8 mei 2025, 03:44:59

gewiekt

Gestart door kuifje10, 22 september 2010, 20:10:50

« vorige - volgende »

kuifje10

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe valkparkiet, schat van een beestje. Alleen is de vogel gewiekt, (balen) nu zijn mijn vragen:

Hoelang duurt het voordat de veren weer aangegroeid zijn?

Hoe kan ik zien of mijn vogel dusdanig gewiekt is, dat de veren weer aangroeien, want ik begreep dat er methodes zijn waarbij de vogel zijn leven lang gewiekt blijft, daar zou ik enorm van balen, een vogel hoort te vliegen.

Ik heb een tekeningetje gevonden, maar daarbij zitten de eerste 2 veren er nog aan, die zijn er bij onze vogel ook af.

Voor zover ik kan ontdekken zijn de eerste 6 of 7 veren eraf geknipt.

Onze valk vliegt wel, maar kleine stukken en laag bij de grond de aanrecht kan hij niet halen in hoogte, zijn kooi die een stukje van de grond staat, daar komt hij wel in alleen kunnen we niet ontdekken hoe hij/zij dat doet.

Verder doet hij alles klimmend, kan hij er niet bij dan tikt hij op mijn schoen, zo van, breng me eens omhoog!!

Zijn speelgoed hangt namenlijk allemaal aan het raam. Omdat hij gewiekt is hebben we op de kooi trapjes gemaakt zodat hij wel al klimmend bij zijn speelgoed kan.

We waren van plan om een speelboom te maken, maar daar wachten we nog maar even mee, als hij niet meer kan vliegen moeten we iets anders gaan verzinnen. Balen!!!

Groet Ellen

Kimm

hoi ellen,

hoe oud is het valkje?

de stompies zullen gaan uitvallen als hij in de rui gaat komen.
dan zullen er nieuwe veren gaan komen.
als het valkje te kort is gewiekt, kan het problemen gaan geven, maar het kan ook nog meevallen.
de veren mogen niet geknipt zijn tot onder de dekveren die er zitten.
ik denk dat het wel goed gaat komen hoor.
op zich ontwikkeld jouw valkje nu wel een hele goede conditie, doordat de borstspier sterker wordt.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

kuifje10

hoi Kim,

Ons valkje is van eind april 2010.

De veren zijn niet geknipt tot onder de dekveren, ze steken er nog wat onderuit. Misschien gaat het na de eerste rui goedkomen. Dat hopen we dan maar.

Dank voor je reactie.

Groet Ellen