4 mei 2024, 07:57:35

Valkje 4 weken zonder moeder

Gestart door Vanneke, 15 januari 2004, 19:54:00

« vorige - volgende »

Vanneke

Momenteel heb ik een jong valkje moeten scheiden van de ouders. Dit komt doordat de ouders het valkje volledig kaalplukken. Waarom doen ze dit? Bij de vorige jongen hebben ze dit niet gedaan!

Hoe moet ik het jong voeren en vooral hoeveel? Ik geef het eivoer maar is dit goed voor een groeiend jong. Het diertje is volledig kaal op de rug, groeit dit spoedig terug? Het valkje zit nu al 2 dagen binnen bij ons, is heel alert. We voeren het regelmatig maar weten niet of het voldoende is? Met wat doen jullie dit. Wij gebruiken een kleine spuit en ze doet zelf haar bekje open maar het is een hele rotzooi. Om uiteindelijk niet veel in het diertje te krijgen. We willen het echt helpen om verder te kunnen groeien maar eerlijk gezegd hebben we dit nog nooit zo moeten doen. We hebben al jaren valkparkieten. Dit is de eerste keer dat we zelf ééntje moeten voeren. Wie geeft mij tips?

Lique

Hoi Vanessa,

k heb je een mail gestuurd. Hopelijk neem je telefonisch contact met mij op.

groetjes

Paul

Hoi Vanneke,

Hopenlijk heb je het met Lique al opgelost maar zoniet je valkje niet te veel voeren, zeker 4,5 uur tussen de voedingen en 4 keer per dag.
Alleen eivoer is niet voldoende hij moet speciaal babypap voor vogels hebben.
Dit kan je in de meeste grote dierenwinkels zo krijgen.
Ik voer zelf met een lepeltje dat is veel veiliger.
Ik heb zelf ook veel last gehad van plukken dit jaar en soms helpt om de ouder die plukt weg te halen.
Als ze beide plukken kan je het valkje appart zetten en om de paar uur even bij de ouders dan word het gevoerd.
Als dat werkt is dat de beste oplossing en de meest gezonde voor je valkje.
Na het voeren meteen weghalen anders gaan ze weer plukken.
Hopenlijk heb je al contact gehad met Lique die zal je ongeveer hetzelfde uitgelegd hebben.
Als je alles volgens de regels doet kan een valkje van 4 weken het zeker halen maar je moet wel alles heel  secuur doen.

Groetjes, Paul

Lique

Hoi Paul,

Ze heeft nog geen contact met me opgenomen.

groetjes lique

Paul

Hoi Lique,

Ik had daarom voor het geval al wat tips neergezet anders heeft het jong geen kans natuurlijk :-(
Hopenlijk neemt Vanneke nog wel contact met je op.

Groetjes, Paul

Vanneke

Ik was met mijn hond gaan trainen daarom heb ik je niet gecontacteerd. Maar ik wil jullie wel laten weten dat het valkje het uitstekend stelt. Ze is heel alert en eet zelfs al af en toe alleen. Ze weet het heel goed als we haar gaan voeren en doet haar bekje dan goed open. Ik denk dat ze het zeker gaat redden. Ik zal eens gaan zoeken naar die babyvoeding om zeker te zijn dat ze goede voeding binnenkrijgt. Eten is al geen probleem en ze is al héél tam. Bedankt voor de tips.

Paul

Hoi Vanneke,

Alleen eivoer te eten geven is niet genoeg je moet echt speciaal voor baby vogels voer hebben.
Dat het je van Nutribird bijvoorbeeld en van Cede.
Ik hoop zeker dat ie het gaat halen 4 weken is nog erg jong en als er met het voedsel iets fout gaat kan het snel bergafwaards gaan.
Succes met het grootbrengen.

Groetjes, Paul