30 maart 2024, 02:17:57

Nieuw valkje??

Gestart door Annouschka, 13 januari 2004, 17:11:37

« vorige - volgende »

Annouschka

Hallo,
ik heb Daniel Verbeken gemaild en die heeft er dus pas eind maart - begin april, ik heb ook die andere kweker gebeld en bij was het net hetzelfde.  Ik heb besloten om te wachten op jongen van Daniel, aangezien het een goede kweker is en hij niet zo heel ver van bij me vandaan woont.  Hij woont dus in Maldegem en daar ligt ook m'n opa begraven, hij is gesneuveld in de tweede wereldoorlog.  Ik ben pas 1x naar z'n graf geweest toen ik nog heel klein was dus als ik m'n nieuw valkje ga ophalen kan ik nog eens een bezoekje aan m'n opa's graf brengen.  Dan heb ik ook nog lekker de tijd om een geschikte kooi te vinden.
p.s.: ik heb m'n zus d'r digitale camera, deze voormiddag ga ik foto's nemen.
Groetjes

Annouschka

Hallo,
hier een foto van mijn Chewytje
Groetjes

giovanni

ow, je hebt een zeer mooi valkje!!
Stijn woont in oud-Turnhout.
En ík in Lendelede, een buurgemeente van kortrijk ;) Dus da's iets dichter bij huis hè. Ikzelf heb ook kweekplannen, maar het zal mijn eerste nestje worden, dus weet ik niet of het zal lukken. Zal binnenkort een broedblok inhangen, zodat ze mss 'op gang komen'  :D ;D. En als je tegen die tijd nog geen valkje hebt, zal ik wel wat laten weten ;)

grtjs giovanni

Annouschka

Hallo,
Paul, je had gevraagd om een foto van Chewy z'n kooi, hier is ie dan.
Groetjes

Paul

Hoi Chewbakka,

Als ik de kooi zo zie heeft ie alle ruimte en zou er best nog eentje bij kunnen.
Zeker als ze elke dag even los mogen moet het wel kunnen lijkt mij hoor.
Ik had er twee gekregen die hadden een jaar in een kooi van 50cm breed gezeten en dat was echt te krap want die mochten er ook nooit uit bij die mensen :-(
Dus als je er een bijneemt zou ik het gewoon proberen zeker voor een paar weken kan het geen kwaad en ik denk wel dat het voor twee groot genoeg is.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hallo,
hier ben ik weer.  Ik heb vandaag de geschikte kooi gezien voor Chewy en zijn nieuw vriendje. Een grote papegaaienkooi maar met niet teveel ruimte tussen de splijten zodat ze er hun kopje niet kunnen tussensteken.  Ik ga ze binnenkort halen en dan is het gewoon nog wachten op ons nieuw valkje.
Ik was dus aan het rondkijken in die winkel en ging eens een kijkje nemen bij de valkjes.  Wat ik daar gezien heb, brak mijn hart.  Allemaal geplukte, zieke valkjes, echt niet normaal!!! Wat een arme sukkelaars, ik had de tranen in mijn ogen.  :(  Ik dacht eerst van, ik neem er eentje mee, maar ik durfde het me echt niet riskeren, stel dat Chewy ziek wordt!!
Het was er wel redelijk proper en de valkjes leken me de enige die ziek zaten.  Mijn vriend(die normaal gezien niet zo vlug van z'n stuk is) kon het ook niet meer aanzien.  
Echt erg!  Zijn die mensen dan zo gevoelloos?  Tja, it's all about the money he. :( :(
Dit wou ik even kwijt.
Groetjes

Inger m

Hoi Chewbakka,
Het kan ook zijn dat de jongen geplukt zijn door de ouders, dan zien ze er soms heel kaal en lelijk uit. Ook mijn valkjes werden geplukt door de ouders en zagen er daadoor echt verschrikkelijk rot uit, maar waren wel gezond (hoewel je op het eerste gezicht zou zeggen van niet...).

Daardoor wilde ook de dierenwinkel ze niet hebben en zijn er een aantal 'de handel' ingegaan, echter niet elke dierenwinkel weigert deze geplukt valkparkieten, omdat het daarna gewoon weer aangroeid.

Het kan zijn dat dit in jouw dierenwinkel ook het geval was en dat deze jongen gewoon door de ouders geplukt zijn, dit komt helaas juist bij valkparkieten nogal eens voor (omdat jij zei dat de rest er wel goed uitzag). Mijn dierenwinkel weigert dit soort vogels, omdat mensen inderdaad denken dat ze ziek zijn en ze er daardoor steeds vragen en opmerkingen over krijgen...(en het is slechte reclame)

indien ze bij jouw dierenwinkel inderdaad ziek waren, is dat een slechte zaak, natuurlijk!

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hallo,

hier ben ik weer.  Ik was dus vandaag helemaal in mijn nopjes want we gingen de nieuwe kooi halen.  Eindelijk was het zover, toch weeral een stapje dichter bij een nieuw valkje en een mooi huisje voor hen.

Maar ja, weeral pech gehad.  Ze hadden alleen het toonzaalmodel meer, voor mij geen probleem op het eerste zicht maar op het tweede dus wel: de kooi was geschonden, zat slecht samengestoken en was heel vies.  Wij dus aan een 'verkoper' gevraagd om ze te demonteren om in de auto te kunnen: die 'piep' wist nog niet hoe hij een moersleutel vast moest nemen laat staan dat hij besefte dat hij leefde.

Toen ik vroeg om een procentje af te doen, ze was beschadigd, wilden ze doodleuk niet.  Ze gaan ze bestellen en binnen een week of 2 heb ik ze ( zeggen ze).

Ik heb daar wel zo'n bruine stok gevonden om de nageltjes te slijten (deze wordt hier aangeraden) maar geen kooi. >:(

Toen ging ik bij de valkjes kijken, ik had hier in een vorig bericht al gezegd dat er zieken tussenzaten.
Awel, dit sloeg alles, er zat daar een valkje, hij kon niet meer vliegen, niet meer lopen... :o
Ik dus direct naar de baas van de zaak om dat te melden, die nog grotere 'piep' zei dat het was van teveel ruitenwissertje te spelen.

Ik heb hem gezegd dat dat beestje duidelijk ziek was en verzorging nodig had, hij toonde hem aan mij en zei: 'Kijk, hij heeft nog goede reflexen.  Ik zal hem apart zetten maar hij is niet ziek'.
Ik was dus razend he op die stomme 'piep'.  Dit beestje had duidelijk verzorging nodig en het enige was ie ging doen was hem 'apart' zetten.  Dat beestje zat te creperen!!! :(
Het viel telkens op de grond en in de etensbak toen het aan het eten was.  En het gaf verschrikkelijke 'auw' piepjes.
Mijn hart brak in tweeën, echt waar.

Ook vliegen daar vogels die ontsnapt zijn er doodleuk rond, ze doen de moeite niet om ze te vangen en zit er bij de reptielenafdeling een vliegenplaag.
Van halogeenlampen die niet werken terwijl dit bij deze beestjes heel belangrijk is, geen of vuil eten.
Pfff.  Ik denk erover om een brief te schrijven naar het ministerie om eens inspectie te sturen en hoop dat ze daar wat aan doen.

Groetjes
Annouschka

Karin

Jeetje Annouschka, wat een vreselijke dierenwinkel !  :'( Eigelijk zouden ze het moeten verbieden, dieren in dierenwinkels verkopen ! Het gebeurt zelden dat ze er echt goed bijzitten. Ik heb overigens momenteel een nestje met jongen, maar ik denk dat ik te ver weg woon van je. Alhoewel er bij het vorige nestje ook een stel uit België kwamen  ;D Kijk maar eens in mijn dagboek ( de valkjes van Karin ).

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Annouschka

Hallo Karin,

ja, ze zouden het echt moeten verbieden, ik ken eigenlijk maar 1 dierenwinkel die gezonde vogels aanbied, helaas heeft ie voor de moment geen valkparkieten.

Ik denk wel dat Leiden iets te ver is hoor, het is voor mij 2 en een halfuur rijden en dat vind mijn vriend te ver.  Ik weet wel iemand die niet zo ver woont en die heeft nu een nestje van anderhalve week oud.  Maar toch heel erg bedankt voor het aanbod hoor.

Groetjes
Annouschka

Karin

Hahaha, ja, ik weet dat ik gek ben, maar ik rijd ook naar Mandy ( 2 uur ) en België ( 3 uur ) voor een valkje  ;D Kelly reed ook 2 1/2 uur voor Luca  ;D  Maar ik kan me voorstellen dat je vriend dat niet wil. Maar zo te horen hoef je niet lang meer te wachten  ;D Wat voor kleur wordt het ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Annouschka

Dag Karin,

ja, ik zou het er best voor over hebben maar ik zie het niet zitten om alleen te rijden en dan nog in het buitenland.

Ik heb er nog geen idee van welk kleur het wordt, geen lutino want die heb ik al en ik weet dat je geen 2 roodogige vogels met elkaar mag laten kweken (als dat er ooit van komt).  Ik vind wildkleurige en cinnamon geparelde wel heel mooi.  Ik weet nog niet welke kleurslagen die mevrouw heeft, vorige week kon ze het nog niet zien maar ze ging wel iets laten weten.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi  Annouschka,

De eerste dag bij de geboorte al kan je al zien of je een roodoog valkje hebt aan de kleur van de oogkassen.
En vaak heb je wel een idee wat er uit gaat komen dus die mevrouw moet je toch wel iets kunnen vertellen lijkt me?
Dan kan je in elk geval al wel bepalen of er iets voor je bij zit als je gaat kweken.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hallo,

ik heb net een mailtje gekregen van die mevrouw die jongen heeft, ze heeft wildkleurige en lutino's.  

Nu heb ik wel een vraagje: zijn wildkleurige ook roodogen?

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi  Annouschka,

De wildkleur heeft gewoon donkere ogen die kan je met elk ander valkje gerust kruisen.
Wildkleur is ook de sterkste mutaties in elk geval.
Als je wilt gaan kweken zal je alleen voornamelijk wildkleur jongen krijgen.
Als je mannetje een lutino is en de pop een wildkleur kan je ook lutino jongen krijgen maar is de man wildkleur en de pop lutino dan krijg je alleen wildkleur jongen.
Het kan natuurlijk altijd anders worden als je valkjes ergens split voor zijn.
In elk geval zijn alle jongen leuk hoor ook de wildkleurtjes ik vind dat nog een van de mooiste valkjes :-)

Groetjes, Paul