15 juli 2025, 20:12:45

kaalgeplukt wat nu?

Gestart door gerhard, 31 juli 2010, 21:16:54

« vorige - volgende »

gerhard

Ik ben een amateurtje....... Maar mijn valken hebben 3 jongen. Deze zijn vorige week uitgevlogen en zijn in de nek geheel kaalgeplukt. Nu zie ik dat ze nog steeds worden kaal geplukt. Moet ik deze nu apart zetten?

Sanna

Hoi Gerhard,

Als alleen de nek een beetje kaalgeplukt is moet je ze maar lekker met rust laten hoor. Het is voor jou niet zo'n heel leuk gezicht, maar dat groeit gauw genoeg weer aan. De jongen worden gewoon nog steeds het best verzorgd door hun ouders. Wordt het nou ècht te gek, dat ze de kinders compleet kaalplukken, dan kun je overwegen om ze apart te zetten en zelf nog bij te pappen. Maar het liefst zou ik ze bij pa en moe laten totdat ze helemaal zelfstandig zijn.

Groetjes, Sanna

*Manon*

Hoi Gerhard,

Ik weet niet hoe hecht de ouders zijn met elkaar, maar soms wil het ook wel helpen om de plukkende ouder uit de kooi te halen en apart te zetten, zodat de niet plukkende ouder alleen verder de jongen opvoedt.

Dit zou ik alleen doen als de niet plukkende ouder goed door blijft voeren en als de jongen al wat groter zijn, omdat ze dan al snel zelfstandig leren worden, anders vergt het misschien teveel energie van de niet plukkende ouder.

Succes!

Groetjes Manon