6 mei 2025, 16:38:55

Bruine ontlasting

Gestart door krasny, 9 augustus 2010, 10:22:43

« vorige - volgende »

krasny

Mijn valkparkiet heeft bruine ontlasting!!!
Hij ziet er verder prima uit, is vrolijk en gedraagt zich normaal (ondeugend). Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?  Want griezelig vind ik het wel.
Loura

Paauwtje

9 augustus 2010, 14:19:26 #1 Last Edit: 9 augustus 2010, 14:21:30 by Paauwtje
Hoi,

Ik zou meteen even contact zoeken met de Vogel arts of Dieren Arts.

Bruine ontlasting wijst vaak op gestold bloed bij de ontlasting.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar toch..
Hierbij kan de ontlasting bruin tot zelfs zwart worden.

Wat heeft je valkje de afgelopen dagen voor eten gehad?
Kan het eventueel hier ook mee te maken hebben..

Wat ook nog kan is dat je valkje juist te weinig voedsel binnen krijgt.
de bruine tot zwarte kleur wijst er dan op dat het valkje zichzelf van binnen opeet zullen we maar zeggen.
Volgens mij komt dit alleen vrijwel enkel bij jongen voor.

Succes,

Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

krasny

Dank je wel voor je reactie!
Hij eet heel goed. Als ik 's morgens nieuw zaad in de kooi doet dan vliegt hij er direct heen. Eet wel eerst zijn snoepzaad (krijgt een afgestreken theelepeltje per dag), gaat dan naar zijn gewone zaad (Xtavital) en neemt dan een hapje van de groente (worteltjes/komkomer en vandaag een blaadje Chinese kool). Dus zichzelf opeten geloof ik niet.
Gisteren heeft hij niets anders gehad. Maar hij wandelt wel als scharrelkip over de vloer... daar pikt hij natuurlijk ook wel eens het een en ander op.
Een vogelarts hebben wij niet in de buurt en onze dierenarts heeft geen verstand van vogels. (Ik woon in Emmen dus als iemand wel een goede arts in de buurt weet...)
Loura

Sanna

Eet hij dat Xtravital al langer of ben je daar pas op overgestapt? Ik weet dat daar eivoer doorheen zit en volgens mij ook nog pellets, daar zou de ontlasting ook van kunnen verkleuren. Dat kan namelijk met Nutribird pellets ook gebeuren.

Kijk anders ook eens of er hier misschien een (vogel)dierenarts tussen zit die bij jou in de buurt zit:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Groetjes, Sanna

Paauwtje

Hoi,

Toevallig woonde ik eerder ook in Emmen.
Ik zou naar het Hooyvelt gaan.
Deze zit bij het oude politiebureau.
Ik zou vragen naar Fransje (volgens mij was dat haar naam)...

Ze heeft zelf lange tijd valkparkieten gehad.

Groet,

Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

krasny

Xtravital krijgt hij al zeven jaar dus dat kan het niet zijn.

Ik zal vandaag nog even afwachten. Op dit moment zit hij heel tevreden op mijn schoot....

Als zijn ontlasting niet verandert dan bel ik in ieder geval Hooyvelt  - ontzettend bedankt voor de tip!
Loura

krasny

Zijn ontlasting ziet er weer goed uit!
Wel heel vreemd dat van gisteren. Zou zo pretttig zijn als je zou weten waardoor die bruine ontlasting werd veroorzaakt.
Het enige wat ik nog als een mogelijk verband zou kunnen bedenken is dat hij al 3 weken in de rui is. (?)

Maar ik ben nnog nooit zo blij met een poepje geweest als vanmorgen!
Loura

Sanna

Kan het misschien zijn dat hij een speeltje ofzo in z'n kooi gesloopt heeft? Misschien iets van leer of ander relatief zacht materiaal dat een beetje bruin van kleur is? Ik kan me zo voorstellen dat als hij daar een hoeveelheid van binnenkrijgt, dat dat ook de kleur van z'n ontlasting beïnvloedt. Gelukkig dat het weer normaal is nu ;).

Groetjes, Sanna

Marl1

Hoihoi,

Mijn valkjes krijgen ook nog wel eens een stukje bruin brood, daar krijgen ze ook wel een beetje bruine ontlasting van. Misschien is dat het, of geef je geen brood?

Fijn dat de poepjes nu i.i.g. weer goed zijn.
Groetjes Marleen.