Van de een op de andere dag niet meer kunnen vliegen (jong)

Gestart door Rianne, 26 juli 2010, 11:34:26

« vorige - volgende »

Rianne

Vorige week viel me op dat 1 van m'n  jonge valkjes (week of 4 a 5) veel op de bodem zat. Ik heb haar toen gepakt en ik dacht dat het kwam omdat er een stukje wilgenschors tussen haar ringetje zat. Maar daarna vloog ze nog niet dus een dag later heb ik haar maar naar binnen gehaald.
In de kooi doet ze niet veel, of ik haar nu op stok zet of op de bodem. Ik voer haar pap, en als ik haar uit de kooi pak, lijkt het wel of ze kouder aanvoelt als wat zou horen. Ook als ze weg wil, vliegt ze niet maar doet ze een soort 'hupje' om vervolgens op haar pootjes neer te ploffen.
Aan de vleugels zie ik niks bijzonders, de stand is normaal, er steekt niks uit en de veren zijn niet beschadigd.
Nu denk ik aan een hersenbeschadiging, omdat ze misschien een keer tegen het gaas is gevlogen 's nachts oid.
Wie heeft hier ervaring mee? Kan dit valkje een normaal leven leiden bij iemand in huis of is daar nu nog niks van te zeggen?

bobbie

Jeetje Rianne, dat is schrikken.

Jij bent een doorgewinterde tante wat valkjes aangaat, dus wat dit betreft kan ik je niet helpen. Wel zou ik je adviseren een bezoekje te brengen bij een VA met de kleine. Die zijn zo getraind dat het kleinste dingetje, waar wij misschien overheen kijken, opvalt en hopelijk hebben ze dan een advies om het te verhelpen of ervaring met andere vogels met die verschijnselen en dus advies of het een vogelwaardig bestaan kan leiden.

Hoe dan ook, succes ermee.

groetjes, Nel :)

Sanna

Hoi Rianne,

Kan ze haar pootjes nog wel goed gebruiken? Zou het niet misschien een tekort aan het een of ander kunnen zijn, een kalktekort ofzo?

Groetjes, Sanna

Paula

Ik denk dat als het valkje een hersenbeschadiging op heeft gelopen, dat je dan toch andere dingen ziet, met name aan zijn koppie. Schuinhouden van het koppie, schudden, vreemde bewegingen van het kopje. Evenwichtsverlies zie je dan ook vaak.
Misschien zou je een vogelarts kunnen bellen en telefonisch navraag doen?
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Rianne

Hey Nel,

normaal heb ik ook altijd wel advies voor problemen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Vooral omdat er niks bijzonders te zien is aan het valkje.

Sanna, de pootjes gebruikt ze wel gewoon goed, ze rent zo een eind weg.

En Paula, evenwichtsverlies zie ik niet. Dus ik sta echt voor een raadsel.

De eerste de beste vogelarts bij mij in de buurt zit in Amsterdam. Ik kan een gokje wagen met onze dierenarts hier, hij is geen expert heeft met zijn beperktere (met alle respect hoor!) kennis, me toch vaak goed geholpen. Helaas is het spreekuur net af, en moet ik vanavond werken, dus ik zal morgen eens bij hem langs.

Sanna

Ik ben benieuwd of hij er een idee over heeft. Zit ze wel mooi in de veren? Dat het geen kruiperziekte ofzo is? Succes morgen!

Groetjes, Sanna

Rianne

Ze is geplukt door de ouders, maar dat groeit weer mooi aan. Ik zal eens meer info zoeken over de kruipers ziekte.

*edit*

Ik kwam dit tegen: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,11281.0.html Maar hier lijkt het niet op.

Rianne

Net weer terug bij de DA vandaan. We kunnen alleen maar gissen, het idee is nu dat ze tegen het gaas is geknald en dat de verbinding tussen hersens en vleugels (tijdelijk?) is weggevallen. Ze heeft een injectie gehad met ontstekingsremmers en vitamines en er moet na een week wel verandering in komen...

Paula

Hopelijk komt het helemaal goed.
Beterschap met het valkje!
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Rianne

Ik hoop het ook... In het ergste geval kan ze nooit meer vliegen, en moet ik zoeken naar een goed adres bij iemand die een aangepaste kooi heeft voor haar... Bij mij zit alles buiten, ik heb geen valkjes binnen dus zelf houden kan gewoon niet.

Sanna

Ach gut... de arme mop. Ik hoop dat het zich nog herstelt. Maar het vogeltje is nog jong hè? Wie weet kunnen andere gedeeltes in de hersenen de functies nog overnemen. Succes met het zoeken naar een huisje voor haar.

Groetjes, Sanna

Paula

Of een aangepaste kooi echt noodzakelijk zal zijn denk ik niet. Chicco hier kan ook niet echt vliegen, vraag me niet waarom.  ???
Heeeeeeeeeeeeeel af en toe gaat hij als een stunt piloot een stukje door de lucht om vervolgens daar waar het maar enigzins mogelijk is, neer te ploffen.
Hij redt zichzelf best goed in de kooi. Wappert af en toe flink met de vleugels (beter dan wanneer hij 'vliegt'  :-\ ).

Een voordeel heb je wel als het valkje niet kan vliegen: ze kan gewoon lekker mee naar buiten!  :)
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Rianne

Bij dit valkje heb ik het idee dat ze de vleugels gewoon niet kan bewegen. Daarnet zat ze op stok en kwamen haar vleugelpennen tussen de pootjes terecht. Normaal trekken ze dat er weer tussen weg maar nu deed ze helemaal niks met de vleugel.

De dierenarts pakte haar uit het bakje vandaan en hield haar op zijn hand. Toen liet ze zich gewoon op de behandel tafel storten. Dus ik zei tegen hem 'dit is een VALparkiet' ;D

Sanna


Paula

Citaat van: Rianne op 27 juli 2010, 16:47:25
Bij dit valkje heb ik het idee dat ze de vleugels gewoon niet kan bewegen. Daarnet zat ze op stok en kwamen haar vleugelpennen tussen de pootjes terecht. Normaal trekken ze dat er weer tussen weg maar nu deed ze helemaal niks met de vleugel.


Dan lijkt het ook wel een beetje alsof ze weinig tot geen gevoel erin heeft? Anders zou ze toch wel met haar snaveltje de vleugel wegtrekken, lijkt me.  ??? Want volgens mij zit dat niet echt prettig.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)