilde, ik had hem er even uitgehaald maar  merkte wel dat die een beetje sacherijnig was dus heb hem maar weer terug gezet.. heb het wel zo donker mogelijk in mijn kamer gemaakt, maar ik ben toch bang dat ik hem van zijn slaap hou! weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen, ik wil namelijk wel het beste voor hem!

Sorella

Ik zou een klein lampje aandoen en dan gewoon tv kijken of computeren. In slaap vallen doet hij toch wel weer :)

coolsille2

op vakantie moet ik het ook doen want dan komt er licht in het huisje levert mij geen problemen op anders is ie daar tegen 6 uur smorgens :P

Jeanine

ik doe iedere avond een doek over de kooi.
en savonds laat voor het slapen doe ik hem eraf want dan is het toch weer donker. de reden dat ik die doek erover doe is om het daglicht te verkorten om te proberen te voorkomen dat ze eitjes legt.

Cherro

Hier gaat er alleen een doek om de kooi als ze ontzettend gillen en dat doen ze zodra ze mij zien weglopen.
Als ik thuis ben dan valt het mee, maar als ik op visite ga en man en zoonlief blijven samen thuis, dan gaat de doek er om ;)

Voor het slapen gaan vind ik het hier niet nodig. Ze zijn tot nu toe gewoon stil wanneer wij nog boven zijn s'ochtends.

Ik merk hier dat de vogels s'avonds met schemerlicht en de tv aan gewoon op de bovenste stok gaan zitten en heerlijk slapen.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Jeroenw

Doek om de kooi schaat niet
Als het valkje er vanaf het beging  al aan gewend is
Dan vinden ze dat fijn

Doei je het niet dan is dat ook goed.
Als ze willen slapen dan gaan ze toch wel  slapen



SJ.

Ik doe het ook wel eens maar dan voornamelijk als ie onophoudelijk aan het schreeuwen/krijsen is
https://geenhippie.wordpress.com/ <-- informatie over washing only; je haren wassen met alleen water!

Sander vd

Die van mij krijgen altijd een doek over hun kooi heen. M'n papegaai ook, eigelijk krijgen ze het allemaal omdat we daar ooit in de winter mee begonnen zijn. 's nachts kan het wel eens koud worden in de kamer en daarom doen we die doek er overheen. Onze papegaai gaat zelfs soms zitten gillen als hij 's avonds geen doek krijgt bij het slapen gaan.

Dj-Branco

Een doek of laken over de kooi leggen is een oud methode van vroeger, ik doe dit nog steeds. Alhoewel ik geen pakieten heb maar een kraai kan ik je vertellen dat het degelijk helpt. Want als ik smorgens geen doek over de kooi heb, begint de kraai toch echt al om 06.00uur te kreisen hoor. word je niet vrolijk van. zins ik daar een doek over leg dioet die dit smorgens niet meer. het is niet zo zeer dat ze in de avond stil zou moeten zijn. want in de avond is het al donker. gaat meer om de ochtend als de zon op komt dat de vogel(s) dan al beginnen. Door de deken over de kooi te leggen simuleer je eigenlijk de donkerheid van de nacht, waardoor de vogel denkt dat het nog nacht is, terwijl de zon gewoon schijnt. dit voorkomt eigenlijk dat de vogels smorgens vroeg beginnen de fluiten of in mijn geval gaat kreisen. soort nacht simulatie voor de vogel. zolang het donker is zijn ze stil. Daarom doen mensen het.