25 april 2024, 13:28:24

Nieuw valkje??

Gestart door Annouschka, 13 januari 2004, 17:11:37

« vorige - volgende »

Annouschka

Dag allemaal,
gisteren heeft mijn vriend gezegd dat ik er misschien nog een valkje mag bijnemen  :).  Een nieuw vriendje voor Chewy dus.
Maarrr.... ik heb maar 1 probleem: hoe zal Chewy hierop
reageren, ik kan ze in het begin niet apart steken want ik
ik heb maar 1 kooi, Chewy dezijne, dus wat moet ik doen als
ze elkaar helemaal niet mogen en beginnen vechten ofzo.
Jullie zullen denken: koop gewoon nog een kooi maar daar
zal mijn vriend niet mee akkoord zijn, ik heb z'n oren al van
z'n kop moeten zagen voor een vriendje voor Chewy dus
mag ik al blij zijn dat ik er misschien eentje bijkrijg.
Een nieuwe kooi bijkopen is dus geen optie.
Ik zou graag jullie ervaringen en raad krijgen ook al wil
dit misschien zeggen dat ik het beter op hem alleen hou.
Nog een paar details: de kooi die ik heb is 35cm diep, 60cm
lang en 70cm hoog, is dat groot genoeg voor 2 valkjes?
En nog iets: Chewy is dus een man, kan ik daar een man
bijsteken of heb ik dan een groter risico dat ze het niet
met elkaar kunnen vinden?
Ik hoop dat iemand me met raad kan bijstaan.
Groetjes

Nes

Hallo,

een kooi voor twee valkjes moet minstens 70 cm lang zijn.
De hoogte maakt niet zoveel uit hoor!
Als ik jou was zou ik een jong valkje van een week of zes (dat al zelfstandig eet) erbij zetten. Deze worden namelijk eerder door het eerste valkje geaccepteerd. Nou moet ik zeggen dat ik met 1 valkje ben begonnen en inmiddels heb ik er drie. Ik heb ze ook meteen bij elkaar gezet en dat leverde geen problemen op  :) Ik heb wel eerst alvorens ze bijelkaar te zetten aan elkaar laten zien en wennen.
Als ik jou was zou ik eens op www.marktplaats.nl kijken voor een tweedehandse kooi. Ik heb daar mijn papegaaienkooi vandaan voor maar 50 €!!  :o En dan kun je nog altijd je eigen kooi op internet te koop aanbieden.
Heel veel succes met het vinden van je nieuwe vriendje  :)

Groetjes Nes.

O ja, ik heb 1 popje en 2 mannetjes en dat gaat heel goed  :)

Annouschka

Hey Nes,
ik heb gisteren mijn vriend nog kunnen overtuigen om een grotere kooi te halen, die gaan we dan een weekje voor de nieuweling komt halen. Ik moet wel zeggen dat ik in België woon dus ben ik aan het kijken op Belgische tweedehandssites.
Ik hoop alleen maar dat het lukt, dat ze niet vechten ofzo. Ik denk het wel, als ik geluidjes van hier op de site laat horen aan Chewy, roept ie het hele huis bij elkaar en wil ie niet meer in z'n kooi. Hij gaat dan op zoek naar zijn soortgenoot.  Best grappig om te zien maar ook heel zielig, t'is maar als ik uit werken ben, dan zit ie de hele tijd alleen en dat vind ik zo jammer voor hem.
Ik hoop dat ik een goede kweker vind want ik ga hem deze keer niet uit een dierenzaak halen hoor, ik heb Chewy nu 5 maand en hij is niet eens geringt, de verkoopster kon ook niet zeggen wanneer hij precies geboren was, het enige wat ik te horen kreeg was dat hij van 2003 was.  En nog eens het feit van de harde aanpak van die 'verzorger', hij heeft hem zo bang gemaakt, hardhandig aangepakt dat hij schrik heeft van onze handen.  
Groetjes

molenaar

Hoi Chewbakka,
Jammer dat je niet naar Apeldoorn kunt dit week-end, daar hebben ze er genoeg.
Hoop dat je een goede kweker vindt, en een mooie kooi.
Groetjes Banter

Nes

Hallo,

wat fijn dat je je vriend toch hebt kunnen overtuigen van een andere kooi  :) Je kunt die kooi die je nu hebt ook mooi als ziekenkooi gebruiken voor als er een valkje naar de dierenarts moet.
Is Chewy eigenlijk tam? Leuke naam trouwens  :)
Wat voor mutatie valkje wil je nu gaan aanschaffen, of maakt je dat niet uit?
Ik ben benieuwd hoe hij/zij het met Chewy gaat vinden.
Hou ons op de hoogte!

Groetjes Nes.

Annouschka

Hey,
ja tof he, hij houd echt wel van Chewy maar hij is bang dat ik er hier een dierentuin van ga maken, ik heb ook nog 2 katten.
Dat van die ziekenkooi is een goed idee, dat ga ik zeker doen.
Chewy is half tam: hij komt bij mij (alleen bij mij) op de
schouder en arm, komt soms eens meeëten aan tafel(aan mijn bord), maar is doodsbang van mijn vingers en handen, dit komt omdat hij in de dierenwinkel door die verkoper hardhandig uit die kooi is gehaald.  Chewy zat rustig op de stok en hij heeft hem gewoon tegen de tralies geduwd, hij heeft hem dan bijna z'n krop uitgeduwd, ik heb me dan heel boos gemaakt en die verkoper eens goed op z'n plaats gezet.  Van mutatie weet ik het eigenlijk nog niet, ik denk aan een wildkleurige of een geparelde of als er een sukkeltje zit die door niemand genomen wordt, dan neem ik die wel als het een man is.  Ik zou wel een vrouwtje voor hem willen maar ik weet dus echt niet wat ik met de jongen moet aanvangen en iedere keer die eitjes wegnemen vind ik zo zielig voor hen.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Groetjes


Karin

Leuk dat je een nieuw valkje erbij gaat kopen. Meestal is het onbekend of een jong nu een man of pop is dus het zal toch een gok zijn ( bepaalde mutaties uitgezonderd als de erfelijkheid van de ouders bekend is ). Jammer dat je in België woont, ik ken alleen kwekers in Nederland  ;D Misschien woont Mandy bij je in de buurt ? Die woont niet ver van de Belgische grens. Ik kweek ook, maar ik woon weer wat verder, in Zuid-Holland. Maak je maar geen zorgen om de eitjes, zolang je geen broedblok ophangt zal het wel loslopen. Als er toch eitjes op de grond gelegt worden ( die komen overigens zelden uit omdat er niet goed op gebroed wordt ) dan kun je ze óf vervangen door nepeitjes óf op de dag dat ze gelegt zijn  aan beide kanten van het ei een klein gaatje prikken met een naald. Dan zullen ze niet uitkomen. Haal ze pas weg als er niet meer op gebroed wordt, anders blijft ze leggen. Zorg wel voor genoeg kalk ( sepia en mineraalblok ) en geef in die tijd niet teveel groenvoer en eikrachtvoer ( maximaal 2 x per week ) en besproei ze niet dagelijks met water want dit stimuleerd alleen maar het eieren leggen. Door vocht en veel groenvoer imiteer je de "regentijd" in Australië waardoor er voedsel in overvloed is en dit is voor de wilde valkparkiet dé ideale tijd om aan een nest te beginnen. Één van mijn valkjes had al 17 ! eieren gelegt ( ze gingen steeds kapot door haar man ) waaronder een aantal terwijl ze op haar stok zat omdat ik inmiddels het broedblok weg had gehaald. Toen ik stopte met groenvoer werd het gelukkig minder. Ze krijgt nu nog maar één keer per week andijvie en gelukkig houdt ze zich nu in  ;D Gaat dat eigelijk goed met je katten als je valkje rond vliegt ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Chewbakka,

Een kooi van 60cm breed kan wel met 2 valkjes maar 50 cm bijvoorbeeld zou echt te klein zijn.
Heb je geen foto van de kooi dat zegt misschien iets meer.
Als je er een tweede bijneemt kan je ze ook eerst een paar uur buiten de kooi aan elkaar laten wennen en daarna pas bij elkaar zetten in de kooi.
Dit gaat ook vaak wel goed pas hebben we dat bij mijn broer zo gedaan en dat is heel goed gegaan ze paren nu zelfs al regelmatig met elkaar  ;D

Groetjes, Paul

Annouschka

Hallo,
Paul, er staat een foto hier op de site die goed op de mijne lijkt (bij de foto's van kooien, 6de rij, 2de foto). Van't weekend ga ik mijn zus haar digitale camera lenen en zal dan eindelijk eens foto's van Chewy en zijn kooi kunnen maken.  Ik denk toch van op zoek te gaan naar een grotere kooi, hier in België betaal je al gauw 70€ voor een kooi en staander zoals ik die nu heb, de papegaaiekooien lopen op tot 300€ en dat vind ik toch veel geld, dus ga ik op zoek gaan naar een goede tweedehandskooi, zo heb ik nog een ziekenkooi over.  
Kazoo, ik woon in Kortrijk, das ongeveer een uurtje van Sluis (Zeeland).  Ik heb er ook al over nagedacht om in Nederland naar een valkje op zoek te gaan maar ik wil dat beestje niet te veel stress bezorgen.  Mijn katten kunnen niet bij Chewy,  ik heb 1 lapjeskat en 1 langharige kater, die ruien zoveel dat we de acherkeuken (die gebruiken we toch niet) ingericht hebben voor hen, ze hebben daar alles wat ze nodig hebben en kunnen zo gemakkelijk naar buiten, Chewy woont in de leefkamer dus dat is geen probleem.  Ik heb al een kweker op het oog voor een nieuw valkje maar ik weet dat ik,eens ik het nieuw valkje gekocht heb, niet kan ruilen.  Dat is voor mij een probleem, stel dat ze elkaar echt niet mogen en ik moet ze scheiden, ik zou niet weten waar ermee naartoe en dat is ook geen oplossing want het is de bedoeling dat Chewy er een nieuw vriendje bijkrijgt.
Groetjes, hopelijk loopt het allemaal wel los.

Karin

Het vogeltje kan er best tegen hoor, een tijdje in de auto. Zolang het niet te warm is of tocht. Ik heb geen idee waar Stijn woont in België, maar die gaat denk ik ook wel weer kweken dit jaar. Misschien dat dat wat is ? En anders zet je gewoon een advertentie bij te koop / gevraagd.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Annouschka

Hallo,
we zijn daarjuist naar die kweker geweest en dat was een dikke tegenvaller, het was eigenlijk een vogelzaak maar toen ik de eerste stappen in de voliere zette, had ik al genoeg gezien.  Wat een smerige boel daar, echt stinkende volieres en veel zieke vogeltjes, valkjes met hun staart onder het bloed, zieke valkjes, noem maar op.  Die kweker is dus geen kandidaat.  Och ja, ik heb nog wel even tijd, niks overhaasten.  
Groetjes

Paul

Hoi Chewbakka,

Ik weet niet of Daniel Verbeken bij jou in de buurt woont maar dat is een hele goeie en bekende kweker in Belgie.
Je kan even op zijn site kijken daar staat ook bij waar hij woont.
http://users.pandora.be/parkiet/indexned.html
Die zal je in elk geval geen slechte vogels verkopen.
Ik weet alleen niet of hij nu iets heeft zitten of dat hij pas weer begint in het kweekseizoen maar een mailtje of telefoontje kan je er altijd even aan wagen.

Groetjes, Paul


Annouschka

Hey Paul,
Daniel Verbeke woont inderdaad niet zo heel ver van mij vandaan maar ik heb op zijn website gezien dat hij pas in maart en april terug jonkies heeft.  Er woont er nog eentje dichter bij me heb ik gisteren op de website gezien: Beeckaert Freddy.  Ik weet niet of je daar van weet of hij goede vogels heeft?  Ik heb al eens op z'n website rondgekeken en z'n volieres zien er op foto  goed uit.  Ik denk dat ik hem deze namiddag eens ga bellen en ook eventueel naar Daniel Verbeke, je weet maar nooit he.  Niet dat ik gehaast ben ofzo maar ik vind het best nog wel lang wachten anders.  Kazoo, kan je het anders even die Stijn vragen waar hij woont?
Groetjes

Karin

Kijk even bij leden, Stijn is de 7e van boven. KJe kunt hem een im sturen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Chewbakka,

Die andere kweker ken ik zelf niet maar als het er goed uitziet is dat een heel goed teken.
Er zijn zeker veel meer kwekers die goeie vogels hebben maar ik woon zelf in Nederland en ken in Belgie alleen Daniel omdat dat een hele bekende is.
De meeste grote kwekers zullen alleen buiten vogels hebben en dus nu nog geen jongen.
Vaak alleen hobbykwekers met vogels binnen hebben nu jongen of kwekers met verwarming in de volliere.

Groetjes, Paul