27 juni 2025, 10:02:20

Eitje gelegt in verkeerde kooi

Gestart door Marl1, 3 augustus 2010, 00:20:14

« vorige - volgende »

Marl1

Hallo,

Mijn popje, Tjoepie, heeft vanavond een eitje gelegt in de kooi van Charly, wat moet ik daarmee? Tjoepie laten broeden in de kooi van Charly, of het eitje in de kooi van Ariel en Tjoepie leggen? Tjoepie laten broeden bij Charly, is geen optie, want Charly is een "mensenvalkje" zeg maar, en die moet niet zo veel van Tjoepie en de andere valkjes weten.
Wat kan ik nu het beste doen?

Groetjes Marleen.

Peter

Je kunt het eitje gewoon terug leggen, als het eitje de eerste dag niet bebroed wordt is het niet erg. Het gebeurd bij ons regelmatig dat er een ei gelegd wordt in de voerbak of gewoon op de grond.

Houd er wel rekening mee dat er waarschijnlijk niets uit het ei gaat komen omdat het niet in een nestblok is gelegd. Als het ei morgen wel bebroedt wordt het meestal later (lees: een weekje ofzo) als geen eitjes bij komen verlaten.

Denk je zelf dat het ei bevrucht zal zijn?

Groetjes,
Peter

Marl1

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Tjoepie heeft al een keer eerder 4 eitjes gelegt, deze waren allemaal onbevrucht, maar die had ze wel in d'r eigen kooi gelegt. Of de eitjes bevrucht zullen zijn weet ik niet. Ik heb Ariel en Tjoepie niet zien wipwappen, maar Tjoepie zat de laatste dagen heel veel kippetje voor Ariel, en Ariel die doet het met een zitstok.

Zal ik de eitjes vervangen voor neppertjes? Ik zit niet te wachten op een nestje... Ook nooit gedaan.

Groetjes Marleen.

Peter

Je kunt het eitje nu ook eerst gewoon weghalen. Zorg verder ook niet voor een stelgelegenheid of iets dergelijks. Als ze vaak in iets zit in de kamer haal dat ook even weg, dat kan de nesteldrang vergroten.

Mocht ze binnenkort nog een eitje leggen dan kun je kiezen voor nepeitjes.

Marl1

Ik zal het eitje weghalen, alleen zat ze al een paar dagen in de kooi van Charly, (als alle valkjes uit de kooi waren), en zat ze op de bodem te scharrelen, nu snap ik ook waarom ze dat deed. Ik zal zorgen dat ze niet meer in die kooi kan, door de kooi dan maar dicht te doen. Een week geleden ofzo, deed ze ook een beetje raar en dan wel in haar eigen kooi, dan zat ze op de bodem en ging ik toch soms maar eens kijken, en dan ging ze wiegen en ze blaaste naar me en ze maakte zich groot, maar nu vallen alle puzzelstukjes op z'n plaats... Broeds gedrag dus...

Bedankt voor je advies!

Groetjes Marleen.