23 april 2024, 22:26:33

Continu op hoofd zitten

Gestart door Allesea, 31 juli 2010, 19:42:33

« vorige - volgende »

Allesea

Hallo allemaal,

Mijn zusje heeft al 4 jaar een valkparkiet, en de laatste tijd trekt hij veel meer naar mij dan naar haar. Zij is zelf vaak niet thuis en als ik er wel ben, vliegt hij constant achter ons aan. Ja, hij zit los. Hij heeft wel een kooi, maar daar zit ie alleen in als ie wil eten ;)

Nu mijn vraag, hij komt AL-TIJD op mijn hoofd zitten, tot in den treuren. Ook als ik er niet ben, of er komen andere mensen is het eerste wat h ij doet op het hoofd gaan zitten.

Het vervelende echter is, dat als we hem er dan niet afhalen en hem dus zijn gang laat gaan, hij zich helemaal bol maakt en met zijn achterlijfje over je hoofd/haar heen schuurt. Mijn moeder denkt dat hij dan 'de liefde bedrijft', maar dat is voor mij niet helemaal logisch... Kan iemand mij bovenstaande uitleggen ??

Alvast bedankt,
Marloes :)

Paula

Het op je hoofd gaan zitten is voor de valkparkiet een veilige plek, daar dat het hoogste punt is. Vandaar kan hij alles goed overzien.
Wat betreft het schuren over hoofd/haar: dat heeft jullie mam helemaal goed.  :D Het valkje bevredigt zichzelf op jullie hoofd.

Mijn valkparkiet wil ook vaak op mijn hoofd gaan zitten. Dit laat ik niet toe. Hij mag op mijn schouder, maar niet hoger. Als hij toch op mijn hoofd klimt, haal ik hem er meteen af en laat ik hem weer op mijn schouder zitten.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Allesea

Citaat van: Paula op 31 juli 2010, 19:59:36
Mijn valkparkiet wil ook vaak op mijn hoofd gaan zitten. Dit laat ik niet toe. Hij mag op mijn schouder, maar niet hoger. Als hij toch op mijn hoofd klimt, haal ik hem er meteen af en laat ik hem weer op mijn schouder zitten.


Ja, ik haal hem er ook vaak af en zet hem dan op mijn schouder of laat hem ergens anders heen vliegen... Maar hij komt telkens maar weer terug, echt tot het vervelende aan toe waarbij ik dan een keer flink met mijn hoofd schut zodat ie er bij wijze van spreke af geslingerd word in de hoop dat het even ophoudt... maar dat heeft dus ook geen zin :( Moet ik dan gewoon vol blijven houden en leert ie het misschien ooit nog eens af, of is het onbegonnen werk en moet ik gewoon de rest van z'n leven hem van mn hoofd afhalen ?? :P

Overigens, mama is bang dat ie haar hoofd onderkwakt oid... Dat is niet zo he ??  ::)

Paula

 :D  Nou, onderkwakken is wel wat fors uitgedrukt, maar inderdaad komt er wel vloeistof vrij bij het over het hoofd schuren. Je moet eigenlijk ook niet toestaan dat hij dit doet. Als hij zoiets wilt doen, moet ie maar in de kooi gaan zitten en daar een zitstok of speeltje 'pakken'.

Je zult het gewoon vol moeten blijven houden, hem van het hoofd afhalen. Zodra hij op het hoofd klimt, dit verhinderen of, zodra hij er zit hem ervan af halen.
Of hij dit ooit nog afleert ...  :-\  ik weet het niet.
Misschien zijn hier nog leden die hier een trucje voor weten.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Sorella

Mijn ene valk had het rap door dat hij niet op mijn hoofd mocht zitten dus die landt nu meestal op mijn schouder, de ander die landt nog steeds op mijn hoofd ondanks dat ik haar er telkens weer afhaal. Ik heb ze beide nu een jaar.

Allesea

Over dat hij de hoogste plaats op zou zoeken... Als hij boven op een kast zit, of op een lamp oid en ik loop langs, dan vliegt ie alsnog op mijn hoofd... Terwijl mijn hoofd lang niet hoger ligt dan waar hij vandaan komt (kast, hanglamp etc etc)

Hoe is dat te verklaren dan ?? :-\

*Manon*

Hoi Allesea,

Ik denk dat je valkje je hoofd verkiest boven de hoogste plek omdat hij wellicht graag bij je zit!
Of hij heeft gewoon zin om je hoofd onder te kwakken  :-[

Mijn valkjes zitten ook graag op mijn hoofd, maar dat wil ik ook niet hebben.

Hoe oud is je valkje?
als ie nog jong is, kun je hem dit gedrag vaak wel afleren, maar als hij jarenlang gewend is dat hij op je hoofd mocht zitten en nu niet meer, dan kost het wel wat meer tijd om hem dit gedrag af te leren, maar misschien snapt hij snel wat er van hem wordt verwacht.

Groetjes Manon

Allesea

Citaat van: *Manon* op  2 augustus 2010, 17:18:16
Hoi Allesea,

Ik denk dat je valkje je hoofd verkiest boven de hoogste plek omdat hij wellicht graag bij je zit!
Of hij heeft gewoon zin om je hoofd onder te kwakken  :-[

Mijn valkjes zitten ook graag op mijn hoofd, maar dat wil ik ook niet hebben.

Hoe oud is je valkje?
als ie nog jong is, kun je hem dit gedrag vaak wel afleren, maar als hij jarenlang gewend is dat hij op je hoofd mocht zitten en nu niet meer, dan kost het wel wat meer tijd om hem dit gedrag af te leren, maar misschien snapt hij snel wat er van hem wordt verwacht.

Groetjes Manon


Hij is al ongeveer 4 jaar bij ons, en vlak nadat hij vast voedsel kon eten bij ons gekomen, hij is dus iets ouder dan 4 jaar.
Het op je hoofd gaan zitten is iets wat hij niet vanaf het begin doet. Dat is later gekomen, sinds dat we hem niet meer knippen ongeveer. We hebben hem wel altijd van ons hoofd af gehaald, telkens als ie dat deed (op enkele uitzonderingen na). Toch blijft hij steeds terug komen :(
Afleren zit er dus niet meer in denk ik, we proberen het al zo lang...

Paula

Chicco hier wil ook nog wel eens op mijn hoofd komen zitten.
Ik haal hem er dan ook meteen vanaf.
Het valt me wel op dat hij dat meestal later op de avond doet, zo tegen de tijd dat het donker gaat worden. Misschien omdat dat voor hem veiliger voelt?
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

kaj12

lucky komt buiten de kooi ook altijd op mijn hoofd zitten.
maar hij kijkt dan omzich heen
nu dnek ik gewoon het is voor hem dan het hoogste punt en beste overzicht
heb er geen probleemen mee zolang het bij zitten blijft
alleen na een half uur krijg ik hoofdpijn van zijn nagels ghehe ;D

Kaatje

Hier landen ze ook wel eens op mijn hoofd en daar heb ik ook geen problemen mee. Wel laat ik ze daarna gelijk opstappen en zet ik ze terug op mijn schouder, de nagels zijn ondanks alle slijtstokken toch nog behoorlijk scherp.

Moet ze deze week weer eens knippen ! Enuhhhh Kevin, een petje helpt om de scherpte eraf te halen  ;D

Groetjes, Karin

Jeroenw

9 augustus 2010, 23:43:28 #11 Last Edit: 9 augustus 2010, 23:52:22 by Jeroen-valkparkiet
gelukkig heb ik daar geen last van (nog niet)

ik heb gehoord dat op je hoofd gaan zitten dat het een teken is van dominant. is van ik ben de baas en ik berijd jou. ik ben de baas.

en elke keer als jij het toe  laat . zeker na een lange strijd heb hij gewonnen.

zo draai dat hij op je hoofd wil gelijk er af halen .
hij is altijd los .
dan kan je hem goed straffen om  dan gelijk in zijn kooi te doen.
deur dicht.

wacht een paar uur . laat hem weer los doet hij het weer.
gelijk weer in de kooi en dat vol houden.

in zijn kooi gaat hij krijsen volledig negeren.

tip hou hem altijd op je hand . dan ben jij hoger dan hem.
zet hem niet meer op je hoofd.
wat wel toe gestaan is schouder en op je hand.

en laat hem nooit met je hand paren. ook weer een teken. ik ben de baas . nee jij ben de baas.

geef hem nooit een tik als straf,

nooit gaan schelden tegen hem ,

grt jeroen

Kaatje

10 augustus 2010, 08:04:29 #12 Last Edit: 10 augustus 2010, 08:24:06 by Kaatje
Hoi Jeroen,

Valkparkieten zitten nu eenmaal graag op de hoogste plek, daar hebben ze een goed overzicht en zitten ze veilig.

Je hoort regelmatig dat dit een teken van dominantie zou zijn, maar valkparkieten kunnen niet echt denken, ze hebben instinct. Of ze dit expres doen betwijfel ik.

Of je dit dan ook onder strijden kan rekenen vraag ik me af, ik denk dus gewoon dat het meer te maken heeft dat ze het wel grapppig vinden, zo lekker hoog en droog op het hoofd.

Omdat ik het niet prettig vind zoals hierboven beschreven, laat ik ze dus direct weer opstappen en zet ik ze op mijn schouder, dit gaat gewoon goed.

Om mijn vogels hier nu voor te gaan straffen, vind ik eerlijk gezegd een beetje te ver gaan, zoals jij dat beschrijft. Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen, en ieder moet natuurlijk doen wat hij of zij denkt het beste te vinden.

Groetjes, Karin

Jeroenw

10 augustus 2010, 13:54:30 #13 Last Edit: 10 augustus 2010, 14:28:51 by Jeroen-valkparkiet
hallo karin

mijn woord keuze voor straffen had ook gewoon trainen kunnen
zijn of opvoeden.

valkparkieten kan je nog welleens in intelligentie vergissen.
het zijn geen honden en ook geen mensen .
maar ze komen wel bij honden in de buurt. althans puppy's
als je puppy's verkeert opvoed kan dat probleem honden worden.
zo ook een valkparkiet. problemen die gedreven worden door het instinct . dominantie is ook een instinct. om zijn plaats in de roedel te verhogen  (rang orde). maar je moet er voor zorgen dat jij als verzorger de hoogste plaats heb (de hoogste rang).
en zo heb je het minste problemen.

mijn valkparkiet ik noem er 1 ik heb er twee 1 is nog heel jong
die tel ik niet mee .  oudste valk zit niet op mijn hoofd en vlieg er ook niet naar toe . zonder hem te trainen ik had hem gelijk  altijd op mijn handen laten stappen op mijn schouder , maar nooit op mijn hoofd. ps om de jongste ook bij te betrekken hij doet het ook niet .

maar hou er rekening mee over het straffen of opvoeden  dat ik beschreven heb dat alleen geld voor extreem gevallen zo als het hier in de topic staat .

normaal haal je hem  van je hoofd af en dat gaat ook goed.
maar als hij doordramt  dat je gek van word dan gelden de regels die  ik beschreven heb

gr jeroen

Kaatje

Hoi Jeroen,

Zelf heb ik vier extreem tamme en zeer goed getrainde valken,  ( uitspraak van onze Aad hier op het Forum ) dus nu begrijp ik je een stuk beter  ;)

Hier weten ze ook beslist dat het niet mag, maar het blijven kleine kinderen hè  ;) Enuhhhh wat betreft van het hebben van de hoogste rang hier in huis, dat zit hier wel snor ... heb ook nog een zoon van bijna 21, die zit dan wel niet op mijn hoofd, maar die probeert weer andere trucjes  :D

Groet, Karin