16 april 2024, 07:18:36

Hulp nodig!!

Gestart door Katja1990, 12 juli 2010, 16:30:48

« vorige - volgende »

Katja1990

Hoi hoi,

Ik heb een vraag over mijn parkiet. Ik heb deze afgelopen vrijdag uit de dierenwinkel gehaald en de verkoper zei dat mijn parkietje 8 weken oud is. Ze adviseerde mij om de parkiet nog 2 weken lang 1 maal per dag pap te geven en voor de rest de parkiet zaadjes te laten eten. Ik heb heel veel informatie gelezen op dit forum en ben daarom sinds twee dagen ook mijn parkietje aan het wegen. Hij weegt maar 72 gram voor de voeding! Dit is toch erg weinig voor een parkiet van 8 weken? Hij is in een dag ook 3 gram afgevallen (eerste weegbeurt was 75 gram). Ik maak me nu best zorgen. Eigenlijk wil ik ook stoppen met dat papgebeuren omdat hij, naar ik opmaak uit verhalen van dit forum, oud genoeg is om zelf te eten.

Graag advies, wat denken jullie?

*Yvon

Hoi Katja

Je kan je valkje het beste even in de ochtend wegen en in de avond.
Zo krijg je dan een beeld of het valkje zelf ook eet.
Dat je valkje nu 75 gr. weegt is niet erg.
Heb zelf ook een sinds kort zelfstandig papvalkje zitten die 's morgens 75gr. weegt en 's avonds 80gr.
Niet alle valkjes zijn zwaargewichten.  ;)
Kijk in de voerbakjes of je ook lege zaad schilletjes ziet.  ;)
Wat heb je nu voor voer in de kooi staan ?

Ik vind het trouwens heel erg slordig en dom dat een dierenwinkel zo hun valkjes verkoopt. >:(

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Peggel

een verhuizing is ook erg ingrijpend voor een vogel.
zelf rustig blijven, inderdaad 2 keer wegen voor de zekerheid.
de leeftijd is er in principe wel naar om zelfstandig te eten, maar als deze vogel altijd apert heeft gezeten, heeft het dus ook niet geleerd hoe precies om te gaan met eten.

en dat is altijd jammer met vogels die onnodig met de hand gevoerd worden.

ik hoop dat je snel verbetering ziet.
sterkte ;)

Valk1969

Persoonlijk zou ik deze valkparkiet terug brengen en een beroep doen op de garantie die ze verplicht zijn te geven.
Onzelfstandige dieren mogen nooit verkocht worden!!!!!!! en persoonlijk zou ik ook nooit een valkparkiet nemen die met pap groot gebracht is maar dat is een ander onderwerp.

Een eventuele tamme valkparkiet kan je ook bij een hobby kweker kopen die ze voor het uitvliegen regelmatig in handen heeft genomen en de voeding gewoon aan de ouders overlaten. Geeft je meer garantie op succes en een gezonde vogel zonder problemen.
Vogels die met pap groot gebracht worden kunnen later alleen maar probleem vogels worden die moeilijk zijn met een goede kweekresultaat. Meeste papagaaien bv die plukken of andere gedrags problemen hebben zijn voornamelijk met pap groot gebracht.

Zie die dierenwinkel gewoon als broodfokproduct zo snel mogelijk verkopen om nog net even genoeg winst te pakken.

Sorry voor mijn pissige reaktie maar kan geen goed wordt over hebben voor zulke winkels die zo met dieren omgaan. Dier en koper is altijd de dupe en hij heeft zijn inkomsten te pakken  :censuur

Katja1990

Ik begrijp ondertussen nu inderdaad dat ik een fout heb gemaakt door een papvalkje aan te schaffen in plaats van een valkje dat door de ouders is opgevoed. Echter vind ik het zelf geen goed idee om het valkje terug te brengen .. Ik ga er alles voor doen om het diertje zelfstandig te maken en op het juiste gewicht te brengen!

Yvon, De voeding die ik in de kooi heb staan heet Beaphar Xtra Vital Premium Food. Ken je deze voeding? En bedankt voor de tip, ik let goed op de schilletjes! Hij eet gelukkig af en toe al zelf zaadjes dus hij begrijpt hoe hij moet eten ;-)

Vanaf morgen ga ik geen pap meer geven (ook al schreeuwt Koko door merg en been de hele dag omdat ie pap wil).. ik denk dat ie alleen maar aankomt als hij beseft dat hij zelf moet eten in plaats van zeuren.

Als iemand tips heeft, of ervaringen met een papvalkje dat uiteindelijk goed terecht is gekomen, hoor ik dat erg graag!  :)

Groetjes


*Yvon

Hoi hoi

Hoeveel x krijgt je valkje nog pap ?
Ik zou als het nu nog 2x krijgt niet in 1x stoppen.
Je zou hem/haar nog 's morgen de helft kunnen geven van wat je normaal gaf.
Wegen en dan 's avonds weer even wegen en dan misschien nog wat bijpappen.
Ikzelf zet altijd grasparkietzaad gemengd met wat eivoer en ook gewone valkparkietenzaad en een stukje trosgierst in de kooi.
Het voer wat jij geeft zal ik niet zeggen dat het slecht is.
Er zit wel vanalles in,maar ik zou het niet blijven geven als je valkje goed zelfstandig is.
Er zit als ik het goed heb best wel veel zonnepitten in en ook eivoer.
Dat zijn 2 dingen die nogal vetmakend zijn.
Die 2 dingen geef ik maar 1 x per week een klein beetje van.
Dit geldt trouwens ook voor de trosgierst.  ;)

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Katja1990

Jahoe, mijn valkje eet nu al twee dagen zelfstandig, zeurt niet meer om pap en komt langzaam maar zeker aan! Hij is ook veel liever nu op de ene of andere manier. Bedankt voor alle tips :-) Het is dus helemaal goed gekomen!

Yvon, ik zal kijken naar andere soorten valkparkietvoer. Er is zoveel op de markt! haha :-)