4 mei 2025, 02:30:47

Twee nieuwe bange valkjes...

Gestart door Lanfir, 29 juli 2010, 11:33:41

« vorige - volgende »

Lanfir

Hallo allemaal!

Sinds anderhalve dag ben ik de trotse bezitster van twee jonge valkjes.  ;D Ik ben alleen bang dat ze heel erg geschrokken zijn en ik het nu al helemaal verprutst heb.  :'( Ik had namelijk nog een kakariki te logeren in de kooi die eigenlijk een dag eerder al opgehaald zou worden. Nu was mijn vriendin door omstandigheden niet in staat haar te komen halen en moesten mijn valkjes een nacht samen met de kakariki doorbrengen. Nu ging dat allemaal prima, alleen moest de dag erna de kakariki gevangen worden. Stress alom in de kooi. Nu zitten ze sindsdien samen helemaal bovenin de kooi en ik heb het idee dat ze nog niet gegeten of gedronken hebben.  ??? Ik heb het voerbakje al bij de stok waar ze steeds zitten gehangen, maar het water kan ik daar niet plaatsen. Ook blijft eentje steeds heel hard roepen. Ik ben bang dat ze zo geschrokken zijn dat ze niet eens meer durven eten of drinken.  :-[ Ik durf ook de kooi niet in te gaan of ze er uit te halen. Wat moet ik nu doen? Ben een beetje in paniek.

Groet,

Linda

Sanna

Hoi Linda,

Vervelend dat het op zo'n manier begonnen is voor je valkjes. Je kunt ze nu het beste een paar dagen een beetje met rust laten. Als ze eerder al van het voer op de oude plaatst hebben gegeven, zullen ze dat nu wel weer kunnen vinden. Ik zou als ik jou was gewoon wat trosgierst ophangen bij de stok waar ze zitten en eventueel op nog een paar plaatsen in de kooi. Verder even niet meer met je handen in de kooi komen een paar dagen. Daarna kun je rustig aan beginnen de band weer op te bouwen. Lees ook de tips in dit topic:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Heel veel succes verder!

Groetjes, Sanna

Monky

Beste Linda,

Allereerst, gefeliciteerd met je nieuwe valkparkietjes  :)

Ik denk dat je de valkparkietjes even de tijd moet gunnen om te wennen aan hun nieuwe situatie. Het heeft waarschijnlijk niet geholpen dat ze weer wat opgejaagd waren, maar gun ze even de tijd.

Wat je eventueel zou kunnen doen is wat trosgierst in de kooi hangen. De meeste valkparkieten zijn daar gek op en meestal "ontdooien" ze daardoor een beetje.

Waren deze twee jonge valkparkietjes tam toen je ze gekocht had? Als het wilde valkparkietjes zijn, zullen ze sowieso wat meer schrikachtig zijn dan als ze tam zijn.

Als het tamme valkparkietjes zijn, dan moeten ze waarschijnlijk alleen nog bijkomen van de schrik.

Ik vermoed dat het wel weer goed zal komen. Hou het in de gaten en stoor ze verder niet te veel. Praat rustig tegen ze zodat ze je gaan herkennen, maar zoek nog even geen interactie.

Ik hoop dat ze er snel weer bovenop komen.

Groetjes,
Monky

Ah... Ik zie dat Sanna ook al gereageerd heeft ondertussen  ;D We zitten op 1 lijn, dus dat is mooi  ;)

Lanfir

Hi!

Bedankt voor de supersnelle reactie! Napoleon is zojuist eindelijk uit het hoekje gekomen en zit een stok lager. Nu is het roepen zo mogelijk nog harder geworden, maar op advies probeer ik dit zo goed en kwaad te negeren ;).. Josephine zit nog steeds op dezelfde plek, maar misschien dat zij straks ook de stap durft te wagen. De valkjes zijn handtam bij een kweker gekocht en eten net zelfstandig (geen idee hoeveel weken ze zijn), dus op zich heb ik wel goede hoop voor de toekomst :).. Nogmaals bedankt voor jullie advies! Ik hou jullie op de hoogte!

liefs,

Linda

Sanna

Nou, als ze al handtam waren dan moet het gauw weer goed komen hoor. Zodra ze weer vertrouwen in je hebben zijn ze zo weer tam.

Groetjes, Sanna

Paula

Dan zal het wel zijn wat Sanna en Monky ook al aangaven. De stress van het verhuizen en het uitvangen van de kakariki.
Je zult zien dat als ze een beetje op hun gemak/tot rust komen, ze wel zullen gaan eten en de voliere zullen gaan verkennen. Het roepen zal dan ook gauw over zijn.
Succes!
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Lanfir

Goedemorgen allemaal!

Napoleon en Josephine zijn inmiddels al helemaal gewend aan de omgeving en de kooi; ze spelen met het speelgoed en ook het trosgierst dat ik ze wil voeren beginnen ze voorzichtig aan. Er is dus hoop op tamme valkjes in de toekomst :).. Alleen; mijn vriend vertrekt iedere ochtend door de week om 6.00 naar zijn werk, ik sta pas om 7.00 op, maar vanaf het moment dat mijn vriend weg is krijst josphine zo ontzettend hard dat ik er vier deuren verder niet van kan slapen. Nu las ik op het forum hier dat negeren de beste optie is. Nu zit ik dus al drie dagen met oordoppen in de woonkamer en negeer ze zo goed en kwaad als het kan zolang ze blijft schreeuwen. Maar langzamerhand word ik er echt gestoord van. Het gaat zo meestal 3 a 4 uur aan een stuk door. En dan is het heel even rustig, waardoor ik bij de kooi ga zitten, maar op het moment dat ik me dan weer omdraai is het weer raak. Dan kan ik maar beter de dopjes weer indoen ivm pijn aan mn oren. Zijn er misschien nog andere tips?

Liefs,

Linda

Sorella

Geeft jouw vriend ze s,morgens soms aandacht voordat hij weg gaat ?
Als dat het geval is laat het hem dan niet meer doen. is dat niet het geval dan weet ik het niet.
Hier krijgen ze s,morgens geen aandacht op een goedemorgen dames tijdens het langslopen na.

*Manon*

Hoi Linda,

Je valkjes willen jouw aandacht en denken dat ze dat krijgen door keihard te schreeuwen!

als ik het goed begrepen heb, schreeuwen ze niet als jij bij hun zit, maar wel als je je omdraait om wat anders te gaan doen!

Wat je in dit geval zou kunnen doen is je niet aan hen te laten zien... dan beginnen ze wellicht te schreeuwen, maar is het even stil dan laat jij je zien en praat je heel belonend met ze en geef je ze aandacht!
Dan verstop je je weer en laat je je pas weer zien als ze stil zijn, op deze manier zullen ze merken dat ze aandacht krijgen als ze stil zijn.

Succes ermee!

Groetjes Manon

Lanfir

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties! Het afgelopen uur heb ik in een andere kamer gezeten, omdat ik echt helemaal gek werd van het gekrijs. Ben namelijk bezig met het schrijven van mijn scriptie, dus moet me echt goed kunnen concentreren. Sindsdien is het onophoudelijk doorgegaan en zo mogelijk nog harder ook. Manon ik ga jouw tip proberen zodra ze een paar minuten achter elkaar stil zijn! Verder zal ik mijn vriend vragen of hij ze idd aandacht geeft, misschien dat dat ook een beetje helpt. Had het me allemaal ietsje anders voorgesteld :(...

Mochten er nog meer tips zijn, ik hoor het graag!

Liefs,

Linda

*Manon*

Hoi Linda,

Hoe oud zijn je valkjes eigenlijk en zijn ze binnen of buiten opgegroeid?

Valkjes beginnen smorgens zodra het licht wordt te kwetteren, dit doen ze vanuit hun oorsprong.

Dingen als: het donker houden smorgens in de kamer (voor hoever dat lukt in de zomer), wil soms helpen.
Maar ik merk het ook met mijn valkjes die binnen zijn.... mijn man kan beneden komen dan zijn ze nog aardig rustig, maar zodra ik beneden kom en ze mij horen op de trap, beginnen ze onrustig te worden en beginnen ze ook te schreeuwen...

Verzorgd je vriend ze altijd nog eerst voor hij naar zijn werk gaat en is er daar evt wat in veranderd?

Sorry voor de vele vragen, maar ik probeer mee te denken  ;)

Groetjes Manon

Lanfir

Goedemorgen allemaal!

Ik heb even een nieuw topic aangemaakt, dat denkt de lading van het probleem wat beter! Daar geef ik ook gelijk antwoord op jullie vragen! Alvast bedankt!

Liefs,

Linda