8 mei 2025, 02:29:06

Oeps?!

Gestart door TimOw, 10 januari 2004, 19:26:21

« vorige - volgende »

Inger m

10 januari 2004, 21:46:09 #15 Last Edit: 10 januari 2004, 21:46:58 by Cinnamon_valk
Hoi,
Hoezo ze zijn dom? Wat is er gebeurd dat hij zo is geschrokken?
Zoals ik al heb verteld is deze vogel in een nieuwe situatie te recht gekomen, waardoor de vogel onzeker is, als hij dan ergens van schrikt of wordt opgejaagd kan hij dermate angstig worden dat hij in paniek raakt en rond gaat vliegen, juist bij valkparkieten is dit helaas een berucht verschijnsel (vooral s' nachts). Hierdoor kunnen helaas ook verwondingen optreden.

Belangrijk bij deze vogel is RUST en GEDULD. Een valkparkiet is juist een heel slimme vogel en ik denk dat jij ze zeker nog veel beter moet leren kennen, zodat je je vogel en zijn reacties veel beter in kunt schatten.

Ik heb zelf (en vele op dit forum) al jaren ervaring met valkparkieten en andere beesten en het zijn slimme, ondernemende vogels, maar belangrijk is om te weten hoe ze reageren en hoe de persoonlijkheid van de vogel is.
Een valkparkiet reageert heel anders dan een mens bv zou doen, maar dat maakt ze zeker niet dom. Iedere diersoort maar ook iedere valkparkiet is gewoon heel verschillend!

Leer je vogel goed kennen!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Yanike,

Dat bloed dat zal waarschijnlijk boven bij zijn neusje zijn denk ik.
Ze noemen dat het washuidje en dat is erg kwetsbaar en gaat snel bloeden als ie ergens tegenaan vliegt.
Het geneest meestal wel snel met een paar dagen maar wel opletten dat het niet blijft bloeden.
En valkjes zijn juist heel slim, ik heb er hier ogeveer 20 en ze zijn echt allemaal anders met hun karakter.
De helft is ook tam dus met de minder tamme moet ik vaak een list verzinnen om ze terug in de kooi te krijgen.
Met de meeste lukt dit prima.

Groetjes, Paul

tommy

hoi,
 Ik zou je kooi helemaal vol hangen met trosgierst. Wel in de kooi hangen dan.
Meestal komen ze dan wel snel aan gevlogen.
He en het kan gebeuren dat je valkje ontsnapt hoor.
Gebeurt mij ook wel eens en heb ze al 6 jaar.
Kun je niet proberen om alleen de onder kant over je valkje heen te zetten.
als je dan de kooi een beetje kantelt gaat hij waarschijnlijk gewoon op een stokje klimmen. En dan kan je de kooi weer op de bodem vast zetten.
Sterkte laat even weten of je hem al hebt.
Grt Annemieke

Annouschka

Hallo,
ik herken jouw verhaal, Chewy is in het begin ook eens ontsnapt, mijn vriend heeft hem dan wel kunnen vangen maar het gevolg is nu dat hij bang is van hem.  Hang gewoon trosgierst in zijn kooi en moedig hem aan om erin te gaan.  NIET OPJAGEN!!  Hij zal uiteindelijk wel in zijn kooi gaan hoor maar laat hem niet alleen, je kan ook de kooi onder hem houden zodat hij vanboven op de kooi kruipt.  Dat lukt hier altijd, want Chewy komt wel op m'n schouder en m'n arm maar niet op mijn hand.  En nog 1 ding, valkjes zijn echt wel slim hoor.  Ik heb er maar 1 tje en pas 5 maand maar ik heb er in die tijd al veel over geleerd.
Een tip: hou je veel bezig met hem want het is echt de moeite hoor.
Groetjes

TimOw

het is nu inmiddels de volgende dag en hij at gisteravond alweer op de boekenkast en daar zit ie nog steeds!! Hij is wel blij met zijn opeens veel grotere kooi geloof ik ;) :D!!
=xx=

tommy

hahahahahaha is blijkbaar nog niet van plan om zijn kooitje in te gaan.
Ik zou hem niet voeren op de boekenkast hoor. dan denkt hij dat hij niet meer in de kooi hoeft.
grt Annemieke

bogey

11 januari 2004, 17:11:10 #21 Last Edit: 11 januari 2004, 17:13:12 by bogey
Zielig maar ik lig wel in een deuk ;D. Beesje is een slimmerd.

Wat je kan proberen (was voor mijn man ook de enige manier om hem in de kooi te krijgen)  ;)

Met een lang stokje (wij gebruikte een lange vogel trapladder) voor ze buik houden (jij staat dan nog steeds een ruime meter bij hem vandaan) zodra hij erop stapt behoorlijk snel (zodat hij zijn evenwicht bewaard door zich stevig aan de stok vasst te houden naar de kooi en je kan hem dan zo (hopelijk)  in zijn kooi brengen.  Wel stevig door lopen anders vliegt ie weg.

Sucess Daphne  

TimOw

hij voelt zich al aardig thuis, en blijft op de boekenkast zitten, met af en toe een rondje door de kamer :P, het ziet er nog niet naar uit dat hij terug wel!! het is toch echt wel zo dat hij als hij honger of dorst heeft dat hij terug gaat, op zich heb Ik er geen problemen mee namelijk als hij zo rondvliegt(hij overigens ook niet!!! ;D) als hij maar slim genoeg is om naar zijn kooi te gaan vind ik het prima!! :)
=xx=

ziralioness

11 januari 2004, 18:08:11 #23 Last Edit: 11 januari 2004, 18:09:28 by ziralioness
Hmm... dit word wel ernstig lees ik. Zo denkt de vogel dat hij kan doen wat HIJ wil...  :-/

Pak een stokje en houd dit rustig voor zijn borst terwijl je zachtjes tegen hem praat. Veel kans dat hij erop zal stappen. Doet hij dit niet, houd dan met je andere hand een stengel trosgierst dichtbij zodat hij zin krijgt erop te stappen.

Zit hij op de stok, beweeg deze dan rustig naar de kooi toe en probeer of je hem erin kan krijgen. Niet te snel, ook niet té langzaam. Vliegt hij weg, houd je hand dan schuin boven hem zodat hij niet zo makkelijk weg kan vliegen en stop hem voorzichtig, liefst met stokje en al, in de kooi. Haal het stokje weg als hij erin zit.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Inger m

Hoi,
Dus hij is nog steeds los???
In principe zitten mijn vogels als ik ze losgelaten heb ook weer zo in de kooi als ze nieuw etenkrijgen, maar ik heb ze er ook niet op zo'n manier uitgelaten.
Zet de kooi eens bij hem in de buurt (wel hoog) met duidelijk aanwezig voer, en niet op de kast voeren, want dan heeft hij ook geen reden om terug te gaan naar die veel kleinere kooi... ;)

Ik zou toch maar eens rustig aan wat pogingen gaan doen om hem terug te krijgen, kijken of hij inderdaad bij je of op een stok wil gaan zitten, want straks krijg je hem steeds lastiger terug in de kooi.

En tja geef hem eens ongelijk in die grote ruimte...

gr
problem.

TimOw

hij houd niet van trosgierst :-/ , dus dat wort lastig en als ik in de buurt kom (met of zonder stokje) begint hij te blazen en ik denk NIET OPJAGEN!!!! dus liet ik hem lekker zitten en nu moet moet ik hem opeens wel pakken?! maar ik doe me best hoor ;)
=xx=

Inger m

Hoi,

Ik bedoel niet opjagen om hem te vangen, maar probeer hem eens op een stokje te laten zitten of de kooi bij hem in de buurt te zetten, zodat hij er makkelijk vanzelf in kan stappen.
Door te blazen laat hij weten zich bedreigd te voelen en heb je kans dat hij dan ineens wegvliegt.
Neem gewoon rustig de tijd en kijk hoe dicht je in de buurt kunt komen.

Het is voor ons ook lastig om 'op afstand' advies te geven, want ik ken jou en je valk niet, maar dit zijn de manieren waarop ik in dit geval zou proberen een tam valkje terug te krijgen in de kooi, maar daar zou ik toch geen twee dagen over willen doen.

En bij mijn niet tamme vogels pak ik gewoon een vangnet en dan zitten ze zo weer in de kooi, maar dit zal te veel stress opleveren voor een vogel die je tam wilt krijgen, bovendien bestaat de kans dat hij dan het vertrouwen in je verliest en kun je straks van voren af aan beginnen.

gr
problem.

Annouschka

Hey,
hoe is't nu met je valkje? Heb je hem al terug in z'n kooi gekregen??  Als Chewy niet terug in z'n kooi wil, dan houd ik z'n kooi gelijk met z'n pootjes zodat hij er op kan stappen, eens hij op z'n kooi zit, zet hem dan voorzichtig op de staander en geef hem zelf de kans om terug in z'n kooi te kruipen.  Ik weet het is niet leuk he, voordat we dat truukje met die kooi hadden ontdekt, hebben we eens opgebleven tot 4 uur s'morgens omdat meneer niet in z'n kooi wilde.  Rond 3.45u begon ik de tafel te dekken omdat ik een hapje wou eten, Chewy had dit gezien en kreeg ineens ook honger dus dacht van:"Nou het wordt ook tijd zeker dat ik eens afzak om een hapje te eten".  Ik zou zeker geen eten meer op de kast geven hoor, ik weet uit ondervinding dat mijn valkje tot 12u zonder eten en drinken kan, dan krijgt ie honger en zoekt ie z'n kooi terug op.  Hij zal heus niet uithongeren of uitdrogen hoor, als mijn truukje niet lukt, zet z'n kooi dan dicht bij hem en toon hem af en toe eens waar ze staat.  
Hopelijk lukt het (of is het al gelukt)
Groetjes

TimOw

gistermiddag heb ik hem erin gekregen, met een lange stok, eerst vloog hij weg, stortte weer neer(wel op een kussen dit keer, toen wou hij wel op de stok zitten, en nu zit hij wee in zijn kooi, maar hij vond die dag dat hij eruit mocht wel superspannend, helemaal fluiten enzo, wat hij anders nooit doet!! :), hij mag er snel alweer uit denk ik, maart door dit avontuur is hij een stuk minder bang voor mij geworden :Dhaha.
=xx=

Inger m

Dat is nou eens een voordeel van een probleem, waarschijnlijk heb je hierdoor ook meer tijd en aandacht aan hem besteeds, alleen al door de pogingen hem terug te krijgen. Als je dit op een rustige manier hebt gedaan, dan heb je waarschijnlijk zijn vertrouwen gewonnen en zal hij minder bang worden.

Misschien gaat hij nu ook makkelijker vanzelf de kooi uit (en in hopelijk)

Succes!

gr Inger
problem.