19 april 2024, 12:47:15

Nieuw valkje??

Gestart door Annouschka, 13 januari 2004, 17:11:37

« vorige - volgende »

Annouschka

Hoi,

ik heb het eens aan de kweekster gevraagd en die pap heet Kaytee.  Ik moest het wel vragen want aangezien Chewy meeët van de pap, is hetgeen ik van de kweekster gekregen heb bijna op en ga ik een doos halen.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi  Annouschka,

Kaytee is ook een prima merk het komt uit duitsland geloof ik en daar zijn ze ook erg ver met de verzorging van vogels en met het voer.
Ik zou geen doos halen want Kaytee handvoeding zit in een blik :-)

Het heet dan Kaytee exact en dan moet er iets van handvoeding bijstaan.
Je kan het ook wel in grote zakken kopen van 2,5 kilo maar dat maak je nooit op met 1 jong dan is een blik meer dan genoeg.
Je kan natuurlijk ook een ander merk kopen maar dit zijn ze gewend en dan kan je het beste zelf dit ook nemen.

groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ja, een blik bedoel ik. :)

Mag Yoda eigelijk al douchen??  Normaal gezien douch ik Chewy altijd op vrijdag en nu vraag ik me af of Yoda dat ook al mag??  Hij is nu 6 weken en zit al goed in de veren.  Daarna zou ik hem ook föhnen net als ik dat bij Chewy doe.  

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi  Annouschka,

Na 6 weken mogen ze zeker wel douchen al en zeker als je hem droog Föhnt kan het al helemaal geen kwaad.
In de natuur vliegen de jongen ook tussen de 4 en 5 weken uit en krijgen ze dus ook al een regenbui op hun veren :-)
Dus kan je hem rustig douchen.
Misschien dat een hele jonge valk zonder alle veren nog beter niet onder de douche kan maar met 6 weken zijn ze al behoorlijk bevedert en is het zeker geen probleem en juist goed voor ze.

Groetjes, Paul

Anita1

 :) hehe ik heb je gevonden.whahaha.ik dacht toch eens zoeken waar ze zit met die joda, of jody? wat was het nou.lol
wauwww leuk he die kippies.met kietkepietje(naam omdat ie nog zo klein is) gaat het goed vandaag met 2 x pap.hehe.we zielig huilennnnn ooooow.maar komt ook omdat kietje alles zelf moet leren he? ik heb er geen volwassen vogel bij staan.hij staat nu bij het raam.wauww hij vergeet zowaar dat ie honger heeft!!!! whahahaah.vind het erg leuk bij het raam.ooow jaaa.en vogens mij is het ook een man.pronken joh! en fluiten wauwwww.wel leuk hoor.knuffel aan jody joda.chewy?? hihi lol groeten anita :)

Annouschka

Hoi,

Yoda is nu bijna negen weken en eet s'avonds nog maar 1 keer pap maar hij eet nog altijd niet genoeg zaad denk ik, ik zie hem meestal eivoer eten maar zaad vind hij denk ik nog te moeilijk.  Kan dit kwaad?  Krijgt hij wel genoeg voedingsstoffen binnen of is dat eivoer te eenzijdig?  Trosgierst eet hij wel maar aangezien Chewy ook graag trosgierst eet en haar zaad zou laten staan daarvoor, durf ik nu niet elke dag geen trosgierst meer geven.  Zal ik het eivoer eens voor een dag wegnemen zodat hij wel zaad moet eten of niet??

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi  Annouschka,

Hij zou toch al best wel wat zaadjes moeten gaan eten.
Ik heb inderdaad ook gehad dat de jongen voornamelijk eivoer aten en dat heb ik toen ook weggehaald en ze gingen veel meer naar het gewone zaad toe.
Je mag he best af en toe nog wat eivoer geven maar laat het niet de hele tijd in de kooi staan zodat ie toch meer het zaad moet gaan eten.
Je kan ook wat kleine zaadjes extra door het eivoer mengen zodat ie dat ook vanzelf gaat pakken als ie eivoer eet,

Groetjes, Paul

Anita1

 :)hoi hoi pffff heb ik het dus niet alleen.lol.die kietje van mij krijgt nu sinds een week alleen smiddags om 3 uur nog pap.maar dan wel 4 theelpels.1 met pap.3 eivoer.de rest van de dag eet hij vanalles.zaadjes.(nog wel met moeite.maar gaat steeds beter) appel.trostgierst,en droog bruin brood.ik merk na 1 week dat hij het toch wel goed doet.hij is vrolijk.en lief.zolang ik de keuken niet in ga.whahahaaa lol.maar ook dat gaat steeds beter.hij weet nu als ik een handoek op de tafel leg.dan krijgt hij pap.aangeleerd zo maar.tjs en ik zie hem eigenlijk heel veel in de zaadbak zitten.te veel eigenlijk.maar dat komt denk ik ook omdat het pellen nogal moeizaam gaat nog.okeee succes en misschien een tip om om 3 uur die pap te geven.is beter verspreidt.knuffel anita ;)

carco

Voor het geval je de pap nog niet had gevonden ,toevallig heb ik dezelfde thuis staan, en heb ik er een afbeelding van.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Annouschka

Hoi,

ja, ik heb andere pap gekocht aangezien ik het hier in geen enkele dierenwinkel terug vind.  Ik heb nu Nutribird en ik vind het maar vies ruiken maar Yoda zelf vind het lekker.  Hij eet nu niet zoveel pap meer en ik geef nu om de dag eivoer.
Wel vind ik z'n uitwerpselen maar raar: bruin met wat groen en wat urine in, soms lichtbruin, vanavond was het weer wat donkerder.  Ik denk dat het lichtbruine van de pap komt maar dat echt bruine weet ik niet. :-/  Bij Chewy ben ik gewend van groen met wit en soms eens heel donker bruin maar ja, het ene valkje is het ander niet zeker?
Ik zal me weer teveel zorgen maken denk ik. (hoop ik)

Hij eet nu ook zaad maar met hetzelfde probleem van Anita: hij pelt ze en laat ze dan vallen ofwel eet hij het pelletje op.  Ik kan ze toch maar moeilijk voorpellen voor hem he, ik zou wel willen maar heb hier helaas de tijd niet voor en hij moet het zelf leren.

Groetjes
Annouschka

Anita1

 :)voorpellen whahahaahaa.lol.dan ben je wel ff bezig.ik ben kietje aan observeren.ik denk dat je niet te veel zorgen moet maken anouschka.ik geef ieder dag 1x pap.4 uur.dan kan ie hele avond tegen.ik doe 1 theelepel pap.en nu jaa 4 eivoer.hij eet nu ook alles op 1x perdag.is toch een teken dat ze honger hebben nog.ik doe geen eivoer door de zaadjes.hij pelt ze nu al goed.stiekum kijk ik dan mee.maar ik twijfel oms ook hoor.aan het borstje kan je voelen of hij niet te mager wordt.dat is bij mij niet het geval.zolang hij kwiek is en vrolijk is het wel goed.wel kan hij nog echt huilen om die pap.en die kippegeluidjes heeft ie ook nog sterk.maar vind ik wel erg leuk.is jody ook kwiek en vrolijk? ben heel benieuwd.en ja appel..brood.allemaal wat extras.ik maak nu wel om de 2 dagen de kooi schoon.omdat hij ook veel op de bodum loopt.voor eten zoeken.dus dan is ie lekker zwart.en aangezien hij wit is.lollll.maar ik merk ook als ik de kooi gedaan heb.dan eet hij prima.nieuw bakkie voer.nieuwe staaffie.nieuwe appel.wauww wat een hotel he? laat me ff weten of ie lekker vrolijk is? en heb je de tijden al aangepast van de pap? groetjes anita knuffieeeeeeeee :D

Annouschka

Hoi,

ja, ik weet het, over die poep maak ik me het meest zorgen.  Maar zolang die vast is en er geen rare dingen inzitten zoals bloed of zaad, dan ben ik nog redelijk op men gemak.  Huilen als een baby doet ie bijna niet meer, als hij huilt, dan is het om eruit te mogen.  Zoals s'ochtends, dan moeten ze eruit om de veren te strekken, geen houden aan, ze blijven zeuren tot ze eruit mogen.  Ook als ze me s'ochtends horen, als ik nog in m'n bed lig, dan beginnen ze allebei te tieren.

Yoda doet nu zelfs perfect het geluidje van Chewy na zodat ik niet weet wie er nu heeft geroepen! :)

Ik geef s'avonds rond 10 u pap, in de namiddag gaat helaas deze week niet met m'n werk, doe nu de namiddagploeg van 13u tot 21.30u en dan volgende week werk ik van 5u tot 13u.

Ik geef nu reeds 2 weken Xtravital en dat bevalt ze wel goed, het is wel redelijk duur maar er zitten ook pellets in en die moet hij dan wel niet pellen.  Ik geef om de dag eivoer en de andere dag dan wat appel met peer.  Ze zitten nu beide op de grond te spelen met de beukesnippers.  Trosgierst ga ik nu om de 4 dagen een stengel geven.  Hij moet het leren he.  Maar veel eet hij er niet meer van, hij speelt liever vliegertje, ik moet dan met een lepeltje een vlieger nadoen en dan is hij passagier.  :D

Heb je Kietje nu al eens gedoucht?  Yoda doet niks liever en dan ruzie maken over de haardroger met Chewy.  Hij is echt een haantje-de-voorste en eet graag mensenvingers.  Echt een schatje.

Groetjes
Annouschka

Anita1

 :D jaa kietje gaat ook in bad.die gek! whahaa.hij moet een volle bak met lauw water hebben.daar gaat ie dan helemaal in.en met die veren omhoog.dan moet ik er nog wat water in druppelen.lol.zo lief eigenwijs.ik heb net droog fruit gekocht voor m.nou dat smaakt m wel.verder is ie gek op een blaadje sla.fohnen hoef ik hem niet.hij zit liever met mij in de zon te vrijen.het is een echte vrijkous.zeker lekker over het ruggie of koppie kroelen.ik vind dat hij echt goed eet nu.hij zanikt nu neit meer om pap sinds vandaag.dus het gaat de goede kant op.die ontlasting is echt normaal hoor.dat zijn nog jonge vogels.dus soms wat waterig.zeker na de pap.maar soms ook groen ja.komt ook omdat ze nog maar bepaalde voeding binnenkrijgen.ik geef hem geen los eivoer.hij moet van mij zaadjes eten.en de pap is ook nog maar heeel minimaal.half theelepeltje nu..maar wel veel eivoer erdoor.zoo dat was kietje dus..knuffel anita :D

Annouschka

Hoi,

hier ben ik weer met een rariteit.  Vanmorgen kwam Yoda bij me zitten en duwde met z'n poep tegen m'n hand en wreef er een paar keer over. :o
Zou het kunnen dat ie nu al wil wipwappen??  Hij is pas negen weken!!  Of zou zijn poepje gewoon jeuken? :D  Het was niet de eerste keer dat hij dit bij me deed hoor.  Je hoort wel vaker van kleine baby's dat hun <piepje> al rechtkomt maar op zo'n jonge leeftijd bij een valkje?  

Zijn er mensen die dit ook al meegemaakt hebben of heb ik hier een uitzonderlijk vroeg geval?

Verder met het eten gaat het redelijk, maar ik heb hem eens geobserveerd en hij kan best wel zaadjes pellen maar ik denk dat hij gewoon de moeite niet wil doen.
Ik geef nu om de 2 dagen eivoer en dat valt hij aan als een bezetene en zaadjes eet hij alleen maar als het echt niet anders kan.
Hopelijk komt daar nog verbetering in.

Groetjes
Annouschka

Anita1

 :)huh nooit meegemaakt nee.met zijn piepje? lol.geef je hem nog wel elke dag pap?
ik geef kietje nog 1 x pap.en ik ga nu met de tijd schuiven,zodat ik het eraf kan halen.eerst gaf ik smiddags om 2 uur.nu om half 4.gaat steeds beter met hem.smorgens b.v weet hij heel goed dat hij geen pap krijgt.dus dan kan ie wel eten hoor.pellen.pff.dus het zijn slimmerikken hoor.nou ik hoop dat je gauw antwoord krijgt.lijk wel op jeuk.kan ook misschien? knuffie anita :P