hoe kan ik mijn valkje trucjes leren????

Gestart door dimi859, 29 juli 2010, 14:57:50

« vorige - volgende »

dimi859

29 juli 2010, 14:57:50 Last Edit: 29 juli 2010, 15:00:48 by dimi859
hey mensen
ik zou graag mijn valkje wat trucjes leren nu dat hij nog wat jong is
maar ik weet niet zo goed hoe ik eraan moet beginnen
weet iemand hoe ik dit het best doe en met welke trucjes je het best begint
kwil er natuurlijk geen circusbeest van maken, maar het zou toch fijn zijn moest hij een paar dingen kunnen  ;D ;D ;D ;D
ik zou hem ook graag leren praten, maar dat heeft hij tot nu toe niet gedaan en heb al steeds veel dezelfde woorden herhaalt
heeft iemand ervaring met dit?

grtjs

Paula

Om te leren praten moet je beginnen met 1 woord, bv zijn naam. Zodra je merkt dat de vogel het woord/naam kan zeggen, kun je er een ander woord bij gaan zeggen. B.v. Hallo .... (naam). Je moet het woord wel heeeeeeel vaak herhalen en het kan even duren voordat de vogel het oppikt. Voor hetzelfde geld leert hij het nooit.

Trucjes leren is ook mogelijk, ook dit vereist veel aandacht en geduld.
Laat de vogel op tafel staan. Neem op jouw vingertopje iets wat hij lekker vind en trek hiermee zijn aandacht. Op het moment dat de vogel het lekkers wil pakken, draai je met je hand rond en zegt daarbij: .... (naam) rondje.
Kijk maar eens bij deze link:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.msg651096.html#msg651096
In dit berichtje staan een paar filmpjes waarop je kunt zien hoe ik mijn kakariki kunstjes geleerd heb: Kuifje draait rondje en Kuifje geeft pootje.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

DierenFan

Hallo Dimi859,

Om je valkje trucjes te leren zijn een paar dingen heel erg van belang zoals:

* Begin je valkje eerst handtam te maken door trosgierst op je hand te leggen en je hand dan in de kooi te steken. (Herhaal dit regelmatig zodat je valkje op je hand komt zitten).

* Als je valkje op je hand durft omdat er dus trosgierst op ligt, probeer dan een stapje verder te gaan dus je hand in de kooi steken ZONDER trosgierst. (Als je valkje er dan op gaat zitten, trek dan rustig je hand uit de kooi en herhaal dit dan weer regelmatig zodat je valkje eraan gewend is).

* Als je valkje op je hand urft te zitten, verplaats je valkje dan naar je schouder, hoofd of vinger en herhaal dit dan ook weer regenmatig.

* Als je valkje dat kan dan kan je hem/haar lleren praten door bijvoorbeeld heel vaak zijn naam te herhalen. Als hij/zij z`n naam kent begin dan met zinnen. (Als je je valkje z`n naam wilt leren zeggen kies dan voor een makelijke naam zoals: Boa, of Diva.

* Als je valkje  dat allemaal kan kan je hem/haar andere trucjes leren zoals rondje draaien, poortje geven of zelfs kusje geven!!! (Als je het eng vind om je parkiet kusje te laten geven op je gezicht doe dan wat speeksel van jezelf op je vinger en houd dat bij zijn snavel hij zal het er dan af gaan eten). En als je dat al goed durft ga dan voor kusje op je gezicht.

* Als je je valkje rondjes wilt leren draaien pak dan wat lekkers zoals trosgierst en lok je valkje daarmee en laat het trosgierst dus draaien zodat hij/zij mee draait en dus vanzelf rondjes gaat draaien. (Herhaal dit ook weer regelmatig).

* Pootje geven is weer wat ingewikkelder maar als je valkje zijn/haar naam goed kent leer hem/haar dan het woordje 'poot' als hij/zij dat woordje ook kent zeg hem/haar dan: (naam van je valkje) poot, en misschien zal je valkje dan wel een pootje geven. (Of tik zachtjes op zijn pootje dan doet hij/zij hem meestal in de lucht en doe dan snel je hand onder zijn omhoog gehouden pootje zodat hij/zij als ware zijn pootje op je hand legt. (Herhaal dit ook weer regelmatig).

Je kan je valkje natuurlijk ook nog zelfbedacht trucjes leren en herhaal die trucjes regelmatig, en blijf geduldig!!!

Ik hoop dat iemand met deze tips wat opschiet.

Groetjes DierenFan.

christel

ik ben mijn valkje aan het leren om met een balletje (poezeballetje) te spelen. ik heb eerst zelf met het balletje gespeeld en heel erg overdreven gedaan of het supper leuk is en dan de bal naar haar gerolt en nu rolt ze hem terug naar mij. en we kunnen lang samen spelen


viize

Hallo,
Ik ben net begonnen met trukjes leren.
Heb het boek gekocht: the click that does the trick.
Zeer goed uitgelegd wat je moet doen.
Mijn valkje Marley kan na een weekje al rondjes draaien! :D
Echt leuk. succes ermee
Grtz

* MaRlEy & Me *

Rivka

Citaat van: viize op  9 januari 2012, 14:03:19
Hallo,
Ik ben net begonnen met trukjes leren.
Heb het boek gekocht: the click that does the trick.
Zeer goed uitgelegd wat je moet doen.
Mijn valkje Marley kan na een weekje al rondjes draaien! :D
Echt leuk. succes ermee
Grtz


handig!!

dat boek ga ik ook kopen, kijken of mijn valk en aga er wat van kunnen leren :D

Groetjes

viize

hallo,
Je kan het best eens kijken op amazon.
Daar zijn ze meestal goedkoop en je kan een 2de hands of nieuw kopen!
Grtz

* MaRlEy & Me *

Rivka


chicolover

Je hoeft geen boek te kopen om he valkje wat te leren. als je een klicker apparaatje hebt dan is dat al voldoende.

ik heb mijn valkje in 2 weken tijd 2 trucs kunnen leren, zwaaien en rondjes draaien.

zwaaien begon ik mee door zn pootje aan te tikken en zodra hij die optilt, geef dan een klik met je apparaat en daarna trosgierst. herhaal dit een aantal maal. en daarna heeft hij door dat als hij zn poot optilt dat hij dan een klik krijgt en dan een beloning.

geef altijd EERST een klik en daarna pas een beloning anders gaat de training niet goed!

als ik nu naar chico zwaai dan tilt hij zn pootje al op.. echt heel schattig.  ;D

het draaien op zijn stok heb ik geleerd door een sliert trosgierst om hem heen te draaien en hij meedraaide. zodra hij een compleet rondje op zn stok had gedraait gaf ik weer een klik. dit heb ik ook heel vaak herhaalt en op een gegeven moment doe je t met steeds minder trosgierst en daarna alleen met je hand en voila.

zie foto hieronder voor de zwaaiende chico ^__^


viize

Hallo,
Je kan het inderdaad zonder boek als je weet hoe eraan beginnen... :s Ik wist dat niet zo goed :p
En uiteindelijk als ik het gelezen had, is het allemaal logish.
Er staan ook dingen in waar je niet onmiddellijk aan denkt.
Kvind het erg leuk dat ik hem gekocht heb.
En inderdaad het kan snel gaan als je genoeg oefent.

Grtz, trouwens heel leuke foto! :)

* MaRlEy & Me *

viize

Hallo,
Weet je wat grappig is? :D
Mijn valkje Marley draait maar in 1 richting!
Altijd dezelfde, heb het in het oog gehouden als hij in zijn kooi enzo zit :p
Zijn jullie dit ook al tegen gekomen?
Grtz

* MaRlEy & Me *

trieneke

hallo mensen,
ik heb 2 vogels genaamd : Rockey en Sweety (rockey mannetje) (sweety vrouwtje) ze zitten bestwel vaak in hun kooi want ik ben zelf nog jong (12) en ik moet dus naar school, zodra ik uit school kom als ik vrij heb ga ik gelijk naar ze toe uit kooi halen en beetje met ze spelen. mijn vogels hebben haast nergens zin in! ik heb een kleine kamer echt een hele kleine kamer dus ik kan er haast niks in zetten, ik wil er bijv. een tv in zetten en dan een mini stoel of een bank om met mijn valkjes tv te kijken! misschien vinden ze dat ook leuk ? ;D . Sweety kan al swaaien met haar pootje , pootje geven en een high five ! en rockey alleen een pootje maar hij kan praten en sweety niet. maar het probleem is ik wil ze altijd wat leren maar ze willen dan niet mee werken en nu heb ik haast nooit meer zin om naar ze toe te gaan omdat ze dan alleen maar boven hun kooi zitten en niks te doen!! dus wilt iemand me tips geven om wat leuks te doen met ze ?? want ik vind het heel zielig als ze de hele dag in hun kooi moeten zitten dat hebben hun ook niet verdiend :'(.  ps:  van me moeder mogen ze niet in de woonkamer zitten.