19 maart 2024, 12:40:10

Pop of Man en leeftijd

Gestart door Naso, 28 juli 2010, 10:39:15

« vorige - volgende »

Naso

Hallo, Ik wilde even reageren c.q. vragen mbt de topic van d.d. 17 juni jl.

Is het ALTIJD zo dat een lutino pop gele stippen heeft onder haar vleugels en dit bij de man niet het geval is? Ook al te zien bij een jong valkje van ca. 11 weken?

Ook heeft mijn valkje een blauwe voetring. Heb hier gelezen dat deze dat van 2003 zou moeten zijn???  ??? klopt dit?

Heb nl. het vermoeden dat wij een pop hebben en zij ouder is dat ons is gezegd. Hier hadden wij niet om gevraagd.

Zie graag jullie reactie tegemoet. Alvast bedank!

Monky

Hey Naso,

Als valkparkieten zo jong zijn, zijn ze nog niet door de rui heen geweest. Dan zien mannen en popjes er hetzelfde uit. Bij jouw vogel vooral bij lutino's is het dus nog niet te zien.

De blauwe voetring betekent inderdaad 2003, maar ook 2008. De kleuren van de ringen worden om de zoveel jaar herhaald.
Jouw lutino zou den 2 jaar oud zijn... In dat geval, als ze nog stippen heeft, dan is het inderdaad een popje.

Verder worden oude ringen ook nog wel eens gebruikt bij gebrek aan nieuwe ringen. Dit zou je bij de kweker na kunnen vragen, als je weet wie dat is. Het zou ook op de ring moeten staan.

Ik hoop dat het je vragen een beetje beantwoordt.

Groetjes,
Monky




Naso

Dank je wel voor de info.

Dan ben ik bij deze door de dierenwinkel afgezet  >:(. Aangezien Beauty ca. 2 jaar is en ook nog een pop.... Dat vind ik echt erg...Ik ga er meteen werk van maken, ik vind het zo niet netjes!

Een ander vraagje:
Is het heel erg als een valkje géén voetring heeft??

Gr. Naso

Monky

Nee hoor, het is niet erg als een valkje geen voetring heeft. Een voetring maakt het alleen makkelijker om de eigenaar van het valkje terug te vinden, omdat de gegevens van de kweker erop staan en je kan beter inschatten hoe oud een vogel is.

Nogmaals, de ring van 2008 kan ook gebruikt zijn, omdat de ringen van dit jaar te laat waren binnengekomen. Dat weet je dus niet tot je het navraagd bij de kweker. In dat geval kan het nog allemaal kloppen wat de dierenwinkel gedaan heeft.

Zou je een foto kunnen plaatsen van je Beauty?

Groetjes,
Monky

Naso

Nee ik heb helaas geen foto van Beauty bij de hand. Maar bijgaand lijkt deze ontzettend veel op Beauty. misschien heb je wat aan.

Kan iemand mij miscchien een foto sturen hoe een lutino eruit ziet van ca. 8-11 weken?
Omdat dit voor mij echt de eerste aanschaf is...zit ik met zoveel vragen... ???

Alvast bedank!

Monky

Hey Naso,

Het is misschien het handigst om de kweker te achterhalen aan de hand van de ring. Hoe je dat kan doen, vind je hier:
KLIK HIER

Hij/zij kan jou wellicht meer zekerheid geven over de leeftijd van jouw valkje.

Ik heb zelf ook een gewone, een bonte en een geparelde lutino. Ze zijn erg mooi en zijn alledrie popjes  :)

Vind je het trouwens heel erg als het een ouder valkparkietje blijkt te zijn? Hoe lang heb je hem zelf al?

Groetjes,
Monky

Naso

Hey Monky,

Bedankt ik zal zeker gaan kijken wat er op het ringetje staat.

Nee ik vind het helemaal niet erg als ze wat ouder is....het is een lief valkje! Alleen vind ik het dan niet netjes van de dierenwinkel...

Ik heb Beauty zelf ca. 3 weken! En toen was zij al redelijk tam. Kwam meteen op je vinger als je je vinger uitstak, Vloog niet weg.

Gr. Naso



Monky

Citaat van: Naso op 28 juli 2010, 15:02:47
Alleen vind ik het dan niet netjes van de dierenwinkel...


Ben het helemaal met je eens. Helaas doen dierenwinkels dit wel vaker om een ouder valkje te kunnen slijten.

Dit is ook een van de redenen dat ik liever een valkparkiet van een kweker neem, die ik een beetje ken (via forum) dan via dierenwinkel. Maar... in het verleden kwamen ze bij mij ook het meest uit de dierenwinkel  :)
Toevallig is de lutino die ik uit de dierenwinkel heb, nu 10 jaar oud  :) Ze is niet helemaal tam, maar ook niet helemaal wild.

Ik ben blij dat je het valkje wel lief vind en ik hoop dat ze wat levendiger wordt. Vooral veel tegen haar praten en haar op haar gemak laten voelen.

Groetjes,
Monky

cynthia

Hoi Naso,
De foto die je hebt gebruikt is mijn valkje Coco ;D
Ik heb haar ook uit de dierenwinkel gehaalt maar is niet bijgezegt (en ook vergeten te vragen) hoe oud ze is. Ik wist ook niet of het een Man of een pop was en ze had ook geen voetring. Dus het was moeilijk in te schatten hoe oud ze is. Mij is gezegd dat je dat een beetje kan schatten aan het kalk aan de voeten en tenen. dus hoe meer kalk, hoe ouder ze is.

Hoop dat je er wat aan hebt

Naso

Hoi Cynthia,

Ja klopt, ik hoop niet dat je het erg vind.  :) Ik zelf heb geen foto van mijn valkje. Omdat monky een foto vroeg en die van jouw lijkt heel erg veel op mijn valkje.

Maar weet jij nu wel ongeveer hoe oud zij of hij is??

Thanks voor de info!

Gr. Naso

cynthia

Nee tuurlijk vind ik het niet erg!!

Iemand zei dat ze niet ouder is dan 2 jaar. Dus ze heeft de eerste rui al gehad en nu kan je duidelijk het stippenpattron zien.
Hier is een foto daarvan:
http://img267.imageshack.us/img267/4253/p1007101306.jpg

gr. Cynthia

sabine

Helaas liegen dierenwinkels vaak over de leeftijd van dieren.
Mijn eerste valkje komt ook uit de dierenwinkel, ook al wilde we er geen een uit de dierenwinkel. Toen we hem zagen zitten waren we verliefd, hij zou ook 8 tot 12 weken zijn. Hij was niet tam maar nog jong genoeg om tam te maken. Later wist ik pas dat bij wildkleur mannetjes de gelekop komt na de eerste rui en hij dus eerder 8 maanden was dan 8 weken. Gelukkig is hij met veel geduld tam geworden. Maar als ik dat van te voren had geweten had ik hem waarschijnlijk niet gekocht. Je voelt je dan toch in de maling genomen.
Maar ik ben erg blij met hem!

Ik hoop voor je dat hij/zij nog niet zo oud is!

Groetjes Sabine

Valk1969

Over de kalk aanzet op de poten wat meer is bij oudere vogels als bij jongere vogels ben ik het mee eens maar........... Laat eens een oude vogel met veel kalkaanzet aan zijn poten eens een paar maanden door scherp zand lopen. Dan gaat dat verhaal niet meer op helaas.
Ik heb hier op de bodem in de volliere scherp zand liggen en het voer krijgen ze ook op de bodem. Bij een valkparkiet uit 2003 zien de poten hetzelfde uit als bij een jonge vogel van een maand of 6.

Beetje link dus om deze methode als aanknopings punt te geven  ;)

Gr,

Patrick