13 mei 2025, 20:40:22

wondje pootje

Gestart door tomw, 20 juli 2010, 20:33:08

« vorige - volgende »

tomw

hallo ik heb een vraagje

we hebben pas een half tam valkparkietje gekregen en toen we thuis in de kooi hadden gezet was hij heel gestrest en zat helemaal ingedoken en slaapt heel veel.
nu zijn we er achter gekomen dat hij last heeft van zijn pootjes nu hadden we naar zijn pootje gekeken en nu blijkt dat er een wondje op zijn pootjes zat met al wel een korstje erop en lijkt of een teen bijna afgescheurd is.
nou was mijn vraag of ik hier iets aan moet doen of geneest dit uit zich zelf?

alvast bedankt voor de moeite

Tom

Sanna

Hallo Tom,

Wat vervelend dat jullie nieuwe valkje gewond blijkt te zijn.

Allereerst, de reis kan behoorlijk stressvol voor een valkje zijn. dus het kan best dat hij de eerste 2 à 3 dagen niet echt van z'n plek lijkt te komen. Maar daarna moet hij toch wel z'n omgeving een beetje gaan verkennen. Eet hij verder wel goed? Zie je schilletje van de zaadjes in of onder het voerbakje liggen? Je kunt in het begin ook gewoon op allerlei plaatsen vlak bij z'n zitplaats trosgierst ophangen, zodat hij toch wat binnen zal krijgen.

Voor wat betreft z'n pootje: heb je echt het idee dat het teentje er een beetje bijhangt? Want zo ja, dan is het toch beter om even langs een dierenarts (klik hier) met hem te gaan. Wellicht moet het teentje er dan afgehaald worden, omdat hij er anders alleen maar last van heeft.

Ondanks alles, toch heel veel succes en plezier met jullie valkje.

Groetjes, Sanna

tomw

hallo Sanne

Bedankt voor je snelle reactie.

hij begint nu wel al wat te eten en te drinken en hij is ook al wel wat actiever.
maar met zijn pootje denk ik niet dat hij er een beetje bij hangt want gisteren had ik hem op mijn hand en hij kneep toch wel met die teen.
dus dit doe ik nog even afwachten

maar met die wondjes zit ik nog wel een beetje mee.
weet je of daar dan iets aan moet doen of dat geneest het vanzelf.

ik heb wel advies van iemand gekregen om er een homeopathische wond gel op te smeren.
maar of ik hier goed aan doe weet ik niet.
het wondje zelf is wel dicht.

alvast bedankt

gr tom

hilde

dan zou ik er geen zalf op doen dat maakt het korstje wat erop is week en wordt het terug een open wondje

Sanna

Hoi Tom,

Gelukkig dan maar, dat hij nog voldoende kracht in die teen heeft. Wat Hilde al zegt, als de wond al aan het genezen is niks meer aan doen. Van spray kan hij erg schrikken en ik vraag me af of die dampen, die je valkje op dat moment dan natuurlijk inademt, niet gevaarlijk kunnen zijn. Ik weet van verbandspray dat dat behoorlijk chemisch stinkt als je het net op een schaafwond hebt gespoten.

Groetjes, Sanna